v-g
v-g: Packbox troligare. Går att byta om man får isär det hela. Vem som byter? Någon som är lite händig ;)
1 svar · 2,0k läst
v-g
v-g: Hur du gör beror på hur händig du är. Tyvärr antar jag att det behövs en del kopplingar och ska man köpa dem lokalt kan det dra iväg en del. Ska du liks dra dit firma för ventiler så be dem trycksätta och testa. Läckan bör synas omedelbart om man bara trycker med vatten. Åtminstone vilken av kretsarna det är. Min panna läker just nu en 30-60 liter per dygn men eftersom jag eldar i
3 svar · 8,3k läst
Saxpy
Saxpy: Denna har varit uppe till diskussion ett flertal ggr och dessutom även på varmepumsforum.com. Tror kontentan är att den är väldigt dyr och den väsnas på högsta hastigheten. Ett antal personer har köpt den från England där den av någon anledning är bra mycket billigare
2 svar · 4,8k läst
B
BAS: Om du får in minst 15 cm cellplast så blir det betydligt bättre. Jag har en svåger som la elslingor innan klinker. Han fördubblade elräkningen då han kopplade in dem. Numera är han tillbaka på direktverkande el :-( Läxan är väl att det blir ganska mycket energi som går fel väg. Har du däremot en våning under så kommer ju energin tillgodo på annat vis.
1 svar · 2,2k läst
G
gaia: om skjutspjället inte behovdes så skulle den aldrig sutit där. Tror inte att det var en dekoration. Snarare en nödvändig sak som underlättar eldningen - reglerar luftdraget genom eldstad. Läste i en annan tråd om att nogon tog bort den och har fått problem med eldning ... sök i forum gaia
1 svar · 5,3k läst
P
P-G: Inget svar på er huvudfråga direkt, men jag gick i samma tankar beträffande att delvis värma upp min kåk med braskamin. Här sade emellertid sotaren stopp, "endast för trivseleldning, se hur det gick på Potatisåkern." Ställde mig frågande till hur man som tillverkare ens kan få idén att tillverka en kamin enbart för "trivseleldning" men sotaren lät meddela att det faktiskt ligger
4 svar · 2,0k läst
A
AkutLumbago: Tack för ett så snabbt svar. Hittar inget rör från kallvattnet. Med kallvattnet så menar du det inkommande vattnet? Sedan skvallerrör, hittar inget sådant heller. Trodde attiom jag har öppet expansionkärl på vinden så går det rör ut från det till tak?
2 svar · 2,3k läst
L
lp75: Skulle easy från floore räcka som isolering, isåfall vilken av deras modeller...(om man bara skall få golvet behagligt...tänker ju på fuktvandringen) ? http://www.floore.se/easy.php
1 svar · 4,4k läst
2
2an: [citat] Nää de ä retur/ut
5 svar · 3,8k läst
·
v-g
v-g: Har själv också bara tvåglasfönster, de är såpass gamla att de är "vågiga" men tycker de fungerar bra ändå ja. Har också eldat samma typ av virke och samma "upplevelse". Enklare nästan att hälla bensin på brinnande eld känns det som ;) Bara att göra det bästa av det. Inte elda så mycket i stöten och lägga in när bara glöd återstår då tar det en liten stund innan det tar
11 svar · 6,4k läst
S
Skaraborgsgatan: :rolleyes: Spännande..... Tackar för ditt svar, låter inte helt lätt! Men det tål att forskas lite på......
2 svar · 2,0k läst
M
Matss: Och för bästa funktion (lågt termiskt motstånd) gjuter du in givaren utan rör och använder röret om du ev skulle behöva en ny givare.
2 svar · 5,3k läst
Linus_E
Linus_E: [bild] [bild] [bild] [bild]
3 svar · 2,7k läst
M
mlkjhr: [citat] Det var väl varmvattenberedare det gällde? Jag antar att du pratar om acc-tankar? Eller menar du verkligen att han ska ha en 500 l varmvattenberedare?
