Vi är en familj med ett barn och det andra på gång om några veckor. Bor inne i Stockholm just nu men har letat hus under en längre tid.

Nu har vi äntligen hittat ett hus norr om Stockholm som vi verkligen tycker om. Det är trähus byggt 1990, ca 150 kvm. Stora fönsterpartier med uppvärmt glas. Hela huset har vattenburen golvvärme och basen i systemet är en olja/el panna med en ack tank på 1800 liter. Huset har en separat elbaserad varmvattenberedare. Halva huset står på berg (isolerat med cellplast) och den andra halvan på torpargrund.

Nu till min fråga. Säljaren uppger en uppvärmningskostnad på runt 50 000 per år. Det känns som man borde kunna få ner detta genom en uppgradering av pannan. Eftersom jag bott i lägenhet hela livet är jag en novis på detta...bergvärme eller luft/vatten pump, vad gör man i sånt fall med ackumulatortanken? Hur stor besparing tror ni man kan räkna med. Tror den nuvarande pannan är från byggåret.

Alla tips, råd, tankar eller exempel på hur ni gjort är intressanta!! Vad mer behöver jag veta om huset för att kunna få en känsla av vad som man kan/borde göra med det?

Enormt tacksam för svar!

Peter

Om du ska byta till bergvärme eller luft/vattenvärme beror väl mest på vad du kan få för priser på de olika alternativen, du lär i vilket fall tjäna pengar på ett byte sen är ju frågan hur lång tid det tar innan anläggningen har betalat sig. I huset som vi bor bytte förra ägaren från oljeeldning till bergvärme. Installationen kostade då för 7-8 år sedan 140000 (är dyrare nu) och innan bytet gjorde de av med ca 7m3 olja per år, såg på OKQ8 att de tar ca 12000:-/m3 nu så det kostade ca 84000:-/år (ja vi har ett ganska stort och gammalt hus :-)). Nu betalar vi el för ca 30000 varje år inkl hushållsel som man kan anta är ca 5000:- så uppvärmningen kostar ca 25000:-. Då kan man ju räkna fram att anläggningen i det här huset betalade sig på ca 3år. Nu kommer du säkert inte att få lika bra kalkyl då ditt hus säkert är bättre isolerat m.m. men har du planerat att bo i huset ett antal år framåt så lär det betala sig och skulle du inte bo kvar så länge så får du säkert mer betalt för huset om du skulle sälja det.
Lycka till med uppvärmningen :-)

Till acktanken kan ni koppla en stor solfångare och få gratis värme och varmvatten under sommarhalvåret och byt ut oljepannan mot en pelletsdito. Sätt även in en tappvarmvattenslinga i acktanken och använd varmvattenberedaren endast som backup. Installationskostnaden bör bli lägre än bergvärme och så även driftskostnaden.

Vad jag föstår så eldas det med olja/el nu. Acktanken tyder på att det även går att elda med ved!

Är inte vedeldning ett alternativ så skulle jag köpa en begagnad billig pelletsbrännare på blocket och sätta in på den befintliga pannan. Klart billigare än olja/el och man riskerar inte att göra något förhastat, vilket är lätt att göra då man tidigare bara bott i lägenhet.

Bo i huset ett tag så du blir lite varm i kläderna. Läs på forumen och lär dig hur saker och ting fungerar. Först då har man ett vettigt underlag för hur man långsiktigt skall hitta en värmelösning som passar ens familj och hus!

Då du har vattenburen golvvärme så är det ju relativt lätt att konvertera till bergvärme. Om huset drar 50 000kWh i uppvärming på 150kvm så kommer du nog ganska snart tjäna in bergvärmen.

Det måste vara något som inte står rätt till: hus från 1990 på 150kvm som kräver 50 000kwh/år i uppvärmning?
Kanske en kontaktor till en elpatron som fastnat i draget läge eller dylikt.

robertdigital skrev:
Det måste vara något som inte står rätt till: hus från 1990 på 150kvm som kräver 50 000kwh/år i uppvärmning?
Kanske en kontaktor till en elpatron som fastnat i draget läge eller dylikt.

Jo det låter sjukt mycket.
Min pappas hus på 230kvm byggt i början på 70-talet drar med direktverkande el 45000kWh när han sedan kopplade in bergvärmepumpen så sjönk elförbrukningen till 18000kWh (båda siffrorna inkl hushålsel)

Tack för alla svar!! Precis vår känsla att det är något skumt med kostnaderna. Skall ta ett varv till med säljern och se om han har någon teori - och varför han inte själv gjort något åt det..

Kom på en sak till som gör det hela ännu mer skumt. Huset har mekanisk till och från luft med värmeväxlare - vilket åtminstone inte borde öka kostnaderna. Tanken slog mig igår att det kanske går att köra en frånluftsvärmepump. Vad tror ni om detta? Kanske i kombination med annan värme källa?

