C
coss: ang sätta en förflyttare som blåser ner från allrumet/överhallen till vardagsrummet där pumpen sitter. På detta sätt borde ju varmluften från pumpen sugas uppför trappan.... men hur gör man det på ett bra sätt...... rakte genom golvet?? dra rör i innerväggen?? hur löser man det så det inte blir lyhört???
3 svar · 5,5k läst
H
Honeybun: Vår husleverantör rekomenderar inte golvvärme på övervåningen. Deras argument är att bjälklaget kan röra sig, när man på sommaren inte har någon golvvärme på och sedan slår på golvvärmen till hösten. Vad rekommenderas? Behöver man en fuktspärr över isoleringen och bjälklaget innan spånskivorna med vattenrören monteras? Jag hade tänkte mig spånskivor med ur frästa spår
0 svar · 2,1k läst
G
gaia: [citat] Jag skulle kanske förtydliga att jag har inte hört tidigare än just här om att man ska använda parafinoljan i exkärl. Hade för mej att det var parafin som har fast form vid rumstemp som man använde i exkärl. Med parafinoljan i vätskeform skulle man ju olja in träbänkar och dylikt :). Nu blev jag osäker... gaia
6 svar · 9,8k läst
H
Honeybun: Vi ska bygga ett hus som har en Nibe Fighter 360P som uppvärmingskälla. I bottenplan finns det vattenburen golvvärme injuten i plattan och hustillverkaren kommer att dra upp vattenledningar till övervåningen för att sedan koppla på dessa till radiatorer. Det är så det står i kontraktet. Jag har kollat runt lite och jag har några frågor som jag hoppas att ni här på forumet kan svara
0 svar · 2,7k läst
E
EmMi: [citat] Ja, vi bor i Norrland. Ni då?
6 svar · 2,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Jajamensans. Drag bort känselkroppen så hittar du eventuellt en strypning på själva ventilen eller så är inte returen helt utskruvad.
11 svar · 2,5k läst
P
Pasta: [citat] Du som byggherre och bygglovsansökare är skyldig att bygga en byggnad som uppfyller kraven i BBR. En energiberäkning skall uppvisas vid byggsamråd. Bygger du med totalentreprenad så skall du ställa kravet på husleverantören att dom kan redovisa en energiberäkning, i beräkningen ingår även system för uppvärmning och värmeåtervinning. Vi är nu i en övergångsperiod mellan
1 svar · 3,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Saxat från DN: "Kabeltillverkaren Nexans har upptäckt ett fel i ett antal av sina värmekabelprodukter och har beslutat återkalla dem. Felen finns i Nexans Millimat, som såldes under perioden 7 november 2006 till 14 februari i år, Nexans Millikit, sålda mellan den 27 oktober i fjol fram till 14 februari i år, och Hunton Slinecio EL, sålda mellan 9 november i fjol och 14 februari i år.
0 svar · 1,4k läst
B
BAS: Om du tar bort elementet måste du absolut se till att förhindra framtida olyckor, d.v.s. inte bygga in några ledningar som kan bli strömförande. Om du lägger golvvärme bör du vara medveten om att du ska ha MYCKET isolering under. Min svåger fick fördubblad el-räkning då han la in golv-värme, bara en varning. Kolla upp hur mycket isolering du har nu innan du börjar jobbet med
1 svar · 1,8k läst
B
Benring: Som jag sa, så skulle den enda anledningen till byta vara att dom är fula/farliga, att dom inte är oljefyllda ser jag som ett plus :) Jag ansåg att oljefyllda va bättre förr, men efter att ha provat det mesta så är elektronisk termostat med ett icke oljefyllt element bäst, tycker jag iaf :) Oljefyllda tar inte bort fukt, det gör dom andra. Se detta ang "torrbollen": [citat] Torrbollen
5 svar · 10,0k läst
B
BAS: Presskoppling är säkrare mot läckage. Det handlar om någon promille. T.o.m. en som är duktig på att löda får läckage mer frekvent en en som pressar. Pressa är enklare att lära sig bara man håller koll på att röret är i botten innan man pressar.
3 svar · 2,2k läst
B
Benring: Där jag arbetar säljer vi en GSM-sändare/mottagare som kan göra det du frågar om. Den kostar väl runt 3000:-. Styrningen skulle då bli på eller av, du kan sätta på tempvakter som löser ut o sänder SMS etc etc. EDIT: Har du element med nattsänkning inbyggt så kan du ju styra även denna, då har du säg 12 grader som underhåll och 16 vid fullt påslag, resten eldar du ju :) Du kan
1 svar · 1,8k läst
A
arny: Är plattan väl isolerad, dvs betydligt bättre isolerad på undersidan än vad mattan isolerar på ovansidan blir det inget nämnvärt läckage, så ekonomiskt gör det nog ingen större skillnad. Det blir mer praktiska problem. Om du minskar den yta där värme strålar in i rummet måste du öka temperaturen på den ytan. Det kan förstås medföra dyrare uppvärmning om man t.ex. värmer med
6 svar · 6,7k läst
2
2an: Peterpin vad ska du ha för system, Blir det radiatorer el golvvärme?? Här finns lite varianter om golvvärme o även med prislista Thermotech Golvvärme - Thermotech golvvärme - Gör det enkelt för dig! Då du ändå ska bygga pannrum i garaget så ta en större tank o panna för det kommer du inte att ångra..
