Tack, Robex, för Din omtanke som de berättigade följdfrågorna speglar!
Första följdfrågan: Innanför den stora insex-skruven finns det INGEN mindre skruv, däremot är den stora insex-skruven försedd med en "nos" (med varierande diametrar) som når ända in ovanför det ANDRA anslutningsröret och just denna "nos" åstadkommer själva strypningen beroende på hur långt man skruvar den in eller ut. Hade jag för det ena kunnat lista ut i vilken riktning vattnet strömmer genom anslutningen OCH för det andra hur anslutningen ser ut i genomskärning, så hade jag nog förmodligen kunnat komma på svaret till min fråga själv, men.....
Andra följdfrågan: Att kolla så att inte termostatventilen har fastnat var faktiskt bland det första jag gjorde. (Men tack ändå att Du tänkte på det!) I och med att jag hade två anslutningar "över" så "renoverade" jag tom stiften och bytte ut dem efterhand på samtliga element.
:cool: Detta kan man faktiskt göra utan att behöva tömma systemet och utan allt för mycket läckage, då "locket" som innanför stiftet reglerar tillflödet vid termostaten automatiskt stänger till öppningen utåt om man skruvar ut insatsen med stiftet (åtminstone på vår version). "Locket" öppnar alltså tillflödet till elementet vid termostaten helt under tiden stiftinsatsen är borttagen, medan hålet där stiftinsatsen skruvas in stängs lika helt för vatten inifrån elementet av samma "lock"! Kanske ett tips för någon annan eftersom man med denna kunskap mycket lättare kan åtgärda ett stift som har fastnat iom att man kan ta ut det. Men ta det mycket försiktigt när Du prövar det - det kan finnas andra konstruktioner också med :eek: som följd! Ytterligare ett tips: När stiftinsatsen nu redan är urtagen för åtgärd, passa på att spraya "lockets" glidytor också. Om Du stänger av cirkulationspumpen och sprayar samtidigt som Du med tex en träplugg trycker "locket" inåt (det kommer lite vatten då - så var både snabb och skydda omgivningen mot stänk!), så går även "locket" lättare och med rätt sorts spray löser Du kanske tom eventuell beläggning på det!
Hälsningar Bernd

Hej Bernd. Ber om ursäkt för att det dragit ut på tiden.
Jag hittar inget som jag direkt kan koppla till ditt ventilarrangemang. Har frågat runt lite hos grossisten men inte fått något bra svar.
Här har du länkarna till 3 stora leverantörer av radiatoventiler. Skick bilderna till dem så kan du säkert få bättre hjälp.

http://www.tourandersson.com/default.asp?frmLanguage=SWE
http://varme.danfoss.se/Content/11ac4df7-7ef4-4e35-a13b-c21d4cf6bcee_MNU17398997.html
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp

Hoppas det löser sig.
Lycka till.

:o

För att öka värmeavgivningen i en ettrörsradiator skall du skruva UT insexskruven i regulatorn längst ned på elementet. Skruvar du IN den MAX så går nämnligen allt varmvatten direkt från inkommande till utgående koppling och ingenting via radiatorn. Skruvar du UT skuven max så går ungefär 80% av flödet genom radiatorn men det blir aldrig så att allt går den vägen, du får alltid ett visst förbiflöde. Från helt stängd skruv till helt övven är det vanligtvis runt 5-6 varv. Börja med att stänga helt, öppna sedan ett havt varv varannan timme tills temperaturen känns bra i rummet. Får du då för varmt i något annat rum så får du fortsätta där och hålla på tills du kommit ettrörsslingan runt och är tillbaka vid pannan igen. Radiatorn skall vara instrypt så att den är varm ned till 2/3 av höjden ungefär. Om det då med en fungerande termostat i radiatorn fortfarnade är för kallt i rummet så är radiatorn för klen för rummet. Den har då nämnligen avlämnat all tillförd värme till rummet och kan inte överföra mer än så. Om radiatorn är genomhet (under stabila driftsförhållanden, någotsånär stabil inne och ute temp och inga kraftiga shuntrörelser den senaste timmen) så är det ett tecken på för klen radiator.

• Gilla
LazyTom
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för Era svar, Robex och Jaarmanen!
Som jag ser det har jag nu fått så "mycket kött på benen" att jag kan ge mig ikast med det uppenbarligen tidsödande jobbet att finjustera mitt 1-rörs-system.
Ytterligare knepigare kommer det att bli därför att elementen (utom de nya och ett av de gamla) består endast av ett rör som passerar genom ett antal plåtflänsar. Dessa ska tydligen öka ytan för värmeavgivningen. Mao består elementen inte av någon vattenfylld kropp som man kan känna på så som Du beskriver, Jaarmanen (...så att den är varm ned till 2/3 av höjden ungefär...)! :( Nåväl - jag har i alla fall fått svar på min fråga och nu behövs det "bara" tålamod - och det har jag... ;)
Tack än en gång och hoppas jag kan återgälda Ert engagemang - om inte gentemot Er själva, så kanske via "tredje part"!
Hälsningar Bernd

• Gilla
Blanki73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.