Jag har en hel del problem med luft i systemet. Varje gång pelltesbrännaren levererar varmvatten till ack.tanken och detta vatten sedan skall gå via shunten till cirkulationspumpen bubblar det och brusar. Detta bubblande har jag lokaliserat till cirkulationspumpen. Har försökt att lufta denna men det hjälper inte. Får springa upp till våningen ovanför för att lufta ur elementen. Tänkte nu på placeringen av cirkulationspumpen. Den sitter i det närmaste vågrätt ut på utgående värmeslinga. Vore det bättre att det är lite lutning på röret? Det förhindrar i och för sig inte luften, men det brusar kortare stund. Skall det finnas någon automatavluftning nånstans?

Om man öppnar shunten för fullt så brusar det ytterligare en stund, vilket tyder på att det finns en hel del luft i tanken kanske?

Hur fixar man detta? Kan det läcka in luft i slingan från pannan till ack.tanken? Finns det nåt enkelt sätt att läcksöka? Trycket verkar konstigt nog inte sjunka nämnvärt.

kan inte så mycket om det här men din fråga om atomatluftare det skulle jag sätta på den högsta punkten i värmesystemet så att amn slipper lufta element mm

• Gilla
Näbbotorparn
  • Laddar…
Bra tips. Sen har jag lärt mig att det blir alltid luft när vatten blir varmt, jämför t ex med vad som händer när vatten sjuder eller kokar. Problemet är att få luften att avgå från systemet. Har man ett öppet expansionskärl och alla rör "rätt" dragna utan luftfickor, så skall luften kunna ta sig upp till kärlet och ut. Nu har jag ett slutet kärl och lite knepigt dragna rör. Läste nånstans att man kan ha avluftare mellan shunten och cirkulationspumpen. Detta borde vara optimalt eftersom det är vattnet från ackumulatortankens topp som innehåller mycket luft och den vill man ha bort innan den går ut till elementen. Eventuellt kanske det går att ha avluftare på röret från pannan in i ackumulatortanken.

Det sitter några små "burkar" med plasthattar på ovansidan på in- och utgående rör från pannan till ack.tanken . När jag skruvar på hattarna börjar det droppa vatten. Jag misstänket att de är avluftare. Men de verkar inte vara automatiska eftersom det rinner vatten så fort jag skruvar lite på hattarna. Nån som vet vad de är bra för? Är de "manuella" avluftare, verkar meningslöst?

Är systemet nytt eller nyligen fyllt på vatten? Kan ta rätt många eldningar innan all luft är väck

Fick en pelletsbrännare monterad i februari och då tappades allt vatten ur. Värmen har varit avstängd på sommaren, men skall nu i helgen dra igång den igen. Läste också att man kan dra på ordentligt med uppvärmningen i pannan så att vattnet går upp till 85-95 grader så avgår luften snabbare och så får man väl kanske ha den temperaturen ett tag tills det verkar vara OK. I våras körde jag upp till 75 grader och det var väl lite för lite.

Det brukar ta ganska lång tid för att få ut all luft från systemet.
Jag håller själv på att försöka få ut all luft från mitt system, har du avluftning på tanken så prova lufta där också.
Ang, automatiska luftare så skulle jag inte sätta in sådana om jag inte har full koll på dom då de kan börja läcka.
Hur högt tryck har du i ditt system?
Det ska väl inte kunna läcka in luft i systemet om det är trycksatt då bordedet ju läcka ut vatten.

Trycket är drygt ett kilo då allt är uppvärmt i tankarna och brännaren gått färdigt. Jag tycker inte heller att det borde komma in tjuvluft utan att det kommer ut vatten samtidigt från samma ställe. Det är om det skulle vara undertryck nånstans. Tidigare hade jag en teori om att det sögs luft från det trycksatta expansionskärlet när systemet kallnade, men jag tror nog inte på det längre. Var skulle den luften komma ifrån i så fall? Det är ett nytt kärl så blåsan är förmodligen inte trasig. Jag skall koppla från expansionskärlet imorgon och kolla förtrycket, skall vara ca 0,6 bar. Sen skall jag dra igång all värme och värma upp ordentligt till åtminstone 85 grader och köra på det ett tag, får vi se om det blir bra i slutänden.

mikaelbe skrev:
Det är ett nytt kärl så blåsan är förmodligen inte trasig. Jag skall koppla från expansionskärlet imorgon och kolla förtrycket, skall vara ca 0,6 bar. Sen skall jag dra igång all värme och värma upp ordentligt till åtminstone 85 grader och köra på det ett tag, får vi se om det blir bra i slutänden.

Tycker jag låter som en utmärkt idé!
Far tömde halva sitt sytem för ett tag sedan och det tog ju några veckor innan all luft var borta

Rätta mig om jag har fel! Men skall inte cirkulationspumpen sitta på returen. Det är lättare att pumpa "kallt" vatten med högre dencitet än varmt med voidhalt...

Det kanske är rätt, men samtidigt skall det väl vara så lågt flöde som möjligt på returen, detta för att få optimal skiktning i ackumulatortanken (om man har sådan).

Du borde väl få samma flöde på returen som detsom ska in, pumpen kör ju med samma hastighet oavsett var den är??

Jo, det blir säkert samma flöde i praktiken. Det är min "magkänsla" som säger att det bästa är att sätta cirkulationspumpen på varma delen för att undvika eventuell omrörning av skiktningen i tanken. Man kan väl jämföra med att ha två hål i ett kärl, ett upptill och ett nertill. Om man långsamt drar ur vatten ur det övre hålet så tror jag man får mindre omrörning än om man skulle långsamt trycka in vatten i det nedre hålet. Det spelar i praktiken säkert ingen roll hur man gör, vattnet skiktar sig väl på rätt sätt ändå. Om man trycker in kallt vatten i botten av ett kärl, så kommer det inte att vilja stiga uppåt till den varma delen.

Jag tänker dock inte byta plats på min cirkulationspump, det är det inte värt :)

På dom flesta ritningar man ser sitter CP på den varma delen.
Sen har jag hört att CP ska trycka upp vattnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.