2 007 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Villavärmemässa...statlig styrning emot Pellets?
Sida 1 av 2
Passerade Växjö i helgen och såg i en lokaltidning att det var Villavärmemässa på stadens engergirådningskontor. Efter mycket letande hittade jag dit och äntrade lokalen...
Hade tänkt att kolla på de olika värmepumpsleverantörernas olika lösningar m.m.
Men av kanske 20 st utsällare var en (1) FTX-blåsare och en (1) vindkraftsfarbror, resterande pellets. (vad jag kunde se iallafall).
Är det så att staten har styrt de lokala kontoren emot att de skall propsa på att alla skall köra pellets för att minska energianvändningen?
Pellets enligt mig är att backa ett antal år tillbaka i tiden, med att bära säckar eller offra ett rum till förråd. Plus att några bekanta till oss fick en baktändning i pelletspannan så hela huset står i renovering nu.
Hade tänkt att kolla på de olika värmepumpsleverantörernas olika lösningar m.m.
Men av kanske 20 st utsällare var en (1) FTX-blåsare och en (1) vindkraftsfarbror, resterande pellets. (vad jag kunde se iallafall).
Är det så att staten har styrt de lokala kontoren emot att de skall propsa på att alla skall köra pellets för att minska energianvändningen?
Pellets enligt mig är att backa ett antal år tillbaka i tiden, med att bära säckar eller offra ett rum till förråd. Plus att några bekanta till oss fick en baktändning i pelletspannan så hela huset står i renovering nu.
Vad jag vet så är det inget som staten har gått ut o sagt. Sånna fall borde dom ju inte ge bidrag till folk som byter från Olja till Värmepump.
Det handlar nog snarare om att kommunen har den inställningen..
Pellets ska ju vara miljövänligare änn Värmepumpar. Alternativet borde ju vara enligt kommunen sånnafall vara Fjärrvärme.
Det handlar nog snarare om att kommunen har den inställningen..
Pellets ska ju vara miljövänligare änn Värmepumpar. Alternativet borde ju vara enligt kommunen sånnafall vara Fjärrvärme.
Jag har frågat två olika såna här Energirådgivare på olika ställen i landet, och båda har först gått ut med pellets som förstaval.
Det allra miljövänligaste torde vara värmepump driven av kärnkraftstillverkad el, där kärnkraftens slutprodukt slutförvaras i rymden (eller på annat ställe långt bort)
Det allra miljövänligaste torde vara värmepump driven av kärnkraftstillverkad el, där kärnkraftens slutprodukt slutförvaras i rymden (eller på annat ställe långt bort)
Men utarbetat kärnbränsle förvaras ju inte i rymden och alla el kommer inte från kärnkraftverk så det blir ju inte det miljövänligaste elternativet idag.
Alla energislag har för och nackdelar och anledningen till att pellets ligger så högt upp på sådana här mässor skulle jag tro är att säljaren har en stor potetiell köpgrupp med tanke på den minimala investering i initialskedet. För 20k får du en fungerande pelletsanläggning i din gamla panna. vidare så har investeringen troligen betalt sig själv om inte på 1 år så år 2.
Solvärma är bara ett tillskott för dom flesta och även där är kostnaderna höga. Vindkraft är inte att tänka på för gemeneman.
vilket lämnar oss till VP-ligan. En luft/luft är ju ett bra alternativ för den som har direktverkande med tanke på låg inköpskostnad och lätt instalaltion.
Men att kasta ut 120-150kkr på en VP med berg eller jord det backar många för om dom har en fungerande panna. Därför är mitt antagande att många av leverantörerna väljer att fronta pellets för det finns fler potentiella kunder.
Bara en gissning dock.
Alla energislag har för och nackdelar och anledningen till att pellets ligger så högt upp på sådana här mässor skulle jag tro är att säljaren har en stor potetiell köpgrupp med tanke på den minimala investering i initialskedet. För 20k får du en fungerande pelletsanläggning i din gamla panna. vidare så har investeringen troligen betalt sig själv om inte på 1 år så år 2.
Solvärma är bara ett tillskott för dom flesta och även där är kostnaderna höga. Vindkraft är inte att tänka på för gemeneman.
vilket lämnar oss till VP-ligan. En luft/luft är ju ett bra alternativ för den som har direktverkande med tanke på låg inköpskostnad och lätt instalaltion.
Men att kasta ut 120-150kkr på en VP med berg eller jord det backar många för om dom har en fungerande panna. Därför är mitt antagande att många av leverantörerna väljer att fronta pellets för det finns fler potentiella kunder.
Bara en gissning dock.
Det kan jag köpa Beppo, men trots detta så sade den ena engerirådgivaren att pellets var bäst, trots att jag strax innan upplyst henne om att det handlade om nybygge. Jag tappade förtroendet lite där...
Själv väger jag emellan en 4 kW IVT 495 eller jordslinga och 6 kW pump just nu.
Nån pellets kommer aldrig in i min bostad.
Själv väger jag emellan en 4 kW IVT 495 eller jordslinga och 6 kW pump just nu.
Nån pellets kommer aldrig in i min bostad.
Uuuuh.....utan att vara bombis så är jag tämligen säker att det finns ett nationellt mål att minska elbeoendet, därav de bidrag som ges ut. Värmepump är ju faktiskt elberoende trots den minskade åtgången gentemot direktel.
