3 929 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
värmegolv på spånskiva
Hej jag håller på att bygger en hall. Hallen mäter ca 100x185cm och är reglad med 220x45 cc 300mm. på det är det skruvlimmat 22mm golvspån. Det är hur stumt som helst.
Nu skall jag ha in elburen golvvärme. kan man lägga värmematta/kabel direkt på spånet och spackla över eller måste jag ha obrännbart material i botten först. min tanke var att flyta 12mm och sen lägga klinkers på detta.
Nån som vet?
Nu skall jag ha in elburen golvvärme. kan man lägga värmematta/kabel direkt på spånet och spackla över eller måste jag ha obrännbart material i botten först. min tanke var att flyta 12mm och sen lägga klinkers på detta.
Nån som vet?
T.ex Nexans millikit kan du använda till att lägga direkt med den begränsningen max 80w/kvm, dom har små färdiga kit med allt i kartongen som termostat,limsstavar. Den bygger bara 4 mm. Men tänk på att den måste installeras av en behörig elektriker för att produktgarantin på 10 år skall gälla.
jon_h skrev:
Ok
Pratade med Ardex om detta och jag skall kunna lägga en matta direkt mot och sedan bara lägga fix ovanpå. om man använde kabel var man tvungen att köra punktsvetsat först. men det kanske bara gäller deras produkter.
Varför måste man flyta minst 15mm? skall inte ha tätskikt.
Du kan inte lägga plattorna med fixet direkt emot spånet, det har jag svårt att tro att Ardex sade. Du måste spackla.
Punktsvetsat föreskrivs i badrum, men vissa leverantörer vill ha det även annars. Finja rycker på axlarna och tycker att det är onödigt, så länge ytan inte är för stor. Maxit säger samma sak. Att det skulle ha någon som helst betydelse om kabeln ligger på matta eller inte har jag svårt att se.
15 mm är för att du ska få tillräckligt täckskikt över slingorna. Men det är möjligt att vissa leverantörer nöjer sig med mindre.
Punktsvetsat föreskrivs i badrum, men vissa leverantörer vill ha det även annars. Finja rycker på axlarna och tycker att det är onödigt, så länge ytan inte är för stor. Maxit säger samma sak. Att det skulle ha någon som helst betydelse om kabeln ligger på matta eller inte har jag svårt att se.
15 mm är för att du ska få tillräckligt täckskikt över slingorna. Men det är möjligt att vissa leverantörer nöjer sig med mindre.
Det var vad han sa iallafall. Mikael Bergkvist tror jag han hette och skulle vara deras golvärme expert.jon_h skrev:Du kan inte lägga plattorna med fixet direkt emot spånet, det har jag svårt att tro att Ardex sade. Du måste spackla.
Han sa att iom att kabeln ligger i ett nät så ligger den inte emot spånet och då är det ok. sen sa han att du kan ju lika gärna lägga i fixet direkt.
Till saken hör också att jag skall ha detta för att torka upp slask från skor och inte för att värma utrymmet. vet inte om det kan ha påverkat hans ståndpunkt.
jon_h skrev:Du kan inte lägga plattorna med fixet direkt emot spånet, det har jag svårt att tro att Ardex sade. Du måste spackla.
Ja nu läste jag lite närmare vad du skrivit. självklart skall inte fixet ligga mot spånet. Men kablarna kan ligga i fixet och jag behöver inte flytspackla utan kan lägga en gips sen golvvärme och sedan lägga klinkern
Vänta nu, stålnätet har man inte för att skapa distans mellan slingor och spånskiva, det har man eventuellt för att ta upp krypspänningar i materialen. Båda typerna av slinga går bra att lägga direkt på spånet om de spacklas in, och huruvida man behöver stålnät har ingenting med slingan att göra.
Och visst, det finns slingor du kan lägga i fixet. Men du kan inte lägga golvkeramik på spånskiva. Går inte. Du måste ha missförstått honom, den grejen är så grundläggande.
Edit: Du hann före. Jepp, med gipsskiva så funkar det ju.
Och visst, det finns slingor du kan lägga i fixet. Men du kan inte lägga golvkeramik på spånskiva. Går inte. Du måste ha missförstått honom, den grejen är så grundläggande.
Edit: Du hann före. Jepp, med gipsskiva så funkar det ju.
Klicka här för att svara