Värme allmänt
SaabAero: Det krävs ganska stora luftmängder för att förflytta värmeenergi i varmluft. 1m³ luft innehåller inte alls stor mängd energi. Det behövs alltså en ganska stor lufthastighet för att det ska "ge något" och luft som rör sig snabbt brukar sällan upplevas som possitivt ur komforthänseende.
MatsT: Ladda hem monterings o skötselanvisning på http://www.nibe.se/Produktdatabas/FIGHTER-310P/Post.aspx om du inte har den. Sid 6,7 18. har du tabeller o procedur. Gissningsvis behöver du ändra båda. Motståndet i radiatorsystemet ger sämre verkningsgrad, vilket både påverkar lutning o förskjutning av kurvan. Hur mycket beror helt på hur stängt det varit, baserat på vad du har nu o
MatsT: Kolla tex http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/61311-dimensionera-foer-sjaelvcirkulation.html Som jag förstår det (ingen expert) så är det bara dimensioneringen på rören o hur man drar rören. Har du redan fungerande självcirk, och det finns något vettigt ställe att koppla på så borde det funka. Kräver nog att en röris tar titt på platsen. Det du är ute efter är väl att inte
Matss: Minsta rördimension bestämms av pannans effekt (och rörlängd mm) men inte av tankvolym. Funkar det idag (pannan kokar inte) så funkar det med en större tank också. Det kommer säkert att ta tid att ladda tanken, men det beror på pannan inte tanken.
roblar: Vad är det för skillnad på en kompaktradiator jämfört med en vanligf panelradiator? Verkar vara mycket billigare med komopaktradiator. Vad är haken?
PelleFork: Hejsan Forumet! Jag har en c:a 1,5 år gammal vedanläggning från Värmebaronen, samt egen borrad brunn. Nu har det dykt upp ett problem, det kommer inte bara luft utan vatten och rostfärgat grums ur avluftarna som sitter högst upp på acktankarna. Samma roftfärgade grums som satte igen alla perulatorer på vattenkranarna. Vi installerade så småningom ett björnfilter på invattenledningen
Mats Bengtsson: [citat] De flesta element har ingen returventil/avstängningsventil eller så, så det går inte att göra generellt. De som har en returventil har dem alla satt på max just nu, så jag skulle kunna strypa alla returventiler jag hittar på den "tillräckliga" slingans element, det kan ju bidra med något även om det är ett fåtal element som har det. Hur vet man hur mycket som är lagom att
KarroZoo: Plastmattorna och parkettgolvet (flytgolv) verkar ligga direkt på plattan. Innebär det att man kan räkna med att plattan är isolerad underifrån? Tacksam för svar! //Hanna
snq: Jo, jag tänkte hänga upp några takfläktar, det borde väl fungera. Hur stor roll spelar placeringen av aerotempen egentligen? Enklast vore ju att sätta den ena precis utanför pannrummet, för att slippa dra rör, antar att man behöver ganska grova rör till dom. Så som jag har fattat det ska den iaf helst sitta ganska lågt. Men jag har även hört nåt om att man skulle rikta den mot
adde74: Vårt tilluftsrör till kaminen har kommit för nära dörrposten pga att säljaren gav fel mått till grundentreprenören. Hur löser man detta ? Föreslagen lösning var bla att fräsa ner ett nytt rör i plattan, men då golvvärmerören ligger ivägen + att cementlagret endast är 100mm tyckte vi inte det var en bra idé. Någon som har en bra lösning?
kyticka: I Hudik kan man få fjv pris utan fast avgift - det var fjolårets nyhet från Fortum. De erbjuder nu olika prisalternativ, bara att räkna vad som är mest förmånlig. Använder just nu braskamin på kvällarna och slipper fjv än så länge :) - fjolårets förbrukning för varmvatten och värme låg på 11 000 kW. Två vuxna+ två barn.
CarMan: det är viktigt att fixet torkar sakta (presis som betong inte får torka för fort) förr sa man 4 veckor, nu säger man 5-6 veckor sätt alltså inte på värmen i förväg
hajof70: Det gör det absolut, men man ska hitta energin för att riva i saker och ting som redan trodde var klart när man har fullt upp med andra renoveringsaktiviteter i huset... :cool: Och sen kan man ju möjligtvis också vara lite negativt inställd till att få in nytt vatten i radiatorsystemet även fast det är en minor
nikke: jo har ju sett andra hus som skorstenen nästan helt vittrat sönder pga de bytt till något annat där man slipper elda, en kamin ska in i huset har vi sagt i alla fall, som vi tänkte instalera in i murstocken, men den är ju mer till för extra värme sen har den ju en liten trevlighets faktor. det lutar nog åt pellets, just nu ialla fall, då har man ju kvar möjligheten att elda "vanlig"
Fran: [citat] Vi tror också på en lösning med en bra luftvärmepump och sedan har vi alltid kaminen - men i och för sig mest för myseldning. Har i vårt nuvarande hus en låg förbrukning och vi hoppas att vi kan fortsätta hålla det nere med en riktigt bra LVP.
2an: Total förbrukning på 25000 kWh gör att ni har mellan 18-21000 kWh/år för värme o vv vilket gör att ni skulle förbruka ca 5-5,5 ton/år med brännare i nuvarande panna om ni kör pellets hela året vilket skulle bli ca 40% billigare än med el... Om jag va ni skulle jag köpa en beg janfire flex i befintlig panna om skorsten är ok för pellets samt komplettera med en elberedare (beg på
jhellqvi: Jag antar att du har löst ditt val redan. Om inte. Du måste först ta reda på varifrån radonet kommer ifrån. Är det markradon kan undertrycket som Comfortzone generarar dra in mer radon. Eller så utnyttjar du Comfortrzone även som radonsug om det är markradon men tala med någon som kan det. Comfortzone är annars en utmärkt VP med hög efffekt. Jag har en och hade liknande problem som
ther77: Japp det kan man. Annars vet jag att tex Electrolux säljer en sådan färdigbyggds. Kostar mellan 1500 och 2000 kr.
Anders H: Nisse! Tack för hjälpen. -Det stämmer precis!!!
Roger Spontare: Jo, kollade där innan.. Den gjorde inte mig lycklig, då måttet inte finns med. :) Vad jag var ute efter var R-namnet, vilket självklart är 25 för 32 mm :D, men det spelade ingen roll eftersom det är olika stigning på gängorna på rördelar och radiatordelar så klart.. Jag fick fatt i grejerna i alla fall, trots att ingen rörbutik hade nåt hemma, eller ens trodde att det gick att få
Kasch: Hej Anders Lohberger (www.lohberger.se) har en modellserie som heter Varioline där det finns kökspannor med glaslucka. Den ger dock inte så hög effekt - några få kW... Själv har jag en Wamsler K158 som ger c:a 23 kW varav (teoretiskt sett) 18 kW till vattnet. Den funkar fint (även om jag har lite problem med luft i systemet men det har inget med pannan att göra) men hade jag köpt en
skorpionen72: Hej! Vi har en villa på 175kvm (vattenburen golvvärme nere och radiator uppe). Energibehovet (kalkylerat) är 13kWh. Funderar på ett komplement tex luft/vatten enhet. 1. Går det att koppla in "bara" utdelen till befintlig panna (IVT 490)? 2. Ungefärlig kostnad för denna utedel?
Hemmakatten: Jag vet precis vilken spis du menar. Det var i en tråd där någon ville se på bilder av spisar med insatser tror jag och just denna bild var en kvinnlig medlem som hade lagt in. Det var inte alls länge sedan. Har letat men inte heller hittat den, tyvärr.
uaj64: Troligen inget större problem, du kompenserar slingornas olika tryckfall med strypventilerna. Det är ju ingen större skillnad om skillnad i tryckfall orsakas av att slingorna är olika långa eller om det beror på att rördiametern är olika... Tänk dock på att olika golvkonstruktion / förläggningsteknik ställer olika krav på framledningstemp. Om du tex har en slinga i spårad
Wester: [citat] Det e ju det inte folk fattar (ofta), de sätter in en kamin med insatts i ett nybbygt hus och sedan går det ju inte att elda med den för det blir ju så sjukt varmt, man vill ju inte ha fönster och dörrar öppna när man mys eldar direkt. Öppenspis ska det vara i nybbygda hus tycker jag. De flesta som har kamin med insatts i ett nybyggt hus håller med, har faktiskt inte träffat
Friskus: Jag hade samma problem. Det är ju som så att om du har 22 mm golvspån i golvet så måste du spackla minst 15 mm eller lägga golvgips för att uppnå tillräcklig styvhet i underlaget. Det du riskerar annars är att fogen eller kaklet spricker när du går på "fel" ställe. Jag kommer att spackla i en slinga typ Thorin & Thorin T2 blå som visserligen bygger en del men det går ju på ett ut
somelvis: Behöver och behöver ? Det kan mycket väl funka alldeles utmärkt utan en golvvärmefördelare med cirkulations pump. Det fanns golvvärme innan detta med fördelare blev poppis. Värmepump med lågtemp radiatorer är bra för detta ändamål då det inte är så hög framledningstemp som i ex en oljeanläggning med små högtemp radiatorer. Mvh