haddirajan skrev:
Det allra miljövänligaste torde vara värmepump driven av kärnkraftstillverkad el, där kärnkraftens slutprodukt slutförvaras i rymden (eller på annat ställe långt bort)
Skulle vara kul att se den vetenskapliga undersökning som med säkerhet kan fram i vilken riktning utskjutningen ska ske för att undvika nersmutsning av en annan planet (bebodd eller inte) :-)

2an skrev:
Det är ingen fara med att stoppa i en rätt justerad pelletsbrännare i en äldre panna, Du få det inte lika bekvämt men i övrigt spelar det ingen roll..
När man kör pelletsbrännare så är pannan bara en värmeupptagande yta o brännaren ser till att förbräningen är bra...
Nej aska varje dag är ju inte så himla kul. Det finns många som jag som har ett insatsrör i skorstenen på 90mm och rekommendationen är ju 110mm. Det gäller ju att få rätt drag för att uppnå rätt förbränningstemperatur. Klart att det funkar ändå men.
Och hur många finns det inte ute i landet som hart installerat själv och justerat installation utan riktiga instrument med halvdålig förbränning som följd.

Man har ju då och då om en del som förbränningssmällar som skakat hela huset pga glödförbränning.

Tror det vore bra med något slags justeringskrav/service.

Är det någon som sett en jämförelse mellan olika uppvärmningsalternativ i miljö/hälsoperspektiv när man tittar på utsläpp och annat vid produktion och även transport av pellets? Ja menar att likväl som produktionen av el inte alltid är den bästa så kan ju även detsamma råda för pellets.
Finns ju tex svanmärkt pellets som max får innehålla si och så mycket limrester etc

sirbo skrev:
Finns ju tex svanmärkt pellets som max får innehålla si och så mycket limrester etc
Har du info vilken tillverkare av pellets som kör med tillsattser/lim??

2an skrev:
Har du info vilken tillverkare av pellets som kör med tillsattser/lim??
Har inte så himla bra koll då jag i slutändan valde VP.
Men kolla på ÄFAB- Allt inom bioenergi & förbränningsteknik för mer info. Har för mig att det fanns en pellets som var svanenmärkt när jag började titta 2005, tror det var den norska. Men det borde ju finnas flera nu.

Vad det gäller lim får det ju även finnas i den svanemärkta.
Gissar att pellets görs av allt trä som man inte kan göra så himla mycket annat med. Görs ju en del träförädling runt östersjön så en del spillbitar typ av typ spånskivor och annat blir det nog.

En annan sak man kan fundera på med import från andra länder med lägre krav på tex formaldehyd är hur mycket tex formaldehyd olika sorters pellets emmitterar i en fuktig miljö som ju många källare kan vara, speciellt om man har pelletsförrådet i ett annat utrymme än pannan. Har man boyta eller tilluften i närheten skulle jag nog göra en mätning. Själv ringde jag runt halva sverige när mina plyfa inhandlad på byggmax eventuellt överskred gränsvärdet för formaldehyd(gjorde den inte). Går att oroa sig för det mesta bara man anstränger sig:-)

Det är bara att inse att det alltid på något vis går att hitta olika vinklingar på miljömässiga nackdelar med samtliga uppvärmningsalternativ.
Vem som väljer vad och varför är alltid olika från fall till fall.
Det är inget fel på det :)

sirbo skrev:
Vad det gäller lim får det ju även finnas i den svanemärkta.
Varken Solett (Skellefteåkrafts) Bioenergiluleå, MBAB el Frajon använder annat än ren spån i deras pellets, Ingen inblandning av lim el annat finns..
MBAB o Frajon gör deras pellets från torr sågspån som pressas medans Skellefteåkraft o Luleåenergi använder råspån som torkas o då frigörs trädets lim (ligilin) vid upphettningen Det är även det som gör att pelletsen blir mörk..
Det är betydligt jämnare/bättre kvalitet på pellets som görs av spån som torkas innan pressning..

sirbo skrev:
Vad jag har hört ligger vedeldning på topp tre efter radon och avgaser från trafik när det gäller miljörelaterad cancer.
Vore det så skulle vi dött ut redan när vi bodde i grottor utan skorstenar...

Klart myndighetspersoner rekommenderar pellets.
Det är ju en kontrollerad distributionskedja, lätt att beskatta.
Ved tar man direkt ur skogen.
Min personliga fundering är att om tio år kommer det vara lika dyrt att elda pellets som det är att elda olja idag.
Hoppas jag har fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.