Mattias_K
Mattias_K: Var hittar jag en sådan i Borås-trakten, tro?
2 svar · 1,6k läst
T&H
T&H: Jag var där idag och slutkollade huset och passade då på att kolla märkningen och den var på 15KW, så det gå nog att kräma på lite.
4 svar · 4,9k läst
L
Lazze: Hej jag hat tappvatten automat ger obegränsatt med varmvatten tonårsbarn och bubbelbad ......det har aldrig tagit slut ... http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf
6 svar · 3,9k läst
M
mac_the_bastard: Hej hej! Första posten av mig på detta forumet. Hoppas det är någon som kan hjälpa mig med en liten fråga. Jag hoppas dessutom att jag postar i rätt ämne :) Vad är en Veto c30 panna värd idag? Den är oanvänd (står fortfarande på pall) och är av 1990-års modell. Lite fakta om den: > Effekt = 20-40KW > Konstruktionstryck = 1,5 bar > Volym vatten = 170 liter > Volym bränsle = 110 >
0 svar · 2,6k läst
R
ridgid: Utan att ha sett just den aktuella produkten så är jag tämligen säker på att du ska koppla in den via shunten på elementet.
1 svar · 2,9k läst
R
ridgid: 4 slingor räcker inte. En slinga täcker ca 20 m2. oavsett vad tillverkarna säger. Alla problem går att lösa på ett eller annat sätt, men det är rättså dyrt. En lösning är att köra med ett lågbyggande system tex wirsbos 12mm rör med färdigspårade isolerskivor som du lägger direkt på plattan, då får du iallafall lite isolering under + att det inte är ngra problem att bo kvar i
1 svar · 1,9k läst
B
BAS: Japp, då har de en maskin som även gör tappvarmvatten i en 300-500 liters tank. Jag simmar lugnt med kokare för varmvattnet. Har inget badkar nämligen.
6 svar · 1,9k läst
it-snubben
it-snubben: Jag har precis den lösningen. En timer (0-120 min) som jag startar när jag har duschat och hänger upp blöta handduken. Om jag vill ha en redan varm handduk när jag kliver ur duschen så måste jag dock komma ihåg att starta timern någon timme innan. Detta fungerar alldeles utmärkt för mig.
1 svar · 2,8k läst
pellefant
pellefant: jag köpte min 750 liters på blocket för om jag minns rött 2500:- med 2 st 6kW elpatroner med termostater och överhettningsskydd, ena patronen hade aldrig varit inkopplad ens och en 15 meters vv slinga i toppen, på köpet fick jag även en rökrörstermostat till laddomaten :-). jag ska stoppa in en till slinga i botten för förvärmning av vv och svetsa dit diverse rör för
4 svar · 5,2k läst
O
oooo_quattro: Stämmer inte för comfortzone. Den ger högre COP vid lägre effekter. http://www.comfortzone.se/Varvtalsstyrning.htm
11 svar · 2,1k läst
bonnier
bonnier: Titta på /www.temperatur.nu
1 svar · 5,1k läst
K
kallstrom_74: var inne på silvan häromdagen och tittade på deras kaminer av ren nyfikenhet, och såg rören som leder från kaminen och ska vara skorsten..herregud, jag trodde att sånna värmerör skulle vara av tjockt marerial, detta verkade vara ett sprirorör lindat med bomull och isolering och trätt på ett annat tunnt rör...är det verkligen tillräckligt om det skulle bli en skorstensbrand? kändes
0 svar · 1,4k läst
B
BesserBosse: [citat] Ok. Då är jag med. Jo jag tänkte dra bra många slangar för styrning av både belysning, larm och annat. Fast går det inte bra med den "gula" varianten som används för el i allmänhet? Pem är i o f kanske lättare att dra tråd i? Skicka gärna en skiss. Tar tacksamt emot den :)
5 svar · 4,1k läst
R
ridgid: I princip inte, bortsett från att dom har lite olika dimensioner.
1 svar · 3,4k läst
M
Matss: Laddomat 5030 är framtagen för just detta. Men sätt en stor tank i pannrummet när du ändå håller på!