7 svar · 3,8k läst
B
BigGitt: Ska lägga klinker I badrummet. Kan ni tipsa mig var köper jag biligast ett sätt 3m2 med termostat? Bor I Malmö.
0 svar · 759 läst
J
jon_h: Och fasen också, jag hade fel. Det stämmer att vissa leverantörer av golvvärmesystem, till exempel LK Golvvärme, säger att lumppappen inte får ligga direkt mot golvvärmen pga risk för gnissel. Jag har aldrig hört talas om detta, och aldrig sett det hos till exempel Uponor. Men som jag sa tidigare, man ska alltid följa sin fabrikants system, inget annat. Sorry lano och yalla.
6 svar · 2,9k läst
T
Toy: På nedervåningen så blir det cc60 med 45*220, ovanvåningen cc40 med 45*300*5,6m limträbalkar, det jag oroar mig mest över är om det blir "mjukt" golv med bara ett 14-15mm parkett ovan glesen samt värmeplåtarna
4 svar · 4,3k läst
MathiasS
MathiasS: 50grader? Ska du steka mat på golvet?! Det finns mycket skrivet om golvvärmelösningar med enkla shuntventiler.
1 svar · 1,9k läst
P
Pasta: [citat] Du är på rätt spår! Du skall inte ha konstant vattenflöde på konvektorn. Du behöver en ventil som öppnar/stänger när fläkten startar/stoppar. Dessutom behöver du någon form av frysskydd, antingen iform av en bypassventil med ett litet konstant flöde genom batteriet eller om motor ventilen har inbyggd frysskyddsfunktion tex Fläkt woods ATDZ-17-4. /Patrik
3 svar · 6,8k läst
M
mattias_j: [citat] Ok, det var ganska mycket då... Hur mycket besparing kan man räkna med att göra om man installerar FTX?
19 svar · 5,8k läst
B
BAS: Kolla alla radiatorventiler. Öppna alla ventiler på en gång. Om du har termostatventiler så lossa "ratten" och kolla att själva ventilen inte kärvar. Har du något smutsfilter i systemet? Kolla det i så fall, det kan ju sitta något där som orsakar ljudet.
1 svar · 8,7k läst
L
likblek: [citat] Mest för att (tror jag) tempen i botten är lägre än tempen på returvattnet. Eftersom det ev ska kopplas på solvärme så tror jag att jag helt enkelt låter det hela vara som det är.. då kommer ju förhoppningsvis temperaturen i botten av tanken att höjas något
2 svar · 1,4k läst
J
jon_h: [citat] Det vore garanterat mycket mer jobb att försöka få till det på det viset än att flytspackla. Det tar ett någon timme att flytspackla ett normalstort badrum. Dessutom skulle det bli dyrt, med tanke på att två meter från golvbrunnen är man i så fall uppe i en skikttjocklek på typ 20-25 mm på limmet, som ju är väldigt mycket dyrare än spacklet. I övrigt, ett fall är ju i
18 svar · 9,4k läst
Wigert
Wigert: Rumsgivare är relevanta om en temporär värmeökning kan motverkas med sänkt värme i golvet. Om du har golvvärme i platta svalnar den så långsamt att rumsgivare är onödiga. Spar pengarna tycker jag.
6 svar · 4,6k läst
M
Matss: Jula-termostaten funkar inte däremot funkar din ide med två rumsgivare. Annars gör du enligt bifogad ritning. Komponenterna upptil är standard rumsgivare. Grejen till vänster benämd regl.central är din Termomatic (shuntmotordelen). Komponenterna nedanför streckade linjen lurar Termomatic att det är x grader varmare än vad du ställt in på rumsgivaren. När strömbrytaren (tidur) sluts
1 svar · 1,4k läst
·
J
jon_h: Jag föreslår att du läser det här dokumentet. Där står allt du någonsin behöver veta om trägolv och värme.
1 svar · 1,9k läst
D
Daniel39: Någon som vet vad de kostar. Finns i tjocklekar 30 mm, 50 mm
0 svar · 1,0k läst
D
Daniel39: är det någon som prövat lägga vattenburen golvvärme då reglarna endast är 72 mm, direkt under dem ligger betongplattan. Under betongplattan ligger det endast grus och ingen övrig isolering. Inte bra ur energisynpunkt. Vill inte höja golvet mht trösklar. Tanken var Pex rör och råsånt med värmeplåtar.
0 svar · 811 läst
H
hempularen: Framförallt i ett litet utrymme så är det nästan lättare att lägga "lös" värmekabel. Det kan vara svårt att få till passningen på mattorna, de har ju en given bredd, går inte att modifiera (om man inte tar loss kabeln från mattan, men då var det ju ingen vits med det.
2 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Det tror jag inte man brukar tänka. Det händer nog ytterst sällan att man byter brunnen, den är nog det sista som går sönder. Och skulle den gå sönder så lär man riva upp hela badrummet ändå..
8 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.