F
FELLE: Hej, du bör isolera för att inte få för mycket förluster nedåt. Se länken nedan ett av de system på marknaden som passar bra för att "flyta" in. http://www.lagerstedt-krantz.se/pdf/SE_33_C_17_0701_screen.pdf
1 svar · 1,9k läst
R
robertdigital: Fast annars är det väl som CarMan säger: om klämringskopplingen är godkänd för pex så behöver man endast komplettera med en stödhylsa avsedd för pex.
22 svar · 6,2k läst
S
S3: Du måste stänga returventilen med. Sen att båda ventilerna från 60 talet skulle hålla tätt är ganska ovanligt. Men om du stänger pumpen, släpper trycket i exp kärlet och sedan stänger termostat och retur så kommer det inte att komma särskillt mycket vatten även om ventilerna läcker igenom.
2 svar · 7,1k läst
R
rikard454: Nej jag håller med er, låter suspekt... Så jag har rek. min blivande kollega att om dom bjuder på detta huset försöka få med i köpet att det installeras ett oljefyllt element i varje rum på övervåningen. Sen var det lite annat "tjaffs" med huset också, värst var väl en "felmätt" trappa som inte riktigt passade :-) Tackar för hjälpen folket! /Rikard
4 svar · 4,7k läst
perra i skogen
perra i skogen: Kommer brorsan att sätta in i sin kåk snart. Han har dock nu frånluftsvärmepump. Men kakelugnen ska kopplas till tank. Sedan kommer det att finnas ett styrsystem som gör så att i första hand så ska värmepumpen ta varmvatten från tank isf att gå i med elpatronen.Räcker inte det vattnet till så går pumpen in med lite el och stödvärmer tills man börjat elda i kakelugnen igen.
1 svar · 1,1k läst
Hocke
Hocke: Men jag har golvvärme så jag måste köra på 3:an = 80W på min. Så jag skulle kunna räkna hem en pro på ett par år bara
16 svar · 21,1k läst
E
erwe: Jag tänker lägga vattenburen golvvärme i gjuten platta till ett hus och jag undrar om någon kan rekommendera något visst märke till utrustningen. Thermoteck eller Wirsbo eller ?
0 svar · 2,1k läst
P
pojac: Entreprenören vi kommer att använda vid husbygget förespråkar luftburen golvvärme i betongplattan (Legalett). Luft som bärare vs traditionella vattenburnasystem? Finns det någon som har Legalett-systemet - synpunkter tas tacksamt emot! :)
0 svar · 3,0k läst
P
Per-Erik: Uppvärming året runt i stugan eller? var finns stugan/huset? skåne? norra lappland? Isolering, hur tjock? Troligen så skulle en vanlig frånluftvärmepump duga gott.. 100kvm är ju en mindre villa skulle iallfall jag anse.. Så jag skulle isolera den på samma sätt som en modern villa, samma sak med värme & ventilation.. Antar nu att det är nybygge vi talar om..
1 svar · 3,6k läst
G
gaia: om ritningar är gjorda med samma kunskapsbas som man har om gjutjärn så skulle jag nog inte våga lita på den ritningen ;). gaia
3 svar · 2,2k läst
pipewelder
pipewelder: Ett sätt kan ju vara att avsluta den isolerade delen ca 5cm under färdigt golv och bara sticka upp själva rören?
1 svar · 2,6k läst
S
stefant: Jag har själv tittat på en Argo på 5KW, priset för den är 7300 inkl moms. Bara för att testa lite så har jag köpt ett flyttbart konvektorelement (2kW) på Clas Ohlsson. Satt på det idag och har ca 17° i garaget. Kopplade in den på en energimätare och det ska bli intresant att se vad den förbrukar på ett dygn nu när det inte är så kallt ute.
4 svar · 3,6k läst
R
Rog1: Hej! Jag har väldiht dåligt tryck på mitt varmtvatten, kallvattnet är det inga problem med. Det jag upptäckte i kväll var att det saknas en vakuumventil på blandarpaketet, vet ej vad den har för funktion... Kan detta vara orsaken eller är det kanske att beredaren är igenkalkad (ca 10år gammal) Tacksam för tips och idéer. MVH Rog
0 svar · 1,9k läst
B
BAS: Om jord-värmepumpen räcker till så installera en fläktkonvektor. De ger upp till ca 3 kW vilket borde räcka. Om effekten i värmepumpen inte räcker så kan du sätta in en luft-luftvärmepump.
1 svar · 2,5k läst
2
2an: [citat] Sorry, Vet inte vad jag satt o tänkte på.....
