jag tänkte bygga in golvvärme i plattan 70kvm
hur mkt tätt skall man lägga slingan ?
hur många meter går de åt ca ?
det är väll 20mm som gäller!

Slangarna ska ligga på cc30 och det går åt 280meter slang + ev slang upp på väggen och transportsträckor. Du bör väl lägga tre slingor på denna yta. Detta gäller för 20mm slang.

Beror väl på om du ska ha 22grader i garaget...

Har själv tänkt 50-60cc å jag ska inte ha över 10grader...

/ Anders

Zac skrev:
Beror väl på om du ska ha 22grader i garaget...

Har själv tänkt 50-60cc å jag ska inte ha över 10grader...

/ Anders
Temperaturen reglerar man med termostater eller strypning i fördelaren. Verkar det inte lite dumsnålt att lägga rören så glest att man inte kan få varmare om man skulle vilja?:rolleyes:

Man brukar lägga med större avstånd i verkstadslokaler än cc 30. Att man inte gjuter in slang glesare än så i bostäder är för att golvet kan upplevas ojämnt varmt när man går barfota. Det problemet är inte så vanligt i ett garage :)

är ett cc 45 lagom eller skall man gå upp emot 50-60 ?

Matss skrev:
Man brukar lägga med större avstånd i verkstadslokaler än cc 30. Att man inte gjuter in slang glesare än så i bostäder är för att golvet kan upplevas ojämnt varmt när man går barfota. Det problemet är inte så vanligt i ett garage :)
Hur glest kan du lägga rören och fortfarande tillföra 40-50w per kvm vid 3-35g framledning?

MathiasS skrev:
Hur glest kan du lägga rören och fortfarande tillföra 40-50w per kvm vid 3-35g framledning?
Vet inte men det blir i alla fall inte sämre än belagda golv (tex parkett) cc 30 jämfört med rent betonggolv cc 45.

Wirsbo rekommenderar cc 45 till verkstadslokaler o liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.