Känns oavsett som om det kommer gå att göra något åt kostanderna....och huset är i ovrigt riktigt fint...

//Peter

magfer skrev:
Tack för alla svar!! Precis vår känsla att det är något skumt med kostnaderna. Skall ta ett varv till med säljern och se om han har någon teori - och varför han inte själv gjort något åt det..

Kom på en sak till som gör det hela ännu mer skumt. Huset har mekanisk till och från luft med värmeväxlare - vilket åtminstone inte borde öka kostnaderna. Tanken slog mig igår att det kanske går att köra en frånluftsvärmepump. Vad tror ni om detta? Kanske i kombination med annan värme källa?

Känns oavsett som om det kommer gå att göra något åt kostanderna....och huset är i ovrigt riktigt fint...

//Peter
JA 50000kWh är ju onekligen ganska mycket, vi gör ju av med 30000 ungefär och då är vårt hus 260m2 och från 1902, så isoleringen är ju inte på topp. Kolla över vad det kan vara

magfer skrev:

//Peter
Hör hur mycket olja som förbrukats/år samt även hur mycket elförbrukningen är, Om det är 50000:- med dagens pris så är det runt 4,2 m3 olja + el för vv vilket är ruskigt mycket på 150 m2 med vvx..

Kan nog va riktigt dåligt isolerat under plattan till huset vilket du inte kan åtgärda, En kompis har köpt ett hus byggt -89 med ftx ventilation o golvvärme under hela huset med en förbrukning på ca 55000 kWh för värme/vv.. Då han började fråga runt med grannarna till huset o då fick han veta att det va 50 mm friggolit under plattan samt att sockeln är oisolerad så snön smälter 10 cm från gurnden vid -20° ute...

Jag skulle nog inte köpa det huset om jag va ni iaf...

Med bergvärme skulle besparingen bli ca 35000kr/år

2an skrev:
Hör hur mycket olja som förbrukats/år samt även hur mycket elförbrukningen är, Om det är 50000:- med dagens pris så är det runt 4,2 m3 olja + el för vv vilket är ruskigt mycket på 150 m2 med vvx..

Kan nog va riktigt dåligt isolerat under plattan till huset vilket du inte kan åtgärda, En kompis har köpt ett hus byggt -89 med ftx ventilation o golvvärme under hela huset med en förbrukning på ca 55000 kWh för värme/vv.. Då han började fråga runt med grannarna till huset o då fick han veta att det va 50 mm friggolit under plattan samt att sockeln är oisolerad så snön smälter 10 cm från gurnden vid -20° ute...

Jag skulle nog inte köpa det huset om jag va ni iaf...
Jag kommer på tre alternativ:

1. Huset drar så här mycket på grund av dålig isolering, stora fönster, golvvärme, ... I så fall är det ett dyrt hus, men genom värmepump kan ni få rner kostnaden. Är det samma ägare som bott där hela tiden, bör Ni kunna få information om det alltid gått åt lika mycket. Är det så, gäller det att Ni tar beslutet med öppna ögon. En besiktningsman skulle kunna se hur isoleringen ser ut.
2. Huset drar en massa nu på grund av att någonting i värmestyrningen är sönder. I det läget är det bättre, för efter lagning har Ni en lägre kostnad. Dock, Ni skall i vilket fallsom helst fundera på värmepump. Samma fråga till ägaren som på 1an.
3. Värmesystemet är dåligt i sin grunddesign. Det hus vi bor i hade mycket hög uppvärmingskostnad innan, och det berodde på att det fanns två värmesystem, som jobbade var för sig, inte samarbetade. Genom att ändra på styrningen fick vi ner kostnaden väsentligt. Även här skall Ni fundera på värmepump, men om det är detta eller problem 1 ovan är inte möjligt att avgöra innan Ni provat Er fram (dyr sökning efter problem som kanske inte sitter i värmesystemet alls).

Så väljer ni att köpa, var medvetna om att Ni tar en risk på en stor framtida värmekostnad.

--- Mats ---

Värmer själv ca 170 m2 i norrland på 20-21000 kWh/år för både värme/vv så frågan är om det är 50000:- el kWh/år för om det är kronor är det ju bättre än om det är kWh för då blir det 54-55000 inkl vv på 150 m2 vilket är ruggigt mycke då vvx finns..
14-16000 kWh med optimerad berg/jordvärme (cop 3,5-4) på 150 m2 är 10000 kWh för mycket på dessa m2, Om det är 50000 Kwh så gör det att huset kräver 366 kWh/m2 o år exkl hushållsel mot nybygge som ska klara 110 kWh/m2 o år..
Villavarm i den storleken klarar sej med elpanna o vattenburen golvvärme inkl hushållsel på 110-120 kWh/m2 o år som en jämförelse..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.