6 465 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Ska fjärrvärmen bli dyrare?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga ett Eksjöhus, Lyckan med vinkel på 138 kvadrat. Vår kontaktman på Eksjöhus avrådde oss från att ansluta oss till fjärrvärme. Han påstår att det kommer att bli mycket dyrare för det kommer att göras en massa ändringar vad gäller fjärrvärme. Vad det var exakt för ändringar kan jag inte svara på.
Är det någon som känner igen detta.
Är det någon som känner igen detta.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Nope, känner inte igen detta. Har de goda marginaler när de skickar med en frånluftsvärmepump månne?
Fjärrvärme är ju det som skall vara det bästa energysystemmässigt. Beroende på fjärrvärmetaxa hos dig kan det i nuläget vara billigare med frånluftsvärmepump, men med en sådan så är man väl rätt elberoende och elpriser förväntas väl stiga mer än fjärrvärmepriser framöver som jag förstått det.
För mig blev det fjärrvärme+FTX . Komfortmässigt bland det bästa tror jag och antagligen rätt framtidssäkert också (dessutom ingick fjärrvärmeinstallation inkl. växlare i tomtpriset).
Fjärrvärme är ju det som skall vara det bästa energysystemmässigt. Beroende på fjärrvärmetaxa hos dig kan det i nuläget vara billigare med frånluftsvärmepump, men med en sådan så är man väl rätt elberoende och elpriser förväntas väl stiga mer än fjärrvärmepriser framöver som jag förstått det.
För mig blev det fjärrvärme+FTX . Komfortmässigt bland det bästa tror jag och antagligen rätt framtidssäkert också (dessutom ingick fjärrvärmeinstallation inkl. växlare i tomtpriset).
Vad betalar du för fjärrvärme?
Det är ju bra att inte alla värmer husen med el, nackdelen med fjärrvärme är väl att den sällan är kommunalt ägd och att det inte finns någon konkurrens i fjärrvärmeområden.
Det är ju bra att inte alla värmer husen med el, nackdelen med fjärrvärme är väl att den sällan är kommunalt ägd och att det inte finns någon konkurrens i fjärrvärmeområden.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
75öre/kwh + 2600kr/år.
Utgångsbudet var hela 103öre/kwh men genom att engagera oss i området lyckades vi få ner priset till mer humana 75 öre/kwh.
leverantören är Dalkia
Utgångsbudet var hela 103öre/kwh men genom att engagera oss i området lyckades vi få ner priset till mer humana 75 öre/kwh.
leverantören är Dalkia
Att fjärrvärmen kommer bli dyrare är det nog ingen som helst tvekan om. De som investerat i fjärrvärmeanslutning sitter fast med den dyra investeringen under lång tid och det vet fjärrvärmeproducenterna så de kan lätt höja priserna och kunderna är tvingade att betala för de har inte så mycket val. Man kan nog gissa att fjärrvärmepriserna följer prisutvecklingen på annan energi. Se på hur pelletspriserna ökar i takt med prisutvecklingen på t.ex. el.
Jag har aldrig riktigt fattat det där med fjärrvärme... Många vill göra sig elberoende genom olika åtgärder, t.ex. genom att installera braskaminer, solfångare och små vindkraftverk. Att installera fjärrvärme är att gå åt helt andra hållet eftersom man då är helt i händerna på fjärrvärmeleverantörerna. Det kan iofs vara ok om man behåller sitt gamla system när man installerar fjärrvärmen så att man inte är helt utelämnad åt fjärrvärmeleveranatörerna.
Jag har aldrig riktigt fattat det där med fjärrvärme... Många vill göra sig elberoende genom olika åtgärder, t.ex. genom att installera braskaminer, solfångare och små vindkraftverk. Att installera fjärrvärme är att gå åt helt andra hållet eftersom man då är helt i händerna på fjärrvärmeleverantörerna. Det kan iofs vara ok om man behåller sitt gamla system när man installerar fjärrvärmen så att man inte är helt utelämnad åt fjärrvärmeleveranatörerna.
