hej. är ny här, och ser att detta forum verkar jättebra med kunnigt folk! jag har precis köpt hus. ett litet hus på lite över 80 kwm. 2 våningar. allt är direktverkande el, till min stora skräck! jag har ju bara haft hus innan med riktiga vedpannor och tankar och har d¨å legat på en kilowatt förbrukning på 4000kr om året. så nu kommer jag få världens chock när jag får elräkning. enligt tidigare ägare är förbrukning på ca 20-25000 kw/år! oj oj! så därför ser jag mig nu tvungen att göra allt jag kan för att få ner förbrukningen. till saken hör att huset har en fin kakelugn på övervåning, samt att jag kan sätta kamin på nedervåning. detta är inget jag tänker göra i nuläge, då skorsten ej är godkänd efter provtryckning. till hösten skall jag ordna detta, och då skjuta ner rör samt tydligen behöva mura skorsten precis där den löper under hustak.
jag har funderat nu på värmepump. kan ärligt säga att jag verkligen inte alls förstår något av vad det är!? har fått tips från andra att sätta in detta. nu till saken: vad för värmepump är lämpligt? jag vill ha någon som orkar och kan köra även när det är riktigt kallt ute. så själva elelement slipper gå på....
jag har läst lite här inne om något som hette fujitsu nocria 14. är den bra? hur fungerar detta med värmepump? och hur mkt får man egentligen ner förbrukningen? och VAR ska jag ringa för att beställa en sådan inkl, installation?? samt vad kan det kosta? dumma frågor kanske,,, men frågar jag inte, så får jag inga svar!
tack , ni som orka läsa klart allt detta! bidde mkt text! ylva
jag har funderat nu på värmepump. kan ärligt säga att jag verkligen inte alls förstår något av vad det är!? har fått tips från andra att sätta in detta. nu till saken: vad för värmepump är lämpligt? jag vill ha någon som orkar och kan köra även när det är riktigt kallt ute. så själva elelement slipper gå på....
jag har läst lite här inne om något som hette fujitsu nocria 14. är den bra? hur fungerar detta med värmepump? och hur mkt får man egentligen ner förbrukningen? och VAR ska jag ringa för att beställa en sådan inkl, installation?? samt vad kan det kosta? dumma frågor kanske,,, men frågar jag inte, så får jag inga svar!
Hej Ylva
En luftvärmepump består av 2 delar, som har rör med ett kylmedium mellan sig genom ett hål i väggen.
Utedelen tar vara på den värmeenergi som alltid finns i uteluften och transporterar in den till innedelen som blåser ut varmluft efter dina önskemål...
Man pratar om ett sk COP-värde på pumparna. Te.x. Panasonic Flaggskepp som ligger på drygt 5.
För 1kWh för man alltså ut 5 gånger så mycket jämfört med direktel. Blir mindre när temperaturen sjunker...
Men räkna med att kunna spara ca hälften av förbrukningen, kanske mer kanske mindre.
En pump kostar ca 20 000 med installation o moms o allt. Så den betalar ju sig på några få år.
Funderar själva på att skaffa en eller 2 st snart... lutar åt Panasonic.
www.lmg.nu
www.kinnan.se
Är leverantörer i Sverige, så vilken försäljare/firma som ligger närmast dig kan du kolla upp där...
Vet nån om Flaggskeppet HE9DKE har drift i enbart fläktläge? För att billigt kunna skjutsa runt värmen från en braskamin te.x.? Har hört lite olika bud där... en del säger ja en del nej... olika modeller?
En luftvärmepump består av 2 delar, som har rör med ett kylmedium mellan sig genom ett hål i väggen.
Utedelen tar vara på den värmeenergi som alltid finns i uteluften och transporterar in den till innedelen som blåser ut varmluft efter dina önskemål...
Man pratar om ett sk COP-värde på pumparna. Te.x. Panasonic Flaggskepp som ligger på drygt 5.
För 1kWh för man alltså ut 5 gånger så mycket jämfört med direktel. Blir mindre när temperaturen sjunker...
Men räkna med att kunna spara ca hälften av förbrukningen, kanske mer kanske mindre.
En pump kostar ca 20 000 med installation o moms o allt. Så den betalar ju sig på några få år.
Funderar själva på att skaffa en eller 2 st snart... lutar åt Panasonic.
www.lmg.nu
www.kinnan.se
Är leverantörer i Sverige, så vilken försäljare/firma som ligger närmast dig kan du kolla upp där...
Vet nån om Flaggskeppet HE9DKE har drift i enbart fläktläge? För att billigt kunna skjutsa runt värmen från en braskamin te.x.? Har hört lite olika bud där... en del säger ja en del nej... olika modeller?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Instämmer med Josef.
För småhus där inte direktverkande el känns ekonomiskt är en luft-luftvärmepump, som tar energi ur uteluften, ett utmärkt alternativ. Behåll gärna de elradiatorer du har som komplement.
För småhus där inte direktverkande el känns ekonomiskt är en luft-luftvärmepump, som tar energi ur uteluften, ett utmärkt alternativ. Behåll gärna de elradiatorer du har som komplement.