I mitt län pratar dom bara pellets också. Och sol.
I mitt län pratar dom bara pellets också. Och sol.
Men vi ser bara mörker...
Det blir ju iofs ett skört samhälle när man byggt upp allt kring el.
Om jättarna skulle dubblera elpriserna* så skulle uppvärmningen kosta nästan som oljeeldningen gjorde.
*=Om staten också följer med och dubblerar sina kostnader för elen.
Det blir ju iofs ett skört samhälle när man byggt upp allt kring el.
Om jättarna skulle dubblera elpriserna* så skulle uppvärmningen kosta nästan som oljeeldningen gjorde.
*=Om staten också följer med och dubblerar sina kostnader för elen.
Det glädjer mig att energirådgivarna äntligen börjar föra fram pellets som förstahandsalternativet.
El kommer att bli en bristvara, som vi kan använda på betydligt smartare sätt än för uppvärmning. Att lägga ner våra egna kärnkraftverk och istället importera, ofta "skiftig" kolkraft kommer bara att fungera i ett övergångsskede.
Biobränslen som pellets har vi gott om i Sverige. Pefekt för uppvärmning. Ändå bättre med fjärrvärme.
Jag skulle gärna se ett totalstopp för installation av alla former av eldriven uppvärmning som huvudsaklig uppvärmningskälla vid nybyggnation. Självklart är inte heller fossila bränslen som olja eller gas aktuella (med undantag för biogas).
El kommer att bli en bristvara, som vi kan använda på betydligt smartare sätt än för uppvärmning. Att lägga ner våra egna kärnkraftverk och istället importera, ofta "skiftig" kolkraft kommer bara att fungera i ett övergångsskede.
Biobränslen som pellets har vi gott om i Sverige. Pefekt för uppvärmning. Ändå bättre med fjärrvärme.
Jag skulle gärna se ett totalstopp för installation av alla former av eldriven uppvärmning som huvudsaklig uppvärmningskälla vid nybyggnation. Självklart är inte heller fossila bränslen som olja eller gas aktuella (med undantag för biogas).
Då vedeldning inte medför några extra utsläpp av koldioxid och därför inte bidrar till växthuseffekten kan man ju tycka att det är bra. Baksidan är ju att ur hälsosynpunkt är det oftast förkastligt i tätbebyggda områden. Vedeldning
i inte miljögodkända pannor har en betydande hälsorisk genom den stora mängd kolväten som släpps ut. Flera av dessa kolväten är cancerframkallande och utsläppen irriterar också andningsvägarna, inte minst hos dem som lider av astma eller andra andningsbesvär. Vedeldning måste därför ske i rätt utrustning och på rätt sätt. Jag påtalade detta för energirådivaren här i täby och han sa att ja det är klart att om alla eldar med ved/pellets så är det kanske inte så himla bra.
Vad jag har hört ligger vedeldning på topp tre efter radon och avgaser från trafik när det gäller miljörelaterad cancer.
i inte miljögodkända pannor har en betydande hälsorisk genom den stora mängd kolväten som släpps ut. Flera av dessa kolväten är cancerframkallande och utsläppen irriterar också andningsvägarna, inte minst hos dem som lider av astma eller andra andningsbesvär. Vedeldning måste därför ske i rätt utrustning och på rätt sätt. Jag påtalade detta för energirådivaren här i täby och han sa att ja det är klart att om alla eldar med ved/pellets så är det kanske inte så himla bra.
Vad jag har hört ligger vedeldning på topp tre efter radon och avgaser från trafik när det gäller miljörelaterad cancer.
Jasirbo skrev:
källa?sirbo skrev:
hur är det med godkända vältrimmade rätt använda anläggningar då?sirbo skrev:Vedeldning
källa?sirbo skrev:
Att risken ökar med ökad exponering, ja så brukar det vara.roke skrev:
Ta och sök lite på internet så hittar du hur mycket information som helst om detta. Tror att varenda kommuns miljöenhet har koll på detta men tyvärrr inte energirådgivarna (inte hos oss i alla fall).
Jag är inte alls emot pellets eller vedeldning men det är långtifrån bara bra. Att (som i mitt fall) stoppa in pellets i en gammal sunkig oljepanna med dålig förbränning som följd tycker jag är en dålig rekommendation.
Nya pannor kan säkert vara hur bra som helst!
sirbo skrev:Att risken ökar med ökad exponering, ja så brukar det vara.
Jag är inte alls emot pellets eller vedeldning men det är långtifrån bara bra. Att (som i mitt fall) stoppa in pellets i en gammal sunkig oljepanna med dålig förbränning som följd tycker jag är en dålig rekommendation.
Nya pannor kan säkert vara hur bra som helst!

Ganska långt till gräns värden i BBR. En riktig miljö bov är nog oljepannorna som det eldas ved i. Eller öppna spisar,Kaminer som det eldas i så fort det blir lite kallt och el mätarn börjar snurra
ÄFAB- Allt inom bioenergi & förbränningsteknik
Det är ingen fara med att stoppa i en rätt justerad pelletsbrännare i en äldre panna, Du få det inte lika bekvämt men i övrigt spelar det ingen roll..sirbo skrev:
När man kör pelletsbrännare så är pannan bara en värmeupptagande yta o brännaren ser till att förbräningen är bra...