Är fjärrvarmen ens "nutidssäker" med ett sådant pris? Kostar fjärrvärmen som direktel måste man nog vara väldigt övertygad om dess förträfflighet för att köpa den istället för någon form av värmepump.galaxenspresident skrev:
Själv tror jag att fjärrvärmen alltid kommer att följa strax under elpriset. Göteborgs energi och de andra monopolisterna på fjärrvärmemarknaden kommer alltid att ta ut så hög vinst de kan.
Det va inte billigt, Hur länge får ni ha det priset innan det höjs till 103 öre tro,galaxenspresident skrev:
75 öre/kWh är som om pelletsen skulle kosta 3100:-/ton i en modern/ny panna..
hej!
För ett år sedan grävdes för fjärrvärme där min mor bor,hon funderade på att ansluta sig (har en gammal olje
panna) bolaget som grävde menade att det dessutom höjde värdet på huset!
,för skojs skull ringde jag mäklaren och frågade eftersom mor har funderat på att sälja.döm av min förvåning när mäklaren nästan slog bakut!:eek: hon berättade en historia där de höjt 50% efter 3år när avtalet som de hade gick ut
så man bör nog tänka både en och två gånger innan man bestämmer sig!
För ett år sedan grävdes för fjärrvärme där min mor bor,hon funderade på att ansluta sig (har en gammal olje
panna) bolaget som grävde menade att det dessutom höjde värdet på huset!
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Jag är medveten om att det inte är den billigaste fjärrvärmen, men samtidigt får man väga in att varken växlare eller anslutning har kostat mig något (ingick i tomtpriset och betalades inte tillbaka i fall man inte ville ansluta sig)
Liite bekvämare med fjärrvärme än pelletspanna i tvättstugan, väl
.
Vi har även löftet att det nya priset skall följa bränsleprisindex. Problemet var att tidigare var det dålig ekonomi i anläggningen pga för få anslutna. Genom att gå ihop och visa på hur många som var villiga att ansluta sig OM man kunde få ett bättre pris så fick vi fjärrvärmebolaget att inse att det var fel att ta ut 103öre kw/h ifall man ville locka fler anslutna.
Det återstår en betydande utbyggnad av villadelarna av området och Dalkia har rätt mycket att förlora ifall de höjer priset igen när det gäller förtroende för nya kunder i området.
Fjärrvärmeanläggningen är idag en pelletsanläggning, med möjlighet att övergå i flis när kundunderlaget växer.
Problemet har varit att i tidigare byggetapper i området har alltför många gått på frånluftsvärmepump. Det sägs också att det varit ekonomiska oegentligheter rörande den ursprungliga ägarna av anläggningen, vilket kan ha påverkat antalet anslutna tidigare (då ingick heller inte anslutning i tomtpriset). Nu har dock Dalkia tagit över.
Nu byggs det även lägenheter och radhus i området, så jag ser ljust på fjärrvärmeutvecklingen i området.
Med FTX aggregatet på vinden så blev det betydligt bättre plats i tvättstugan med fjärrvärmeväxlaren än med en stor panna av annat slag.
Historiskt sett så skall elprisutvecklingen ha varit betydligt brantare än fjärrvärmeprisutvecklingen.
Än så länge känns det faktiskt som jag valt rätt.
Liite bekvämare med fjärrvärme än pelletspanna i tvättstugan, väl
Vi har även löftet att det nya priset skall följa bränsleprisindex. Problemet var att tidigare var det dålig ekonomi i anläggningen pga för få anslutna. Genom att gå ihop och visa på hur många som var villiga att ansluta sig OM man kunde få ett bättre pris så fick vi fjärrvärmebolaget att inse att det var fel att ta ut 103öre kw/h ifall man ville locka fler anslutna.
Det återstår en betydande utbyggnad av villadelarna av området och Dalkia har rätt mycket att förlora ifall de höjer priset igen när det gäller förtroende för nya kunder i området.