Ett möjligt alternativ för dig som du också kan kolla på är att ha en pelletskamin med fläktkonvektor på nedervåningen. Tänder själv när rumstemperaturen nått ner till förinställt värde. Kräver mer jobb än en värmepump men kan eventuellt vara ett bra alternativ ekonomiskt sett. Det är i alla fall bättre ur miljösynpunkt eftersom den (nästan) inte drar någon ström, annat än till fläkt och styrning. Men har du tillgång till skog någonstans så att du slipper betala för veden tyker jag att du ska satsa på kakelugnen och en vedkamin till det, komplettera med en Luftvärmepump och byt ut termostaterna till el-radiatorerna om inte det är gjort. När du är hemma eldar du i kamin/kakelugn och uppvärmning kostar nära nog inget. Är du bortrest går uftvärmepumpen och håller grundvärme i huset till 1/5 av den mängd el som radiatorerna drar. Blir det riktigt smällkallt så stöter radiatorerna till när värmepumpen inte räcker.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
hej! tusen tack för alla svar! då är jag ändå inne på rätt "spår" då? min tanke är att komplettera med kakelugn samt någon kamin av något slag. läste att jaarmanen skrev något om pelletskamin med fläkt konvektor? hur fungerar en sådan? är ju inte rädd för att hålla på med ved och sådant, då jag är van vid det. hur mkt kan det kosta att installera en sådan pelletskamin, samt är det krångligt?
det här med att byta ut termostaterna till elradiatorerna, varför gör man det? låter kanske fånigt, men jag är mer praktiskt lagd, än tekniskt kunnig... så jag förstår inte mkt hur sådant här fungerar. tack än en gång för alla svar! /ylva
det här med att byta ut termostaterna till elradiatorerna, varför gör man det? låter kanske fånigt, men jag är mer praktiskt lagd, än tekniskt kunnig... så jag förstår inte mkt hur sådant här fungerar. tack än en gång för alla svar! /ylva
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Man byter gamla termostater för att de med tiden får försämrad och ibland felaktig funktion, sen om moderna termostater är bättre än dåtidens låter jag vara osagt.
Hej Yllva.
Om du inte redan har det,så byt ut dina gamla radiatorer till moderna oljefyllda med elektonisk styrning.Du får ett mycket behagligare klimat inne.Dessa är inte speciellt dyra,och är nog ett bättre alternativ än att byta termostaterna på dina gamla.(Även kostnadsmässigt) Vad jag förstår ska dessa endast ge spetsvärme.
Kakelungnen ska du absolut se till att få fart på,en fantastisk skapelse,var rädd om den.
Ska du sedan dra rf-slang,så finns allt du behöver hos ett bra företag som heter Soliduct som du kan "googla" på,där har du priser redovisade direkt.
Som tidigare sagts här är V-pump alt.pelletskamin/vedkamin bra alternativ.Ju lägre utetemp du har desto mindre effekt tar du ur v-pumpen,något att tänka på.
Du kan nog räkna Kwh i lika många kronor ungefär,och det blir nog inte billigare.
Jaha,nu har jag tjattrat på ett tag om mina tankar,ha inte för bråttom bara,utbudet är enormt.
Lycka till,mvh.Gurra.............
Om du inte redan har det,så byt ut dina gamla radiatorer till moderna oljefyllda med elektonisk styrning.Du får ett mycket behagligare klimat inne.Dessa är inte speciellt dyra,och är nog ett bättre alternativ än att byta termostaterna på dina gamla.(Även kostnadsmässigt) Vad jag förstår ska dessa endast ge spetsvärme.
Kakelungnen ska du absolut se till att få fart på,en fantastisk skapelse,var rädd om den.
Ska du sedan dra rf-slang,så finns allt du behöver hos ett bra företag som heter Soliduct som du kan "googla" på,där har du priser redovisade direkt.
Som tidigare sagts här är V-pump alt.pelletskamin/vedkamin bra alternativ.Ju lägre utetemp du har desto mindre effekt tar du ur v-pumpen,något att tänka på.
Du kan nog räkna Kwh i lika många kronor ungefär,och det blir nog inte billigare.
Jaha,nu har jag tjattrat på ett tag om mina tankar,ha inte för bråttom bara,utbudet är enormt.
Lycka till,mvh.Gurra.............
Pelletskamin med konvektor fungerar helt enkelt så att den har en fläkt som hjälper till att sprida värmen från kaminen genom att blåsa runt den i rummet. Ett problem som man eventuellt kan få med en konventionell kamin är att det blir väldigt varmt nära den och kallt längre bort eller i andra rum. Men det problemet kan i och för sig lösas med en vanlig takfläkt i samma rum som kaminen, för att sätta fart på luften. Äldre termostater av bimetall typ är antingen "AV eller "PÅ" när de är "PÅ" går elementet på full effekt till stermostaten bryter, ofta varierar då innetempen på ett ofrdelaktigt sätt och förbrukningen blir dessutom onödigt hör. Moderna termostater med tyristorteknik "Pulsar" ut ström i små portioner, man kan säga att elementet slår av och på hela tiden i pulser, det gör dels att rumstempen hålls mer konstant, att radiatorn inte blir så het samt (påstås det) att elförbrukningen sänks. Jag har inga siffror på hur mycket det sparar och om det lönar sig. Men det kan en seriös elfirma troligan hjälpa dig med.yllwa skrev:hej! tusen tack för alla svar! då är jag ändå inne på rätt "spår" då? min tanke är att komplettera med kakelugn samt någon kamin av något slag. läste att jaarmanen skrev något om pelletskamin med fläkt konvektor? hur fungerar en sådan? är ju inte rädd för att hålla på med ved och sådant, då jag är van vid det. hur mkt kan det kosta att installera en sådan pelletskamin, samt är det krångligt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden