Värme allmänt
jimnor: [citat] Jag kommer inte ihåg vilken modell det var, tyvärr. Den var aldrig aktuell... Däremot så tvivlar jag att man kan få en installation med vent installerad och klar billigare, så försök att dra ner på något som går att installera/bygga till i etferhand. Med en bra värmeanläggning så får man mer pengar över under tiden!
Tobbis: Hmmm, tack för alla tips, jag har beslutat mig för att lägga in elslingor. eftersom badrummet bara är 2,3m2 så torde elkostnaden för det lilla rummet bli väldigt liten, om man räknar med att elslingorna är på 1/3 av tiden som de flesta verkar ha kommit fram till för ett badrum på övervåningen så skulle ett sytem med 200W ge ca 200*24*365/3 =584kW per år, räkna grovt med 1kr/kw
Friskus: Det här är formodligen ett av de bästa råden hittills! Insåg idag att det är alldeles sant. Vilka anställningskriterier har de egentligen på byggvaruhusen? Räcker det med att man får på sig deras illasittande röda skjorta? Köpte fiberarmerat spackel och hoppas att det blir bra. Dessutom köpte jag en värmekabel utan tillhörande nät. Kändes mer rätt än en färdig matta.... Nu
Dr_Jerkyll: Uppföljning ifall någon skulle fråga sig samma sak senare. Enligt min röris. Minst 10 cm ovan golv, sedan upp till en själv beroende på hur man vill ha elementen. Utgångarna från väggen ca 10 cm i sidled från elementet för att det ska bli hanterbart att koppla.
CarMan: håller inte med dig tyver! har man bergvärme så spar man inte allt, eller mycket lite på att elda (beroende på vad man betaler för veden) att skjuta upp tidpunkten för när man vill starta värmen, är ju att ta bort komforten i huset (för inte tänder du en brasa i förebygganse syfte, du eldar när det är kallt / när frun klagar) om man kör bergvärme har man ofta den där extra
2an: [citat] Ju tunnare övergolv ju bättre, Bäst med bara betong el klinkers...
jon_h: Att lägga lite tätare så att du blir av med en meter innebär ganska liten skillnad i c/c-avstånd, om rummet inte är toklitet. Alternativet är att byta slingan.
Tripod: En braskamin blir det hur som helst. Hur stor och tung får vi se. Huset Är ju byggt -77 i enplan så det är inte aktuellt med nän stor kakelungn direkt rent designmässigt . Det lutar åt en kamin i contura serien. Typ 560 eller 660. Form och design är viktigt
AnnaKanin: Tack alla för era svar. Vi har tänkt i ungefär samma banor, men har ytterligare ett alternativ som vi funderar på. Nämligen att byta elpannan mot en ny och reparera den mekanisk frånluftsventilation (ny köksfläkt och uppfräschning av övrigt).
Custom: Hej allihopa! Jag har ett problem med att min panna stänger av på överhettningsskyddet flera gånger om dagen när temperaturen sjunker . Om temperaturen ligger på en konstant nivå händer det oftast ingenting. När jag kollar på termometern som sitter på utgående röret från pannan visar den ca 50 grader C. Funderar på om detta är en normal temperatur på utgående vattnet, har aldrig
guntorp: Tack för svaren! Nu är ju inte kulverten helt naken frän början! En annan fundering är ju att man kanske kan göra en gen snål kulvert av vanliga rör inklädda med med vanlig rörisolering, borde bli något billigare än köpekulvert och förmodligen lika bra isolerat om man kör med riktig rörisloering?
steelis: här finns jättemycket skrivet om CZ----> http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5297.0
markussallinen: Tack då vet jag lite mer iallafall ska prova mig fram :)
neo1: Det konstiga är att jag har alla termostater på max utom dom i sovrummen, en på 3 och en på 4 men ändå är dem elementena lika varma som alla andra i huset, det som står på 3 är känns varmast av alla, kanske för att det är det första på vattenslingan? Men det verkar inte som att termostaterna stryper fast dom står lägre.