Fjärrvärmeanläggningen är idag en pelletsanläggning, med möjlighet att övergå i flis när kundunderlaget växer.
Problemet har varit att i tidigare byggetapper i området har alltför många gått på frånluftsvärmepump. Det sägs också att det varit ekonomiska oegentligheter rörande den ursprungliga ägarna av anläggningen, vilket kan ha påverkat antalet anslutna tidigare (då ingick heller inte anslutning i tomtpriset). Nu har dock Dalkia tagit över.
Nu byggs det även lägenheter och radhus i området, så jag ser ljust på fjärrvärmeutvecklingen i området.
Med FTX aggregatet på vinden så blev det betydligt bättre plats i tvättstugan med fjärrvärmeväxlaren än med en stor panna av annat slag.
Historiskt sett så skall elprisutvecklingen ha varit betydligt brantare än fjärrvärmeprisutvecklingen.
Än så länge känns det faktiskt som jag valt rätt.
Bara för att det ingick i tomtpriset betyder inte automatiskt att du inte betalade för det.
Det enda rätta är att skaffa en riktigt bra vedpanna med rejäla acctanckar till. Elpriserna är otroligt låga i Sverige sett ur ett EU-perspektiv och utav vilken anledning kommer elbolagen på den marknaden fortsätta sälja billig el i Sverige?
Slänger in en brasklapp om att elpriset kommer ligga på Tysklandsnivå inom fem år. Då är det dubbelt upp mot nu.
Känns gott att veta att min vedbod som rymmer 85 kubikmeter ved med dagens elpriser och vedens energiinnehåll är värd 40.000:-. Om fem år är den värd 80.000!
Ännu bättre är att boden är full redan nu....!
Slänger in en brasklapp om att elpriset kommer ligga på Tysklandsnivå inom fem år. Då är det dubbelt upp mot nu.
Känns gott att veta att min vedbod som rymmer 85 kubikmeter ved med dagens elpriser och vedens energiinnehåll är värd 40.000:-. Om fem år är den värd 80.000!
Ännu bättre är att boden är full redan nu....!
Något folk ofta glömmer är att underhållskostnaderna för fjärrvärme är i princip noll, vilket inte gäller för de flesta alternativen.
Med en riktig ekonomisk kalkyl där man tar hänsyn till installationskostnad, ränta, underhåll (framtida kompressorbyte mm) blir inte värmepumpen så fördelaktig jämfört med fjärrvärmen...
Med en riktig ekonomisk kalkyl där man tar hänsyn till installationskostnad, ränta, underhåll (framtida kompressorbyte mm) blir inte värmepumpen så fördelaktig jämfört med fjärrvärmen...
Bergvärme 30 år:
Installation: 120 000:- (där jag bor kostar den 105-110 000)
El-kostnad: 30 x 5000 x 1 = 150 000 :-
Kompressorbyte: 20 000 :-
Summa: 290 000:-
Fjärrvärme 30 år:
Fjärrvärmeinstallation: 40 000:- (?)
Fjärrvärmekostnad: 30 x 2600 + 30 x 15000 x 0,75 = 78 000 + 337 500 = 415 500:-
Summa: 455 500:-
57% dyrare med fjärrvärme?
Installation: 120 000:- (där jag bor kostar den 105-110 000)
El-kostnad: 30 x 5000 x 1 = 150 000 :-
Kompressorbyte: 20 000 :-
Summa: 290 000:-
Fjärrvärme 30 år:
Fjärrvärmeinstallation: 40 000:- (?)
Fjärrvärmekostnad: 30 x 2600 + 30 x 15000 x 0,75 = 78 000 + 337 500 = 415 500:-
Summa: 455 500:-
57% dyrare med fjärrvärme?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Då försäljningsvilkoret var att ingen prisreducering gjordes ifall man inte anslöt sig så har jag mycket svårt att se det som en extra kostnad med installation om jag valde fjärrvärme jämfört med något annat alternativbrabyggare skrev:
Läs gärna mina inlägg en gång til.