6 465 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Ska fjärrvärmen bli dyrare?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
robertdigital skrev:Bergvärme 30 år:
Installation: 120 000:- (där jag bor kostar den 105-110 000)
El-kostnad: 30 x 5000 x 1 = 150 000 :-
Kompressorbyte: 20 000 :-
Summa: 290 000:-
Fjärrvärme 30 år:
Fjärrvärmeinstallation: 40 000:- (?)
Fjärrvärmekostnad: 30 x 2600 + 30 x 15000 x 0,75 = 78 000 + 337 500 = 415 500:-
Summa: 455 500:-
57% dyrare med fjärrvärme?
Du har inte med någon räntekostnad för investeringen, det förskjuter kalkylen åt fjärrvärmehållet en smula (speciellt med dagens räntor och en avskrivningstid på 30 år).
Sedan tror jag att man kan räkna med en annan prisutvekling för elen än för fjärrvärmen.
När jag räknade de olika uppvärmningsalternativen för mitt hus kom jag fram till att osäkerhetsfaktorerna i kalkylen var betydligt större än skilnaderna mellan bergvärme och fjärrvärme.
Mest ekonomiskt var frånluftsvärmepump men kombinationen golvvärme och springventiler i fönster tilltalade mig inget vidare.
Komfort och enkelhet med fjärrvärme vad det som fick mig att välja fjärrvärme.
Att bygga större för att få plats med vedpanna och vedbod kändes inte heller som ett alternativ. Att spendera tid på att ta hand om ved attraherade mig inte heller så mycket.
Man kan också se det som om att oavsett om man ansluter sig eller inte så får man betala anslutningskostnaden. "There is no such thing as a free lunch", heter de ju som bekant. Man kan se det på olika sätt, men huvudsaken är att du är nöjd och det är du.galaxenspresident skrev:
Räkna inte med något annat än att fjärrpriset kommer ligga just under elpriset, Samma sak med pellets då det alltid kommer att ligga något under elpriset så VP alternativet vinner nog alltid om man inte har ett riktigt energisnålt hus vilket är det absolut bästa man kan satsa på då man bygger nytt..galaxenspresident skrev:
Även vedpriset har stigit mycket senaste åren + att det kräver mer utrymme..
Det är 2-5 miljarder dyrare med fjärrvärme jämfört med värmepump:
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\02\18\17786
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\02\18\17786
"Övergång från kommunal verksamhet till fjärrvärme i bolagsform blev en dyr affär för hushållen."
De kommuner som har sålt sina fjärrvärmebolag har gjort sina kommuninvånare en otjänst! För att det skall fungera måste värmeverket drivas med en väl trimmad och slimmad organisation i kommunal regi.
Visst kanske det många gånger går att effektivisera genom att privatisera, men detta kommer sällan(läs aldrig) kunden eller kommuninvånarna till godo.
De kommuner som har sålt sina fjärrvärmebolag har gjort sina kommuninvånare en otjänst! För att det skall fungera måste värmeverket drivas med en väl trimmad och slimmad organisation i kommunal regi.
Visst kanske det många gånger går att effektivisera genom att privatisera, men detta kommer sällan(läs aldrig) kunden eller kommuninvånarna till godo.
Klicka här för att svara