Värme allmänt
Erik_X: Vet inte var du får tag på PVC rör men de är väl inte gratis skulle nog kolla färdigkulvert från www.kulvert.se om det är rätt i pris. Det är enkelt
Matss: [citat] Ja det är ju den rekommenderade installationen (styrdon på varje slinga) av tex Wirsbo
Fotografen: [citat] Ja. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
79:an: Gör det nåt? förutom att råttorna i sopskåpet trivs..... : )
robsarve: Jomenvisst . Gissade nästan att det var du... Men ditt namn är ju något mer vanligt här nere...
Kasch: OK, vi hade en likadan panna innan vi bytte men den var 35 år gammal. Ibland ångrar jag nästan att vi inte testade med Noran innan vi bytte ut den. Grannen hade fram tills för ett par år sedan en Nora från 1940-talet som funkade fint... 60x60 cm? Utan isolering utgår jag ifrån då? I så fall borde den bli runt 210 cm hög exklusive isolering? Med isolering (mineralull) åtminstone
gadeberg: På dom flesta ritningar man ser sitter CP på den varma delen. Sen har jag hört att CP ska trycka upp vattnet.
-MH-: Här finns små element, 200W på 30x40cm. http://www.aeservice.nu/norm/pax3000std.htm
m97marro: Hej, Låter som du inte trycksatt systemet igen. Det ska vara ett lågt övertryck i elementen (inte bara cirkulationspumptryck). Kolla bruksanvisningen till ditt system för vilken trycknivå det ska vara. Det bör också finnas en manometer (tryckmätare) som i ditt fall står på noll om det är felet. Har du inte manualen kan du ha tur och det är markerat ett område på manometern som
chero: [citat] Jag får inte ut mycket luft ur radiatorerna. En gnutta luft i övervåningens radiatorer dock efter sommaren(då jag nästan inte eldat alls). Jag har inte heller några som helst oljud ur ackumulatortanken men den blir aldrig riktigt fullladdad. Efter två brasor får jag upp tempen i 80° i tanken. Mätaren nedtill i tanken har jag aldrig fått att gå över 40°. -Måste nog "tokelda"
pugho: Det var vanliga ventiler.. Hmm.. Jag inser nu att jag kanske missförstod frågeställningen..
miniGranis: Inga förslag ? Även produkter med hydropress kan vara av intresse
AnteB: Delta T på två grader i en golvvärmekrets låter lite. Bra radiatorkretsar har runt 10grader.
pugho: (Har läst mycket här på forumet men det här är första gången jag skriver.) Hejsan Jag behöver hjälp med inkoppling av ett par nya radiatorer i vårt hus från 1952 med fjärrvärme sedan förra sommaren. När vi renoverade sovrummet i somras så plockade jag dän de gamla radiatorerna av tre anledningar. Dels för att kunna måla väggen bakom, dels för att kunna fräscha upp
CarMan: jag tror besparingen är minimal, ta o spara på nått annat istället (parkera bilen på första parkering som är långt ifrån ingeången till köpcentrat, istället för att snurra ett varv för att hitta den närmaste. Där spar du nog mer slantar (båda grejorna handlar om komfort/ekonomi, vad väger tyngst
Florida: Är det någon som har erfarenhet av att lägga "flytande golvvärme" i spårad polystyren kasset (tex L&K/ Uponor) på betongvalv Har funderingar att lägga detta på entreplan vid ombyggnad av huset (har uppvärmd källare under) Någon som har erfarenhet och/eller tips på detta ??
FrittDrag_II: [citat] http://infoweb.esbe.se/files/51686/Datablad_MG_SE_99500290_A.pdf Från Sida:2 "3-Vägs: Avfräsning pekar mot slidens mitt, d.v.s. den port är stängd som visaren pekar mot."
jon_h: Vänta nu, stålnätet har man inte för att skapa distans mellan slingor och spånskiva, det har man eventuellt för att ta upp krypspänningar i materialen. Båda typerna av slinga går bra att lägga direkt på spånet om de spacklas in, och huruvida man behöver stålnät har ingenting med slingan att göra. Och visst, det finns slingor du kan lägga i fixet. Men du kan inte lägga
79:an: Varför inte bara stoppa i en insats, det går åt mycket mindre med ved och det blir varmt som f*n, dessutom så kan man ju elda det mesta i en sån t.ex. barrved och byggspill m.m. utan att det sprätter glöd.
steelis: Vad jag hört så används plast vid platta, jag har lagt golvvärme i träbjälklag och har inte plast.
Ginflyer: Kul att höra att jag inte är helt ute och cyklar. Värmeflyttarpaket hade varit bra, men kräver för stort ingrepp. Däremot en takfläkt á la Humphrey Bogart, Casablanca ovanför det öppna utrymmet vid balkongen som trycker ner värmen (och som OlaF skriver) gör att kallluften från nedanvåningen sugs upp i trappan, borde ge bättre utnyttjandegrad. Tackar för era snabba och mycket kloka
StellanKarlgren: Dom är seriekopplade. Bygla rören så kommer värmen tillbaka. Vi hade detsamma när vi tog bort byglingen till handdukstorken i badrummet. Efter montering så kan vattnet cirkulera.
chaffis: Jag har gjort ungefär samma installation och jag har kopplat som du tänkte med skillnaden av att jag har 3st tankar. Jag tar ut varmvatten från första tanken och värmen på ingående rör mellan tank 1& 2 och retur på pannans retur mellan tank 2 & 3. Och det verkar fungera, jag kan ha ca 80 grader i topparna och ca 40 i botten. Ska du ta ut värme eller varmvatten från pannan så har du
benster: Nog snackat om krångel och glasluckor! :D Det blir en spiskråka om mannen som ska bygga den vill göra det till ett vettigt pris. Återkommer med erfarenheter.
Faidros: Om man tittar i skorstenstillverkarnas broschyrer om isolerade skorstenar så står det ofta "maximal sidodragning i enfamiljshus är 4 meter". Och lutningen ser ut att vara högst 45 grader. Landyvent Schiedel
hempularen: Påståendet att de "mekaniska" inte skulle hålla mer än 4 år skall man kanske ta med en nypa salt. Det kom från en kille som ville sälja elektroniska reglerdon. Men det är nog en "äkta" sanning att de blir sämre med åren. Troligen så kanske det går att mäta en försämring av funktionen om man mäter nogrannt efter några år. Därifrån till att det är dags att byta dem är vägen
Hatte: Öppna alla termostater fullt och kör cirkpumpen så sakta det går. Mer än så kan du nog inte göra.
Fabian-Bom: Håller med, Räkna hellre lite högt, särskilt om du vill ändra värmesystem i framtiden med en förmodad lägre framledningstemperatur, typ värmepump. Att komplettera blir som sagt dyrt.