T
tracker: en effekt på 40-50 watt ger 1,2 kWh/dag på ett år 438kWh ungefär lika många kronor tror fortfarande att du kan få cirkulation m.h.a pumpen på pushern.
11 svar · 3,6k läst
·
lastkaj
lastkaj: - Det blir bara marginellt skillnad - Du kan det, men varför? Är det inte bättre med egna matarledningar o reglera med termostater? - Ja du kan det, eller du kan köpa färdigfrästa. Du kan också lägga plank med mellarum som passar slingan. Nackdelen att blanda radiatorer och golvvärme är att de kräver olika framledningstemperatur. Du ställer in pannan på olika värmekurvor beroende
1 svar · 6,7k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: Valet av värmesystem anser jag också beror mycket på vad du vill ställa för krav och vad du skall priorietra. Prioriterar du bekvämlighet över pris skulle jag rekommendera en Luft-vatten pump till befintliga radiatorer (tystare än en luft-luft och du slipper krångla med två utblås) Prioriterar du Miljö över bekvämlighet är förmodligen Solvärme/Pellets kombination mest attraktivt
4 svar · 2,7k läst
J
jon_h: Om spånet ligger på för glesa upplag så blir det för mycket svikt i golvet, och man kan få problem med sprickor eller att plattorna släpper. Fredrik: Det ska vara golvspån, 22 mm, skruvlimmad mot bjälklaget. Observera att detta är de allmänna riktlinjerna, en konstruktion som man anser vara minimum för att vara säker på att det fungerar. Det är möjligt att man kan komma undan med
5 svar · 3,4k läst
K
Kippeman: Hej.. Har någon vänlig själ kolla på hur man kan koppla in en Solarex RTV - E mot befintlig panna (Pellets) och inbyggd beredare på 100l. http://www.energiochservice.se/varmvattenberedare-oso-solarex-rtve.html Jag har i tidgare tråd undrat hur man kopplar ihop 2 beredare i serie eftersom mängden vatten inte räckte till badkaret. Finns kanske liknande produkter som Solarex som fugerar bra?
0 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: Sök på PEX så hittar du en hel del om pex-jobb. Jag tycker det är mycket enklare än att mecka med cu-rör, men var sak har sin plats. Tex är det ju perfekt med pex när man ska dra från fördelare till tappställe. Detsamma gäller ju när man drar vatten till radiatorer. Som glad amatör får du ju hålla dig till klämringskopplingar när det gäller pex - "riktiga" rörisar använder ju
1 svar · 3,5k läst
I
DIY_freak: [citat] Nej, du skrev bara att det alltid är för varmt, inte att det alltid är varmt oavsett hur du ställer in termostaten. För övrigt kan väl termostaten vara felaktig även om det blir kallt när man drar ner termostaten? Om båda termostaterna står på 3 så skall de ju arbeta i takt med varandra. Men om den ena är felaktig så kan ju ett element göra hela jobbet. Det betyder inte
3 svar · 7,9k läst
G
Gp: Jag har haft dessa Pyroxelement i ca 20 år. Jag fick byta ut några motorer på garanti men efter detta har de gått utmärkt. Jag kan rekomendera dessa.
2 svar · 4,3k läst
2
2an: Viktigast vid vedeldning är att returtempen är låg.. I en 3 m3 acktank vinner man 17,5 kWh på att kunna ha 5° lägre returtemp, I en "normal" villa gör det 5-6 timmar längre mellan eldningarna vid 0° ute.. Hos mej skulle det göra 2 tim då det är -30° ute.. Är skiktningen bra spelar inte framledningen så stor roll...
28 svar · 3,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det fungerar alldeles utmärkt. Farsan har projekterat såna här anläggningar sedan 70-talet och antar att han inte vill misslyckas med sin egen sons anläggning. :D Har dock aldrig hört talats om att plankgolven skulle behöva högre framledningstemperatur. Jag har i princip samma temperatur på båda beroende på rum och solinstrålning. I vardagsrummet/köket som har både klinkers
9 svar · 3,8k läst
V
vedeldaren: Börja med att spola baklänges med bra flöde så ser du om det kommer ut nått. I steg två får man väl försöka komma in med en liten slang eller ett rör i beredaren och spola loss slammet samtidig som man suger ut vattnet. Jag förutsätter att det är en förrådsberedare vi talar om.
1 svar · 4,7k läst
E
el_richard: Men kom ihåg plasten...
3 svar · 3,3k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Tror inte att Wirsbo, eller Uponor som de nu heter, har samma uppfattning idag. Enl BBR, som är svensk bygglag, så skall golvyttemperaturen maximalt hålla 26 grader. [citat]
11 svar · 6,1k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Eller något med elsäkerhetsföreskrifterna
9 svar · 18,6k läst
S
SvenD: Jag håller med 2:an i allt. Om det är ett nybygge så kan du bortse från problem med omvänd fuktvandring. Jag skulle dock välja minst 40 cm isolering. Detta efter att ha läst en utredning på nätet författad av en professor på Chalmers. Utredningen argumenterade emot påståenden från golvvärme branschen om att golvvärme generellt var mindre energikrävande än radiatorer. Om jag inte
4 svar · 2,7k läst
G
Gp: Jag skulle komplettera anläggningen med ett larm som skickar meddelanden via SMS om temperaturen blir för låg. Finns på Clas Ohlsson för 1200:-
7 svar · 8,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] 12mm slang och 24kvm blir väldigt många slingor.......
10 svar · 5,3k läst
2
2an: [citat] Här kopplar man markdränering/dagvatten till avloppet, Det finns inget annat att koppla på heller..
7 svar · 21,7k läst
K
kn4s3n: vattenburna slingor i väggar är vanligt i tyskland, funkar hur bra som helst, dom ställena jag varit på har dom putsat in slangen med lerputs. ang. luftning, man kan placera fördelaren/na var man vill, man trycker ut luften med vatten innan man driftsätter.
20 svar · 7,0k läst
danny_falun
danny_falun: [citat] Okej okej, det var ja som läste lite dåligt ! tackar för hjälp !
8 svar · 3,7k läst
P
pepparkakshuset: Finns det "värmekammare" a'la VW bubbla, dvs tilluften värms av rökgaserna? Jag kan se vissa problem med den lösningen, varav koloxidförgiftning pga läckage är en, men håll med om att det måste vara energieffektivt!
1 svar · 4,4k läst
bax
bax: Jag har 15m3 med fjäderomrörare, funkar bra. Ett panntips är en Combifire från Vedsol. www.vedsol.com Men sök mer under Biobränsle-fliken.
2 svar · 3,9k läst
H
HppNGp3C: SvenD har beskrivit hur det ser ut och jag ska koppla om det så det blir rätt. Tack för svaren.
8 svar · 4,5k läst
S
SaabAero: På vintern vill man väl hålla en så hög temp som möjligt i krypgrunden? Ökas luftomsättningen sjunker tempen och golven blir kallare - inget jag skulle vilja :rolleyes: På sommaren lär knappast braskamminen användas så då kvittar det ;)
5 svar · 2,5k läst
v-g
v-g: Vet tyvärr inte vad den heter men då jag förklarat för vedspissäljare vad jag har så visste iaf den jag pratade med direkt vilken. Eftersom det är "gamla grejjor" så finns det inte en uppsjö av modeller så det mesta är samma. Min är lik din på utsidan frånsett att där "dekalen" sitter på din sitter ett handtag och sen har jag ingen knopp som du. Invändigt helt lika så vitt jag
3 svar · 7,5k läst
·
M
Matss: Har svårt att se hur man skulle kunna räkna hem en FLVP på varmvattnet när man har FjV. Får man överhuvudtaget ansluta det ihop med FjV där ni bor??
2 svar · 3,0k läst
M
-MH-: Ja, då är frågan om det är en bra idé att byta pump till tex Alpha eller liknande. Borde passa bra med mina termostatreglerade element, eller?
2 svar · 3,8k läst
·
A
Anders Andersson: Ska sätta in en contura 550 men blir lite fundersam på hur man ska göra med tillförsel av konvektionsluft. någon säger att man ska ta den direkt utifrån en annan säger att det räcker med en ventil i rummet där den står och en tredje säger att den tar kalluften från rummet där den står. är det någon som har en likadan och hur har ni gjort. bör tilläggas att det är den utan
0 svar · 2,7k läst
F
forum: skulle gå att andvända en termostat typ universal.. dom brukar ha en brytande samt slutande kontakt i sig. bara att ställa in på 10grader. sen låter du termostaten bryta upp/släppa fram strömmen till de olika pannorna över tex ett relä eller nåt.
1 svar · 2,2k läst
G
gaia: [citat] När du inte är hemma så kan du ju ha inställt på fex18 grader i huset och elda upp några grader till när du kommer hem. Jag tror att du redan gör på det sätt :). Vi bodde i 120m2 ett väll isolerad hus med elvärmepanna och förbrukade totalt 10000-12000kWh /år + vedeldning i en kamin när vi var hemma. Ditt hus är inte så stor och med 2500kr/mån i elräkning liknar det mer
13 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.