M
mboki: Hej, Är det någon som monterat elpatron i en gammal Jämä Junior från -73? Eller vet om det går? Tacksam för svar. /M
0 svar · 3,9k läst
M
steelis: Är det 20mm slang rekommenderas cc30. jag använde mig av 22x120 råplan. du kan låta slangarna vända under glespanelen, eller så avslutar du mellan 2 golvreglar, jag började glesa från yttervägg så jag skulle få något att skruva golvspånskivorna i. men eftersom jag ville ha slangen så nära väggen som möjligt så blev det en 22x60 samt att jag klippte plåtarna i ena långsidan.
2 svar · 4,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Blev kanske lite rörigt svar innan ;) "luftvärmen öser på värme": var så i vissa gamla luftvärmesystem att man styr mängden värme efter rummet och då när temperaturen i tilluftskanalen in stiger över t.ex. 30 grader så ökar man från lågfart till högfart. På något sätt (precis som du tänkt) styra batteriet i luftvärmen efter rumstemerpaturen. Finns väldigt få fläktar som
13 svar · 18,6k läst
perra i skogen
perra i skogen: Bara att grattulera till att du fick det att fungera
16 svar · 11,7k läst
T
tulia: ok...nej jag vet ju inte säkert, hade bara hört att dom skulle oljas in...tyvärr fungerade inte länken till bruksanvisnigen...
3 svar · 4,9k läst
F
Frodda: det där med frysa röret har jag gjort par gånger, och det funkar klockrent..är där utrymme så sätt avstägningsventiler!
8 svar · 22,0k läst
·
F
Frodda: [citat] jo nått sånt tänker jag mig ochså, hade nog varit beredd chansa om det varit elmätaren dock ;-)
5 svar · 4,6k läst
pellefant
pellefant: det är ju upp till var och en att laborera med klet om man tycker det är ok med en vattenskada....
9 svar · 9,1k läst
L
li-ta: ja, så klrt! :D men om man utgår fr det då ? el vattenburenvärma... 150 kvm byggt 1909, tilläggsisolerat samt treglas fönster. kan en månadskostnad på 3000 kr stämma inkl allt, sophämtning mm mm. billigt alternativ att kompletera med? max 25 000 kr???
4 svar · 2,6k läst
2
2an: Vad har du för totalförbrukning/år?? Det som är viktigt med VP är att du har raditorer av lågtemp typ, Kolla vad du har för framledning o returtemp för ju lägre temp som krävs desto effektivare blir VP... Helst aldrig över 50° framledningstemp
1 svar · 3,6k läst
vespaman
vespaman: Jag sitter just nu och planerar för en renovering av ett rum på 19kvm i sutterängplan. Rummet är ett uthyrningsrum från början (by -38), och har gissningsvis varit gillestuga under 60talet. Uppreglat trägolv, och även om inte det finns några fuktproblem, så är renovering ett måste. Idag finn en gammal radiator under fönstret, som jag tänkte ta bort om det går, eftersom jag då blir
0 svar · 2,3k läst
Tegheim
Tegheim: Kommer med största sanolikhet beställa mig en CE12 eller NE12-pump från www.onzza.se. Tror att det är väl förtjänta pengar. NE12:an har undehålls-läge så man kan gå ner till 8grader o mer avfuktare.
15 svar · 10,4k läst
pellefant
pellefant: och läs folksams råd om värmepumpar INNAN du köper en...
6 svar · 6,1k läst
M
Matss: Inget alls
1 svar · 2,8k läst
M
1 svar · 2,8k läst
V
V: På min "flödespinne"/grunka som ser ut ungefär som din http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/80129-saett-namn-pa-elementgrunkan.html passar modell 2000M från Rinkaby rör https://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=887
2 svar · 5,9k läst
·
R
robban44: Förmodar oljeelementet var dyrare än konvektorn och då hade jag valt konvektorn, finns inga fördelar med att ha oljekolossen hängade på väggen, den enda fördel den har är att den håller värmen lite längre men o andra sidan tar det ju tid för den att bli varm. Lite knivigt det där om den går på max hela tiden blir det ju 48 kw om dygnet den drar men förmodar du inte tänkt det så
1 svar · 3,1k läst
M
Magnus_78: [citat] Tack för tipset! Jag försökte damma av skoltyskan och förstå vad det var för prylar men gick sådär. Det verkar som många av prylarna är till vattenburna element. Just nu lutar det åt Ridax tips.
7 svar · 10,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: http://sfinxsolar.e-butik.se/ Har en för 1500kr Fast jag vet inte om man kan ansluta den till någon logger
2 svar · 4,1k läst
R
root: För att svara på min egen fråga så fick jag suverän hjälp av Anders Öhlin på metrotherm.se. Ett av deras system innehåller QAC31 och jag fick köpa den hos hos dem trots att de normalt sett inte riktar sig mot privatpersoner. :-)
5 svar · 11,8k läst
A
Annananna: Tack så mycket! Jag är verkligen dålig på att hitta saker!
2 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: Pyser och sjuder det i ventilerna? Öppna alla ventiler och reglera temperaturen med frånluftsvärmepumpens styrning. Protte
1 svar · 3,0k läst
Myrlejon
Myrlejon: Hej på er och tack för alla svar, har tyvärr inte hunnit svara förränn nu!! Ja, Mikael, vi var innte på Kakelugnspanna med dockade solpaneler för flera år sedan (onnan vi fått tomt). Tyvärr hittade vi inte någon lokalinstallatör som verkade intresserad/tillräckligt kunnig så då släppte vi den tanken. Kanske dags att plocka upp den tanken igen! "Fabian-Bom" Tack för utförlig
9 svar · 3,7k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Bakterier trivs slumpmässigt :-) som bäst vid 37 grader. Man får lite olika information beroende på var man läser, men skall man vara trygg skall man då och då dra upp vattnet till minst 60 grader, gärna 65. --- Mats ---
8 svar · 6,5k läst
S
SaabAero: [citat] Det var ju en enkel grej att göra :) Att sota själv har ju den fördelen att man själv lär sig hur det ska/brukar se ut och kan då snabbt upptäcka att det hänt något som helt plötsligt gör att det blir mer sot etc.
14 svar · 14,6k läst
E
steelis: Prova sänk hastigheten på cirkulationspumpen....
4 svar · 3,4k läst
P
pettersvarte: Tackar för alla kloka svar.....
11 svar · 7,1k läst
prototypen
prototypen: Ska inte sotningsluckan vara fastskruvad? typ. Protte
1 svar · 1,9k läst
P
putte80: Har kollat nu och det verkar vara som steelis säger, dom var rätt tröga att trycka in. Vad ska jag använda för att smörja upp dom? Går det bra med klassisk 5-56:an tro??
4 svar · 3,4k läst
sandhall
sandhall: En frånluftsvärmepump borde ju inte variera speciellt mycket i COP? Temperaturen på inluften varierar ju inte speciellt mycket menar jag. Till skillnad från pumpar där man tar energin utifrån. Enligt energimyndighetens siffror ligger jorvärme-/bergvärmepumpar snarare strax över 3. Och frånluftsvärmepumpar strax under 3. Vem man väljer att tro på är upp till envar.
2 svar · 4,0k läst
H
hfjn: Jo, det var så jag menade. Blev lite fel i ordföljden i mitt inlägg där :) Tack för tipset i alla fall!
5 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.