1 svar · 2,4k läst
R
ridgid: [citat] Att bara köra spån och enkelgips i våtutrymme känns inte helt rätt tycker jag, böjstyvsmässigt borde det iofs inte vara ngra problem. Det bästa vore kanske om man skruvade fast gipset (och limade där det går(mellan plåtarna)) och sedan flyter på med lite spackel.
3 svar · 2,9k läst
A
A.H: Värmer ca 145m2 boyta 21grader ca 50m2 källare , dock inte lika varmt. Tänkt system... innova 30kw 3ggr 750lit acctank ( får inte in större tank, därav 3 st små) Tror Ni detta skulle bli bra :confused:
0 svar · 990 läst
D
Draven: [citat] Helt rätt golvspån ger ett stort för stort värmemotstånd.. Jag ska lägga ut mina första slingor i morgon på övre plan. 28mm gles med kassetter sen 1 lager gips sen ek parkett, allt detta på cc60 reglar.
5 svar · 3,5k läst
F
Florida: Är det någon som har erfarenhet av att lägga in golvvärme med golvskiva typ XPS i befintligt hus Håller på att projektera en renovering av vårt hus (1-1/2 plan + källare, byggt -58), där jag idag har ett gjutet betongvalv, (som enligt ritning består av 120mm armerad betong + 25mm mineralullsmatta) och som upplevs som kallt även om ir-pickan visar 22 grader, och där jag funderar på
0 svar · 1,2k läst
A
Adrian: [citat] I vårat fall lämnar vi bygglov OCH bygganmälan samtidigt på samma blankett. Vilket då skulle räcka, hoppas jag...
20 svar · 8,0k läst
J
Josse74: Japp så är det, Tack för snabbt svar // Josse
2 svar · 7,6k läst
F
freki: Kanon! Tack för ett snabbt svar! /Mvh Fredrik
2 svar · 5,6k läst
pellefant
pellefant: jag menar att elberedaren oftast har en blandningsventil monterad på utgående varmvatten som blandar ut vv med kv till ltv(lagom tempererat vatten)
4 svar · 3,4k läst
2
2an: [citat] 35 m3 ostaplad ved o i en omodern panna, Då har du inte så hög förbrukning att du ska behöva en innova 50 kW panna.. Visst går det få det bekvämt med en sådan panna o tex 6 m3 acktank men det kostar ju en del.. Du bör klara dej med en eldning/dygn då det är ganska kallt ute (kanske då det är som kallast) med en tank volym på 2,5 m3, Som panna kanske en effekta woddy med
10 svar · 4,9k läst
·
H
holmertz: Kan du använda frånluftspump så är ComfortZone ett mycket bra val Varför en så äcklig bakterieodling som golvvärme om du har möjlighet att slippa, tänk på hälsan speciellt hos barnen.
3 svar · 1,5k läst
sandhall
sandhall: Räknade på Roth, men det blev lite väl dyrt för mig eftersom de inte har 20mm-system för glespanel. Bara 16mm (blev dyrare främst p.g.a. fler aluminiumplåtar).
2 svar · 4,9k läst
S
stefffe: Tjena, nu har jag lagt golvet själv och skippade värmen. Blir element istället. Kändes lite overkill som sagt annars..
10 svar · 4,5k läst
D
DalaJocke: Hej på er och tack för svaren. Det stämmer att jag behöver bygga upp höjden från betonggolvet för där ligger rör för både värmen och vattnet och elen är dragen där med. MVH//Jocke
3 svar · 3,9k läst
Fotografen
Fotografen: Duchade kallt när jag bytte panna i somras, vattnet går ca två meter ovan jord innan duschen. Det var, ehhh..., karaktärsdanande... Tror på campingduschen eller grannar-jobbet-svärmor, är det bara några dar så blir det för mycket stök med tillfälligt varmvatten.
4 svar · 1,6k läst
S
steelis: funkade bra med att klippa lite i varje ände med plåtsax och sedan dra som man öppnar ett tertrapack och sedan "vicka" av den där rören ska vara. Steelis
6 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.