robsarve: Som sagt kan du inte förlänga slingorna. Som du beskriver det verkar det vettigaste att dra rör från "kopplingsplinten" (var har du pannan egentligen?). Ett alternativ till att bila upp golven är att dra i sockelrörssytem, finns från bl.a Wirsbo och Uponor. Det låter framförallt som om du behöver ha dit en bra röris att kolla på det hela först.
v-g: Vill man ha ännu billigare tar man en bilkylare och en inomhusfläkt som blåser runt värmen från denna. Med lite pill så spar det rätt mycket el. Gäller att få tag i en fläkt med bra fart i bara. Fattigmans aerotemper ;)
robsarve: Kommer inte riktigt ihåg vad det gick på. Shunten var ju hyfsat dyr, kör med tre slingor. Sen är det bara pris per m2. Köpte mitt direkt från Floore och det kom hem komplett på pall. Det var billigare än golvet iaf :D http://pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image?url=31209/SFDC548CA014A114C6D9B9FD51FB2B91D5E.jpg&sizex=520
MathiasS: Jag valde det jobbiga alternativet, att gräva ur och lägga golvvärme. Nu är dock klimatet i källaren väldigt trevligt och den råa känslan är helt borta. Med lite isolering utvändigt på källarväggarna blir det antagligen ännu bättre även om man nu kan börja fundera på om det är värt besväret (med dränering/isolering). Det funkar så bra ändå.
Fabian-Bom: Det finns andra alternativ till golvvärme och radiatorer, tex kickspace, konvektorer, wanpan och slingor i väggen :-/
Fabian-Bom: Hej, Man rekommenderar 30cm isolering vid platta på mark. du hamnar förmoldligen runt 12cm isolering om du lägger slingorna flytande i översta isoleringslagret alternativt i golvspån ovanpå isoleringen. Eftersom vi bara snackar om 16kvm så tror jag inte dina förluster blir så stora att du ångrar de estetiska fördelarna. Viktigt är att du väljer så tjock isolering som möjligt och
Matss: Redan 200 mm får anses välisolerat så det är inga problem. Du kan även snåla ned betongen några cm så får du ett termiskt snabbare golv. Om du inte ska ha några stora laster på golvet.
steelis: plåten är väl 0,6mm så det borde väl funka, jag glesade allt innan jag la ut plåtar och slang, sen fäste mina plåtar med plåtskruv, som jag tog bort efterhand när jag lade på golvspånet, så mina plåtar är inte skruvade under golvspånet, vet inte om det är bra eller dåligt.
Majgårdarna: [citat] Jodå nog fungerar det med en modern panna.Det gör det i alla fall hos mig. Satsa på en pelletsbrännare.Kolla upp först vad för brännare som är lämplig för din ved panna. Ett tips är http://www.pellets.info/ Kolla vad din ved panna heter och sök på pellets.info så får du säkert upp några träffar
Gargamel: Svarar mig själv efter lite letande: det går att hitta billigare alternativ utomlands, som t.ex. http://www.warmrooms.co.uk/acatalog/Warmrooms_Victoriana_Cross_Head_Radiator_Valves.html Söker man tex på "radiator valves" & "traditional" eller "manual" så får man en del träffar. Mycket är dock ännu dyrare än "slottsvreden".
galento: Vi använder en kanalfläkt från clasohlsson som sitter ovanför köksspisen och suger in varmluften och sprider den i huset som är enplans.Och den kallare luften från andra rum tvingas in i köket för att sedan gå runt igen. Tycker det funkar väldigt bra faktiskt.Till fläkten är det kopplat termostat och varvtalsreglering.Vi har också ljuddämpar-slangar före och efter fläkten och de
CarMan: [citat] ta reda på var röken kommerifrån, låter som en otät rökkanal
Erik_X: Vet inte var du får tag på PVC rör men de är väl inte gratis skulle nog kolla färdigkulvert från www.kulvert.se om det är rätt i pris. Det är enkelt