2 svar · 1,6k läst
K
KJE: Jag har en beredare från Jula, en Goronje på 30 liter om det är en sån du menar? Den har som sagt medföljande blandningsventil och funkar väl hyfsat. Enda problemet som jag ser det är att termostaten är lite seg med tillslaget, enligt tempskalan på utsidan så slår den sällan till innan tempen gått ned till hälften. Det spelar väl antagligen ingen roll med en större beredare, men
2 svar · 3,3k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Ska byta ut mitt gamla "fläns"-element i källaren (22m2, inga fönster) i ett flerbostadshus med fjärrvärme. Har hört ett riktvärde på ca 50w/m2, stämmer det? Tänkte nu sätta in två 500w radiatorer och undrar du om jag har DT 50 eller DT 30? Som ni märker är detta inte mitt område:) Tack för svar.
0 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Nej, det finns vad jag kan se ingen som helst poäng med ett tätt skikt i mellanbjälklaget.
1 svar · 2,9k läst
F
Fricke: Är det någon som har hunnit pröva med innomhus del som aerotemper ? Nyfiken på om det fungerar! MVH Tobias.
5 svar · 4,3k läst
K
kotten1: Finns det inte nån ny typ av kamin som tar hand om dom varma rök gaserna, så därför behöver man ingen skorsten utan bara ett hål i väggen. Jag tror man eldar med pellets i den. Undrar om den inte var med i senaste VI I VILLA.
3 svar · 2,6k läst
A
andla709: Ok. Tack för svar. I byggnadsbeskrivningen står "dränering - en sträng". Jag gissar att även markens beskaffenhet påverkar hur bra den dräneras, om det är lerig mark osv.
2 svar · 2,2k läst
Loner
Loner: Jag skulle då ha tagit analog mätsignal på rumstemp, och sen kört med en PLC med transistorutgångar och PWM-styrt via tyristorer golvvärmen, om den nu är eldriven? /U (automationsingenjör)
4 svar · 3,8k läst
oavvs
oavvs: [citat] du tycker jag att du ska tala om för mig vad insjusterings grejen som sitter bakom termostaten är till för som man behöver special verktyg till tala om det för mig NU för det är den vi sjusterar flödet med 2 är du en VVS:are???
8 svar · 8,5k läst
L
steelis: Jag skruvade mina, tog sedan bort skruvarna när jag lade på golvet.
8 svar · 5,1k läst
D
d_nilsson: Ok, tack för tipset. Jag ska prova detta i samband med att jag kopplar in golvvärmeshunten och kopplar bort ett element i det blivandade badrummet. Det är ju onödigt att hålla på att tappa och fylla radiatorkretsen för många gånger. Kanske är det dock bäst att sätta dit en ventil så att jag kan byta kärlet senare (eller justera trycket) om det visar sig att det är helt kasst på
2 svar · 28,9k läst
A
AndreasK: [citat] Det skall det allt göra... 1 mm hit eller dit spelar ingen roll när det gäller gullfiber.
14 svar · 11,5k läst
P
putte_1: Nu är jag precis hemkommen efter jobb... Cirkulations pumpen går som den ska och startar med hjälp av flödesavkännaren.. så då förmodar jag att det bara är vvx kvar... var kan man köpa dessa rengörnings medel och någon som kan tipsa om bra företag för eventuella reservdelar??
8 svar · 5,1k läst
C
CarMan: purmo brukar gå att köpa till bra pris, o dom avger mycke effekt
5 svar · 3,4k läst
I
ivo: Vi ska sätta upp öppen spis med värmekassett Dovre 2ooo.Innan vi börjar gjota platta vill vi instalera tilluft ventilation genom golvet under plattan. Vi tänkte hämta luft nere från garaget där luften är mycket kallare. Vi vet inte så mycket om de hela men det rekomenderas i bruksanvisningen, för att få bättre drag. Det fins stora glasluckor på kassetten, undrar om de inte blir
0 svar · 3,1k läst
oavvs
oavvs: ja det beror ju på efekten på den men det borde funka
6 svar · 4,4k läst
oavvs
oavvs: om du har uponor golvslang lr liknade så kan man ta en varmluft pistol att ta bort väcket med värma röret tills det blir jenomskinligt och sedan låta det svalna så är det i sin ursprungliga form (det intiligenta röret kalla inte det för slang ) och röret är inte förstörtom det är uponor/Wirsbo rör
1 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.