5 293 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Kulvert mm!
Vi tänkte bygga till vårat hus med ca 45 kvm. Vi måste i samband med detta installera en panna med ack. tankar då kökspannan vi har i köket inte kommer räcka till.
Alt 1) Bygga nya delen med källare där vi kan placera pannan. (ingång blir utifrån) Skorsten måste fixas då man inte kommer åt den befintliga murstocken som är i mitten av huset (jag tror att den är för liten också om man ska ha en panna med rätt effekt).
Alt 2 ) Bygga till med torpargrund (som det bef huset har) och sätta pannan ute i garagebyggnaden som ska byggas och en kulvert in.
Hur skulle ni göra och varför? Vad kostar en torpargrund jämfört med en källargrund? Är det dyrt och komplicerat att bygga kulvert? Hur långt från huset kan pannan stå (med tanke på energiförluster)?
Hoppas någon har några lysande synpunkter!
Alt 1) Bygga nya delen med källare där vi kan placera pannan. (ingång blir utifrån) Skorsten måste fixas då man inte kommer åt den befintliga murstocken som är i mitten av huset (jag tror att den är för liten också om man ska ha en panna med rätt effekt).
Alt 2 ) Bygga till med torpargrund (som det bef huset har) och sätta pannan ute i garagebyggnaden som ska byggas och en kulvert in.
Hur skulle ni göra och varför? Vad kostar en torpargrund jämfört med en källargrund? Är det dyrt och komplicerat att bygga kulvert? Hur långt från huset kan pannan stå (med tanke på energiförluster)?
Hoppas någon har några lysande synpunkter!
Alt 2 tycker jag..
Vad du behöver/bör ha för kulvert beror bl.a hur långt det kommer bli mellan tänkta garage o huset, är det längre än 20-25 meter kan det va mer ekonomisk att ha en tank i huset o en i pannrummet... Då behöver du inte ha vvc o styrning till denna..
Vad du behöver/bör ha för kulvert beror bl.a hur långt det kommer bli mellan tänkta garage o huset, är det längre än 20-25 meter kan det va mer ekonomisk att ha en tank i huset o en i pannrummet... Då behöver du inte ha vvc o styrning till denna..
Bygga ett panrum på torpargrund??? behöver ju inte vara så hiskeligt stort. Ska du redan bygga ut så kostar det ju inte så mycket mer att bygga någon kvadrat till och ha panna,tankar i huset. Bara en liten fundering.
Att bygga till större går inte så alternativen är de som jag tidigare nämnt. Garaget kommer dock ligga ca 35 m från huset och frågan är hur mycket värme man förlorar på vägen in i huset. Har ni några bra tips om vad man bör tänka på när man bygger en helt ny anläggning?
Byggde en gäststuga på 35 meters avstånd från huvudbyggnaden. Har värmepump i denna och ville förståss utnyttja den billiga värmen till denna också. Tyvärr är de färdiga kulvertar man kan köpa så hiskeligt dyra så det skulle inte löna sig på väldigt många år. Byggde istället egen kulvert genom att dra värme och varmvatten i 160mm mark PVC med rörisolering på rören. Inte alls så krångligt att pussla ihop som det kanske låter. Jag förlorar som mest 2 grader i temp på vattnet men jag vet inte vad flödet kan tänkas vara för då kunde man räkna ut exakta förlusten i kWh. Fullt tillräckligt för att värma 30 kvm stuga med golvvärme i alla fall. Mina elräkningar är fortfarande extremt låga och en liten förlust skulle man ju fått i en färdig kulvert också. Nästa kulvert jag gör ska jag lägga ordentligt med cellplast rund 160 röret också. Det blir lite dyrare men ändå mindre än hälften av färdig kulvert.
Blir det 35 m så bör du ha en tank i huset på 500-750 l som du ha dubbla vv slingor i o denna matas från en stor tank i garaget, Denna tank matar du med en kulvert typ 2x25 mm från rinkabyrör som kostar 332:-/meter..annjo skrev:
Du behöver en kulvertstyrning till detta som styr kulvert pumpen t.ex http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1g_prodblad.pdf men utan blandningsventil så du pumpar över full temp på vattnet...
Klicka här för att svara