Hej,
Vad är en lämplig framledningstemperatur på ett radiatorsystem resp. ett golvvärmesystem?
Värmekällan är fjärrvärme via en Cetetherm Mini.
Eller skall man räkna med ett visst delta T för optimal värmeekonomi?
Jag tycker att det är svårt att få något grepp om de olika parametrarna.
Någon som kan bidraga till att klargöra det lite för mig?
Tack på förhand!

i golv värme slingan vill du ha lågt delta-t för att inte få ojämn vrme på kolvet. men till o från golv värme fördelaren så klarar ett fjärvärme system högt delta-t

det hela beror ju på hur allt är koplat, om du kan skilja på dessa eller ej

OK.
Men vad är optimalt generellt sett för bästa värmeekonomi:
Högt flöde och litet delta T eller lågt flöde och stort delta T?
Tänker då speciellt på fjärrvärme.

det finns olika fjärvärme mätare. men fjärvärme verket vill ju inte ha tilbaka varmt vatten, då får ju dom själva betala den värmeförlust som blir i rörena på tilbaka vägen. så du ska ha så kalt vatten som möjligt tilbaka till fjärvvärmeverket, vilket upnås med högt delta T (på just den slingan)
på golv värmen så vill du vell inte ha varmt o sjönt i ena änden av rumet o kalt i andra, vilket du får om delta -t är för högt

Tack CarMan.
Nu fattar jag lite bättre!
Får väl mixtra lite med flödena.
Har nu lågt delta T på golvvärmedelen av huset, 2 grader. Tror att det är lågt?
Eftersom golvvärmekretsen är in shuntad på fjärrvärmen med egen shunt så påverkar det väl inte deltat tillbaka till värmeverket?
Golvvärmen blir ju ett "satelitsystem " som lever sitt eget liv.
Returen av fjärrvärmen bestäms mycket mera av de vanliga raditorerna har jag märkt.

har du 2 system så som du beskriver (med 2 cirkpumpar) så påverkar inte de olika delta-t varandra o du kan optimera var försig

Delta T på två grader i en golvvärmekrets låter lite. Bra radiatorkretsar har runt 10grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.