2an skrev:
Kombipannorna har oftast bara utrymme för 40-50 l o en effekt på ca 20 kW, Dom har inte så bra verkningsgrad heller (ca 50-60% enligt äfab) mot moderna pelletspannors 85% i årsverkningsgrad..
Har inte så mycket med pannan att göra, utan hur man eldar och med vilket bränsle. Jämföra ved utan ack-tank och pellets är meningslöst.

Men det var nog inte en gammal kombipanna som var aktuell, utan en ny panna som man kunde ha till bägge.

H
Du skulle flytta pannan ut till förrådet. Innebär det att det också ska byggas en ny skorsten eller ligger förrådet på andra sidan om den gamla skorstenen?

vi skal bygga en nu skorsten intill förrådet som skall gå genom hela huset o vill ha en braskamin till övervåningen tillkoplat till samma skorsten.....behöver vi två rökkanaler då?

-MH- skrev:
Har inte så mycket med pannan att göra, utan hur man eldar och med vilket bränsle. Jämföra ved utan ack-tank och pellets är meningslöst.

Men det var nog inte en gammal kombipanna som var aktuell, utan en ny panna som man kunde ha till bägge.
Då kan ju du MH rekomendera en kombipanna som har 90% verkningsgrad med ved/pellets o har minst 150 liters eldstad för ved, Jag må önska dej lycka till :)

Jag trodde inte att det va en beg kombipanna som va tänkt utan kanske mer en värmebaronen/nibe/Ariterm o det är inga bra vedpannor vare sej man eldar med el utan acktank, Iof så kan man nog då det är som kallast elda ved för fulla muggar utan acktank till den hus storleken som den ska sitta i..

editta2990 skrev:
jag e jättetacksam för tippset...kollat upp den calmar pannan .....det ser bra ut :-))
när jag var lite då eldade vi med ved o brikett ....kommer ihåg att vi hade en sådan expan...blabla på vinden o sen var det bra....men nuförtiden funkar et inte så....min fråga e varför köper man acktankar till pannan?
o hur får man varmvatte till bad o kök ?måste man köpa en varvattenberedare då som går på el?

:-)
Här finns Calmar v65 för 40500:- inkl moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/
Acktankstillverkare http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=347
Husqvarna tanksvets http://www.tanksvetsv1.dana1.se/204-169-konsumentprislista.htm
Dom brukar ligga bra till i pris samt lätta att ha göra med om man vill flytta/ha fler anslutningar, Till en Calmar v65 är 3000 l det minsta du ska ha o tanken bör va utrustad med 2 st vv slingor på 15 meter/st om du inte har kalkrikt vatten då blir det beredare som gäller..

En panna brinner med full effekt som är i V65:ans fall 60-80 kW men ditt hus kanske bara behöver t.ex 10 kW o då måste tanken finnas som lagringsvolym för all värme som pannan gör, 150 l ved förbränner den pannan på 2,5-3 tim sen måste man lägga på igen men då måste det till mer volym än 3000 l acktank..
3000 l vatten innehåller 175 kWh med en diff på 50° o då räcker det i 17,5 tim om huset behöver 10 kW men ditt som är på 300 m2 kanske kräver 15 kW då det är kallt o då klarar du dej 12 tim innan du måste elda igen, Detta då det är som kallast men det kanske krävs 5 kW då det är 0° ute..

Har du nån uppfattning vad huset kräver nu??
Finns elpanna/patron o hur många kW är den på??

Viadrus Gjutjärnspanna för Ved med möjlighet till installation av pellets kostar för 40kw modellen 16.750,00kr kolla på dinvvsbutik.se. Det finns även en 50kw modell men då får man kontakta dem för pris. Köper du en sådan gjutjärnspanna har du värmesystemet räddat i 30-50år i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.