23 921 läst ·
49 svar
24k läst
49 svar
pris/kW med olika uppvärmningssätt...
10 år? Jag hoppas på 20-25 år.Per_Kylsten skrev:
Jag tror du kommer att finna att de första återinvesteringarna dyker upp om sådär en 10 år - när kompressorn ger upp andan. Även om den inte skär så kommer dess energieffektivitet minska ju mer sliten den blir.Linnex skrev:
Beroende på vad för slags COP-värden nya anläggningar har då och hur mycket elen kostar kan det vara mer ekonomi i att skaffa en ny. Reparationer har en otäck vana att bli nästan lika dyra som nyanskaffningar - rent generellt. Visserligen kommer troligen externa varmvattenberedare, och andra delar som man kan ha monterat, ha ett längre ekonomiskt liv och därmed minska återinvesteringskostnaden.
Men, min poäng är att en stor del av investeringskostnaden för en bergvärmeanläggning ligger på borrningsdelen - och eftersom hålet kan användas utan någon extra kostnad då det är dags för återinvestering i själva pumpdelen, så bör man räkna på den delen av originalinvesteringen på längre sikt - och den första pumpen på en kortare.
Det enda fallet då hela kostnaden skall räknas hem under pumpens livslängd är om man då pumpen lägger av väljer att helt byta värmesystem OCH att man återfyller sitt hål, vilket jag tror är ovanligt.
/per
Hålen som borrades förr var konsekvent underdimensionerade med dagens mått mätt vilket gör att de borrhålsägarna visserligen kan stoppa i en ny pump när den gamla går sönder men den nya anläggningen kommer absolut inte att bli optimal. Ett tag fylldes också borrhålen med material som skulle ge bättre utbyte av hålet, men som sen visade sig inte fungera något bra, men det gör att det är svårt att stoppa i ny pump i de hålen.Per_Kylsten skrev:Jag tror du kommer att finna att de första återinvesteringarna dyker upp om sådär en 10 år - när kompressorn ger upp andan. Även om den inte skär så kommer dess energieffektivitet minska ju mer sliten den blir.
Beroende på vad för slags COP-värden nya anläggningar har då och hur mycket elen kostar kan det vara mer ekonomi i att skaffa en ny. Reparationer har en otäck vana att bli nästan lika dyra som nyanskaffningar - rent generellt. Visserligen kommer troligen externa varmvattenberedare, och andra delar som man kan ha monterat, ha ett längre ekonomiskt liv och därmed minska återinvesteringskostnaden.
Men, min poäng är att en stor del av investeringskostnaden för en bergvärmeanläggning ligger på borrningsdelen - och eftersom hålet kan användas utan någon extra kostnad då det är dags för återinvestering i själva pumpdelen, så bör man räkna på den delen av originalinvesteringen på längre sikt - och den första pumpen på en kortare.
Det enda fallet då hela kostnaden skall räknas hem under pumpens livslängd är om man då pumpen lägger av väljer att helt byta värmesystem OCH att man återfyller sitt hål, vilket jag tror är ovanligt.
/per
Man ska med andra ord inte tro att det är *helt* riskfritt att borra och att man bara kan stoppa i en ny pump om 15 år. Det kan fungera, men det kan också visa sig inte vara någon bra idé. Kanske inte en perfekt jämförelse men se på alla hus med oljepanna där man antagligen sa samma sak om skorstenen när husen byggdes: "Det är bara att stoppa dit en ny oljebrännare när den gamla rasar men själva skorstenen håller flera generationer oljebrännare". Och sen kom värmepumpen...
Brabyggare - det är inte så att jag försöker inte sälja på någon bergvärme.
Jag tycker endast att det är fel att skriva av borrhål och mekanik över samma tid. Om man dimensionerat borrhålet korrekt, dvs så det klarar att leverera husets hela behov av värme, plus gärna lite till, så skall framtida värmepumpar med högre COP inte vara ett problem.
Jag köper argumentet om att man i dag inte kan veta hur saker ser ut i morgon och därför inte kan veta ens om man kan använda hela eller delar av sin anläggning då. Men det gäller i så fall för alla investeringar och speciellt för uppvärmningssystem, vilket är en sektor som sett mycket stora skift över tiden och till stor del pga politiska beslut - elpriser är ett bra exempel. Vilkea investeringsbeslut vi än tar, gör vi det med en stor del av osäkerhet om hur framtiden kommer att se ut.
Om värmepumpar finns kvar som ett ekonomiskt bärkraftigt alternativ över de kommande 10-15 åren så blir den ekonomiska jämförelsen mellan luft-vatten och bergvärme mer jämlik, för den som installerar en anläggning idag.
/per
Jag tycker endast att det är fel att skriva av borrhål och mekanik över samma tid. Om man dimensionerat borrhålet korrekt, dvs så det klarar att leverera husets hela behov av värme, plus gärna lite till, så skall framtida värmepumpar med högre COP inte vara ett problem.
Jag köper argumentet om att man i dag inte kan veta hur saker ser ut i morgon och därför inte kan veta ens om man kan använda hela eller delar av sin anläggning då. Men det gäller i så fall för alla investeringar och speciellt för uppvärmningssystem, vilket är en sektor som sett mycket stora skift över tiden och till stor del pga politiska beslut - elpriser är ett bra exempel. Vilkea investeringsbeslut vi än tar, gör vi det med en stor del av osäkerhet om hur framtiden kommer att se ut.
Om värmepumpar finns kvar som ett ekonomiskt bärkraftigt alternativ över de kommande 10-15 åren så blir den ekonomiska jämförelsen mellan luft-vatten och bergvärme mer jämlik, för den som installerar en anläggning idag.
/per
De som bor i södra delarna av landet och skaffar luft/vatten i dag kan högst troligt räkna hem den investeringen på lite över 5 år, såvida de inte har ett väl isolerat hus. Även om nya pumpar är bättre, är det inte troligt att det finns en vinst i att byta ut den gamla pumpen så länge den fungerar på betydligt längre tid än så.Per_Kylsten skrev:Brabyggare - det är inte så att jag försöker inte sälja på någon bergvärme.
/per
För samma hus, om man väljer att jämföra med bergvärme och bor mer söderut än typ Falun, kommer alternativet bergvärme istället för luft/vatten mer troligt att hamna på 15 år och uppåt. Jag håller med dig om att borrhålet har en chans att vara en investering man har nytta av senare, men att ta en investering som har så lång återbetalningstid i förhoppningen att få hem pengarna i nästa investeringsomgång är ett vågspel jag har svårt att tro på.
--- Mats ---
Prova gärna att jämföra själva mellan luft/vatten och bergvärme med Era egna siffror på:
http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php
--- Mats ---
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden