Hej
Jag har en kakelugn vars botten jag har "hackat" sönder då jag tagit ut askan. Det börjar som en liten spricka, sedan lossnar en bit till, och till sist lossnar allt. Jag funderar på kalkcementbruk men är inte säker eftersom man annars pratar om lerbruk när det gäller kakelugnar. I det här fallet tycker jag att lera verkar vara för mjukt. Jag undrar om någon vet vad lagningsbruket ska heta?

• kakelugn_botten 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kakelugn_botten 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bekant löste ett liknande problem med att lägga in tunnt eldfast tegel i botten som han kapade till med diamantskiva för bra passform.

Tack för svaret.

Med vad ska man fästa det eldfasta teglet med i ugnens botten?

W
Jag lagade precis 4 av mina kakelugnar. Alltså själva brännkammaren fixade jag till, då bla botten. Körde med lera. Gjorde samma sak förra året på två andra och det funkade bra men man får nog göra om det var fjärde år eller så om man eldar en del. Går grymt fort att fixa till hur som helst.
Blötte ner allt med en sådan trycksatt spruta (blomspruta) från biltema och sedan blanda jag lera/sand/vatten. Mycke sand ska det vara annars spricker det vid torkningen, hade nog minst 60-70% sand tror jag. Vattnade lite under tiden det torkade. Blev skit bra rent ut sagt. Köpte leran från ett ställe i gbg. Kostade typ 50 kr för 10 kg eller något sådant.

Tack för svaret!

Ska alltså ut för att leta lera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.