4 812 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Panna i garaget, vvb i huset?
Jag kommer att placera min pelletspanna, i garaget. Därifrån blir det en kulvert med värmevatten och varmvatten in till huset, kulverten blir ca 13 meter lång. Jag funderar lite på om jag ska placera en liten elektrisk varmvattenberedare (20 liter eller så) i tvättstugan för att slippa långa väntetider på varmvatten t.ex vid första duschen på morgonen.
Är det overkill med en sån lösning?
Är det overkill med en sån lösning?
Jag har en kombination av varmvattenberedare och cirkulation till/från pannhuset.
Varmvattnet "produceras" i pannhuset och matar -via 15 m kulvert- en liten elektrisk varmvattenberedare i huset. Tack vare en extra funktion i mitt solvärmereglersystem, läses temperaturen i varmvattenberedaren av morgon och kväll och vid behov startar vv-cirkulation.
vv-beredaren funkar alltså som en varmvattenbuffert och elpatronen har inte gått en enda minut. Funkar kanon!
Varmvattnet "produceras" i pannhuset och matar -via 15 m kulvert- en liten elektrisk varmvattenberedare i huset. Tack vare en extra funktion i mitt solvärmereglersystem, läses temperaturen i varmvattenberedaren av morgon och kväll och vid behov startar vv-cirkulation.
vv-beredaren funkar alltså som en varmvattenbuffert och elpatronen har inte gått en enda minut. Funkar kanon!
I en 13 meters kulvert (20 mm) rymms det 2,6 liter vatten så en mindre "bra" isolerad elberedare är nog inte fel att ha men frågan är om du inte ska köra på en något större (100 l) så du kan stänga pannan på sommaren men ändå ha vv..
Blir ju en viss förvärmning från pelletspannan då dom är i serie annars vore det kanske smartast att köra med dubbla blandningsventiler så det tas från kulverten då där finns vv annars spetsar den får elberedaren...
Blir ju en viss förvärmning från pelletspannan då dom är i serie annars vore det kanske smartast att köra med dubbla blandningsventiler så det tas från kulverten då där finns vv annars spetsar den får elberedaren...
Karkulla skrev:Jag har en kombination av varmvattenberedare och cirkulation till/från pannhuset.
Det låter som en smidig funktion. Jag skulle också vilja få till samma för jag är inte alls intresserad av att elpatronen ska värma mitt vatten eftersom jag har billig pellets att tillgå.
Hej!
Karkulla, har du lust att förklara / visa ritning på hur du har kopplat ditt system,.
Håller precis på och löda ihopa ett liknande.
2500 liter acktank med dublla slingor i garaget, kopparkulvert in till hus och där en varmvattenberedare med VVC till, som jag har tänk att köra med termostat.
Funderar på vart man skall koppla in vvc i slingorna, alt. om man skall göra en sån där koppling med blandningsventilerna!
MVH
Tobias.
Karkulla, har du lust att förklara / visa ritning på hur du har kopplat ditt system,.
Håller precis på och löda ihopa ett liknande.
2500 liter acktank med dublla slingor i garaget, kopparkulvert in till hus och där en varmvattenberedare med VVC till, som jag har tänk att köra med termostat.
Funderar på vart man skall koppla in vvc i slingorna, alt. om man skall göra en sån där koppling med blandningsventilerna!
MVH
Tobias.
Klicka här för att svara