11 305 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Smartaste lösning för kökspanna
Medlem
· Kronoberg
· 4 inlägg
Har idag en en liten kökspanna för husuppvärmning samt en separat elpatron som stöd.
Har för vv en gammal el-vv-beredare som sjunger på sista versen.
Är det någon som kan ge tips på smartaste lösningen för att få bort vv-beredaren samt att kunna värma vv-vattnet med kökspannan och helst även att få dit någon typ av ackumulatortank för att göra eldningen i kökspannan mer effektiv. Vill helst även ha bort elpatronen då den känns ruskigt ineffektiv.
Lösningen skall värma ett 110kvm ganska dåligt isolerat hus.
Finns det någon kombination av ackumulatortank, vv-beredare (mantlad eller vad det heter när man kan värma vv med vatten från kökspannan) och elpatron i samma mojäng?
Har för vv en gammal el-vv-beredare som sjunger på sista versen.
Är det någon som kan ge tips på smartaste lösningen för att få bort vv-beredaren samt att kunna värma vv-vattnet med kökspannan och helst även att få dit någon typ av ackumulatortank för att göra eldningen i kökspannan mer effektiv. Vill helst även ha bort elpatronen då den känns ruskigt ineffektiv.
Lösningen skall värma ett 110kvm ganska dåligt isolerat hus.
Finns det någon kombination av ackumulatortank, vv-beredare (mantlad eller vad det heter när man kan värma vv med vatten från kökspannan) och elpatron i samma mojäng?
Medlem
· Kronoberg
· 4 inlägg
OK, tack V...nu kanske det börjar klarna lite...
Skall man tänka på något speciellt när man skall ansluta en ackumulatortank till en liten kökspanna? Spelar det någon roll hur lite eller mycket vatten ackumulatortanken rymmer? Fungerar en genomströmningsberedare tillsammans med en kökspanna?
Har idag även expansionskärl på vinden, finns det något som hindrar att byta ut detta mot ett slutet expansinskärl i anslutning till pannan?
Tacksam för alla tips och idéer!!!
Skall man tänka på något speciellt när man skall ansluta en ackumulatortank till en liten kökspanna? Spelar det någon roll hur lite eller mycket vatten ackumulatortanken rymmer? Fungerar en genomströmningsberedare tillsammans med en kökspanna?
Har idag även expansionskärl på vinden, finns det något som hindrar att byta ut detta mot ett slutet expansinskärl i anslutning till pannan?
Tacksam för alla tips och idéer!!!
Ju mer vatten du har i tankarna destå mer och längre måste du elda för att få upp värmen i vattnet. Vore bra om du på något sätt kan få fram hur stor effekt pannan ger på vattnet. Ja du kan koppla en elberedare efter acc-tanken. Antagligen får du sätta en blandningsventil mellan tank och beredare så du inte får för varmt vatten in i beredaren. Jag tror inte att det ska vara några problem att ha ett tryckexpansionskärl till systemet. Tänka bara på att den blir större än ett öppet kärl.
Medlem
· Kronoberg
· 4 inlägg
Formulerade en av mina frågor lite fel, tar det igen...
Hur bra fungerar en acc-tank med inbyggd genomströmningsberedare (för v v till kran) tillsammans med en kökspanna (Vill ju alltså värma båd hus och varmvatten med hjälp av kökspannan)? Någon som har några tips på bra acc-tank/beredare av den typen, gärna med möjlighet att köra elpatron som stöd?
Hur bra fungerar en acc-tank med inbyggd genomströmningsberedare (för v v till kran) tillsammans med en kökspanna (Vill ju alltså värma båd hus och varmvatten med hjälp av kökspannan)? Någon som har några tips på bra acc-tank/beredare av den typen, gärna med möjlighet att köra elpatron som stöd?
Hej
Innan tillbyggnation hade vi en Norahammar kökspanna som eldades direkt mot radiatorerna. Vi byggde ut och satte då in en 750 l Dalatank (Stocksbroverken) med två slingor för vv och två för kommande solvärme samt en elpatron på 6 kW. Pannan bytte vi också till en Wamsler på drygt 20 kW eftersom den gamla pannan (tyvärr för Nora-pannorna är fina evighetsmaskiner) hade för låg effekt samt riskerade för höga rökgastemperaturer. Till detta styrning med utegivare från Danfoss. Systemet funkar bra med två undantag:
- Vi har problem att få systemet luftfritt vilket, enligt de senaste rönen på det här forumet, kan bero att cirkpumpen för laddkretsen sitter för nära det öppna exp.kärlet.
- Tanken är (givetvis) för liten för att klara värmen i huset ett helt dygn när det går neråt 10 minus. Delvis avhjälper vi det genom att ha tidstyrning som sänker rumstempen ganska kraftigt nattetid och dagtid när vi jobbar (är man hemma går det alltid att elda).
Jämför med det gamla systemet eldar vi nu mycket mer effektivt, vi slipper elektrisk vv-beredare samt har jämnare inomhusklimat.
Svar på din fråga: Genomströmningsberedare funkar utmärkt men välj helst två slingor med blandningsventiler så du kan du ut vv efter nedersta slingan om det räcker eller köra båda om det behövs. Viktigt med god skiktning i tanken, särskilt när du har en så liten tank som 750 l. Välj också en tank med bra isolering, minst 90 mm PUR eller 200 mm mineralull (eller köp oisolerat och isolera istället själv). Jag valde en tanke med färdig PUR-isoelring eftersom den står i huset och ska ta såp lite plats som möjligt. Nackdelen med Dalatanken är att den är rund (ger iofs mindre spillvärme) - på samma yta den upptar i hörnet på tvättstugan hade jag kunnat ställa minst två rektangulära 500 l-tankar och då fått en lite bättre lagringskapacitet.
Fråga på om du vill ha mer info.
Innan tillbyggnation hade vi en Norahammar kökspanna som eldades direkt mot radiatorerna. Vi byggde ut och satte då in en 750 l Dalatank (Stocksbroverken) med två slingor för vv och två för kommande solvärme samt en elpatron på 6 kW. Pannan bytte vi också till en Wamsler på drygt 20 kW eftersom den gamla pannan (tyvärr för Nora-pannorna är fina evighetsmaskiner) hade för låg effekt samt riskerade för höga rökgastemperaturer. Till detta styrning med utegivare från Danfoss. Systemet funkar bra med två undantag:
- Vi har problem att få systemet luftfritt vilket, enligt de senaste rönen på det här forumet, kan bero att cirkpumpen för laddkretsen sitter för nära det öppna exp.kärlet.
- Tanken är (givetvis) för liten för att klara värmen i huset ett helt dygn när det går neråt 10 minus. Delvis avhjälper vi det genom att ha tidstyrning som sänker rumstempen ganska kraftigt nattetid och dagtid när vi jobbar (är man hemma går det alltid att elda).
Jämför med det gamla systemet eldar vi nu mycket mer effektivt, vi slipper elektrisk vv-beredare samt har jämnare inomhusklimat.
Svar på din fråga: Genomströmningsberedare funkar utmärkt men välj helst två slingor med blandningsventiler så du kan du ut vv efter nedersta slingan om det räcker eller köra båda om det behövs. Viktigt med god skiktning i tanken, särskilt när du har en så liten tank som 750 l. Välj också en tank med bra isolering, minst 90 mm PUR eller 200 mm mineralull (eller köp oisolerat och isolera istället själv). Jag valde en tanke med färdig PUR-isoelring eftersom den står i huset och ska ta såp lite plats som möjligt. Nackdelen med Dalatanken är att den är rund (ger iofs mindre spillvärme) - på samma yta den upptar i hörnet på tvättstugan hade jag kunnat ställa minst två rektangulära 500 l-tankar och då fått en lite bättre lagringskapacitet.
Fråga på om du vill ha mer info.
Medlem
· Kronoberg
· 4 inlägg
Tack för ditt svar Kasch, min panna är en CTC Norah 312 från 2002 på 17kW.
Idag har systemet väldigt lätt att koka om man inte stänger igen pannan i tid, antar att det blir stor skillnad med en ackumulator tank. Frågan är hur länge man kan "flåselda" innan accumulatortanken också blir för varm.
Har lite dåligt med utrymme för acc-tanken, skulle helst vilja ha en i 60*60 format (höjden spelar mindre roll), nån som kan rekommendera någon välisolerad sådan med två slingor och plats för elpatron.
Idag har systemet väldigt lätt att koka om man inte stänger igen pannan i tid, antar att det blir stor skillnad med en ackumulator tank. Frågan är hur länge man kan "flåselda" innan accumulatortanken också blir för varm.
Har lite dåligt med utrymme för acc-tanken, skulle helst vilja ha en i 60*60 format (höjden spelar mindre roll), nån som kan rekommendera någon välisolerad sådan med två slingor och plats för elpatron.
OK, vi hade en likadan panna innan vi bytte men den var 35 år gammal. Ibland ångrar jag nästan att vi inte testade med Noran innan vi bytte ut den. Grannen hade fram tills för ett par år sedan en Nora från 1940-talet som funkade fint...
60x60 cm? Utan isolering utgår jag ifrån då? I så fall borde den bli runt 210 cm hög exklusive isolering? Med isolering (mineralull) åtminstone 100x100x240 (med 30 cm mineralull på toppen) om du ska få hyfsad isolering mot värmeläckage. Å andra sidan kommer ju spillvärmen till nytta vintertid i bostaden. Å tredje sidan vill du ju kunna styra värmen dit du behöver den plus att du helst inte vill ha värmeläckage sommartid...
60x60 cm? Utan isolering utgår jag ifrån då? I så fall borde den bli runt 210 cm hög exklusive isolering? Med isolering (mineralull) åtminstone 100x100x240 (med 30 cm mineralull på toppen) om du ska få hyfsad isolering mot värmeläckage. Å andra sidan kommer ju spillvärmen till nytta vintertid i bostaden. Å tredje sidan vill du ju kunna styra värmen dit du behöver den plus att du helst inte vill ha värmeläckage sommartid...
Klicka här för att svara