1 708 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Vansinnig idé
Jag blir snart husägare är det tänkt, men har funderat en del på all denna värme vi häller ut genom husets avlopp.
Att värma upp 1 liter vatten en grad, kostar 0,0016kWh energi. Inte så mycket, men om man tar en större kastrull och kokar pasta i den, och sedan häller bort 2,5 liter vatten som värmts upp 75 grader, så motsvarar det 0,3kWh.
Inte så mycket att bråka om kanske, men en tonåring som duschar och då förbrukar 50 liter vatten som värmts upp 15 grader, motsvarar att sumpa 1,2kWh energi.
Diskmaskinen, tvättmaskinen och snabbdisken med rinnande varmvatten kostar också pengar i form av energi som vi släpper rakt ut i avloppet och ut ur vårt hus.
För en normalfamilj handlar det lätt om 10-15kWh/dygn i form av energi som vi skickar ut ur huset via avloppet. Vad finns det för tekniker att ta hand om denna värme?
Att värma upp 1 liter vatten en grad, kostar 0,0016kWh energi. Inte så mycket, men om man tar en större kastrull och kokar pasta i den, och sedan häller bort 2,5 liter vatten som värmts upp 75 grader, så motsvarar det 0,3kWh.
Inte så mycket att bråka om kanske, men en tonåring som duschar och då förbrukar 50 liter vatten som värmts upp 15 grader, motsvarar att sumpa 1,2kWh energi.
Diskmaskinen, tvättmaskinen och snabbdisken med rinnande varmvatten kostar också pengar i form av energi som vi släpper rakt ut i avloppet och ut ur vårt hus.
För en normalfamilj handlar det lätt om 10-15kWh/dygn i form av energi som vi skickar ut ur huset via avloppet. Vad finns det för tekniker att ta hand om denna värme?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Det blir i runda slängar 10 kronor per dag, 3650 kronor på ett år, 36500 på 10 år och en värmepump kostar väl ungefär det. Sedan kostar den i drift också. Tillgången på halvjummet avloppsvatten är dessutom lite ojämn.
Sedan kanske VP råkar frysa avloppsvattnet också, då blir det stopp.
När du löst dessa problem så kör vi.
Prototypen
Sedan kanske VP råkar frysa avloppsvattnet också, då blir det stopp.
När du löst dessa problem så kör vi.
Prototypen
Kan man inte samla upp det i en stor tank som åtminstonde håller vattnet inomhus i några timmar så att värmen hinner sprida sig lite? När vattnet har kallat så släpps det ut automatiskt. Nytt begrepp? Avloppsvärme!
Fast det lokala reningsverket blir väl arga då, dom vill nog ha lite ljummet vatten till sina bakterieprocesser eller?
Dessutom tror jag att du vill ha värmen i avloppet, för annars sitter matfettet kvar på ledningarna.
Njae, jag tror att det är bättre att du designar en mojäng som kan lagra energin ur ett blixtnedslag...
Njae, jag tror att det är bättre att du designar en mojäng som kan lagra energin ur ett blixtnedslag...
Jag har läst om ett system som tillvaratar värmen i avloppsvattnet, men där gick man ett steg längre, man drog även frånluftsventilationen via avloppet. Golvbrunnar, toastol mm fungerar alltså även som frånluftsventiler. Någon som vet något om detta. Jag försökte att hitta var jag läs om detta, men lyckades inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Tanken att mellanlagra avloppsvattnet ör ju god ur värmeåtervinnings synpunkt. Ett problem är att det är ju ungefär det man gör i ett reningsverk. Du kommer attså att få massor av avlagringar som täååer till systemet, och du läör få kalla slamsugning till tanken ofta.
Pumpar man luften genom vattenlåsen och rören?Bror skrev:Jag har läst om ett system som tillvaratar värmen i avloppsvattnet, men där gick man ett steg längre, man drog även frånluftsventilationen via avloppet. Golvbrunnar, toastol mm fungerar alltså även som frånluftsventiler. Någon som vet något om detta. Jag försökte att hitta var jag läs om detta, men lyckades inte.
/Ronnie
Klicka här för att svara