8 svar · 1,5k läst
2
2an: Vet ni hur mycket el/ved förbrukningen är?? Ska du köpa veden är det inte säkert det blir så billigt som man kan tro, Köpa färdigkluven ved ser jag dom begär 3-400:-/m3 (1000 kWh el 30-40 öre/kWh) sen tillkommer sotning o brandskyddskontroll á 1200:-/år... Köper du t.ex 3 metersved blir det billigare men då måste du kanske köpa en kap/klyv.. Har du en dålig panna med usel
6 svar · 8,6k läst
C
CarMan: allt är paralellkopplat, så du kan inte ställa till det för grannen.
2 svar · 3,6k läst
it-snubben
it-snubben: Blir det så mycket dyrare då? Uppvärmning ska du ju ha iallafall. Jag är i ungefär samma sits. Har nyss satt klinker på golvet i kök och hall på plan 2. Jag har då inte oroat mig för elförbrukningen då jag samtidigt tog bort befintliga el-element på motsvarande effekt. Det som troligtvis gör att det blir dyrare är att golvvärmen tenderar man att ha på längre tid in på våren
3 svar · 2,5k läst
Y
Yamma: Jag har kört med Roth Multipex rör-i-rör 15 mm med Multigenomföringar ut genom vägg och väl där Täckbricka plus koppling mot radiator. Kör du åt samma håll så är det smidigt att bara lägga Multigenomföringarna mot varandra. Ingen raketkunskap precis, bara att köra men tänk på rörets expansion bara. Kolla Roths projekthandledning på deras hemsida så ser du rätt klart vad du
1 svar · 4,4k läst
K
Kasch: Jag valde att byta vår gamla kökspanna som eldades direkt mot radiatorsystemet mot en ny kökspanna +acktank, styrning etc av följande skäl: - inget existerande eller lämpligt/möjligt pannrum - jag vill elda kontinuerligt i den gamla murstocken för luftcirkulation/torpargrund/krypvind - jag gillar strålningsvärmen från pannan - ingen värme går (i princip) till spillo vare sig från
2 svar · 5,1k läst
C
CarMan: Jag skulle köpa nått som är issolerat... Typ denna. http://www.blocket.se/vi/13348171.htm?ca=12_s
14 svar · 5,5k läst
F
Floppman: Någon som äger eller vet om Julas oljefyllda Gnosjöelement har temp.sänkning alt. styrningsmöjlighet?
0 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Fast ännu bättre är det att göra som man ska. Det finns provtryckaranvisning hos tex Wirsbo och fina tips på forumet, blandannat i tråden som länkades ovan.
5 svar · 3,4k läst
D
drubbla: Hej, Hoppas kunna samla in så mycket som möjligt via er då jag fått så många olika svar att jag nu är förvirrad. Vi ska göra om ett rum och detta innebär att vi blir av med ett par element. Vi hade då tänkt att lägga in vattenburen golvvärme för att kompensera detta. Vårt hus har krypgrund med betonggolv, på detta ligger reglar. Från betonggrund till överkant av reglar är det
0 svar · 3,6k läst
7
79:an: Här är en tråd om nästan samma sak: http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/74669-vaerme-pa-klinkergolvet-aeven-pa-sommaren.html
13 svar · 9,0k läst
7
79:an: Du skrev att du bodde i ett timmerhus, dom brukar kunna knäppa och smälla rätt bra vid temperatur skillnader, märker det i mitt egna hus, allra helst på vintern när solen går ner och det blir skitkallt på nätterna.
3 svar · 1,2k läst
M
mozart: Tack "perra i skogen" för fin bild. Ja, nu känner jag mig lite lugnare och monterar centralen i mitt lilla kyffe bredvid badrummet.
7 svar · 4,7k läst
·
oavvs
oavvs: Hej! Jag och några polare ska bygga en solfångare och vi undrar om det är någon här som har bygt en solfångare som kan je några tips vi ska abra bygga en liten som är 1000X800mm lite under 1 m2 som en prototyp lr liknade men vi är osäkra på hur slingan ska ligga för att få bästa efekten någon som kan länka bilder lr liknade så vore jag glad :)
0 svar · 991 läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Eftersom du har en villa så bör minsta motorn (serie 60) passa. Gäller bara att få rätt montagesats till ventilen, beror lite på vilken panna/ventil man har. Är det en vanlig ESBE ventil så bör motorn passa direkt (man får byta någon stoppbult ibland). Kontrollera extra noga vilken signal du har (24 eller 230) synd att köpa fel motor. Skulle gissa på antingen motor 62 eller 66 i ditt
3 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.