Vi har nyss kopplat in LK golvvärme fördelare och LK golvvärme shunt, till detta har vi just nu anslutit 2 slingor, i samband med detta bytte vi ut det gamla expansions kärlet till ett tryck kärl som vi satt i pannrummet, kärlet är förtryckt till 0,5 bar, fördelaren sitter på våning ett och shunt gruppen sitter i pannrummet, nu till problemet, vi tappar hela tiden trycket, fyller på till 1,2 bar och efter nån dag så har trycket sjunkit till 0,6-0,8 bar, och det låter som vi har en hel del luft i golvvärme delen och vi tappar flödet i slingorna.. det bör väll vara omöjligt att systemet tar in luft om man har ett tryck på 0,6bar eller? fattar inte ett skit av detta, verkar inte heller som att trycket sjunker under 0,6 bar, vi har avluftat systemet väldigt grundligt.. Några ideer om vad det är som händer och vad det finns för lösningar? innan golvgipset skruvades läckte inte slingorna, var noooga med att märka upp vart slingorna gick vid gips skruvningen åxxå så jag tror inte att det är dom som läcker.. Det verkar även som det bara är golvvärme delen som drabbas av luft för det lever inte om någe i radiatorerna..
Vad gör man?
Mvh / jimmy

Troligen är inte alla luft borta. Spola igenom en slinga i taget, d.v.s. stäng alla slingor utom en. Det blir då enklare att felsöka.
Kolla om det läcker från säkerhetsventilen vid expansionskärlet. Motionera säkerhetsventilen.

Jag tycker att jag fyllde systemet enligt LKs anvisnaingar, och har avluftat fördelarna i princip varje dag utan att det kommit nå luft.. men jag ska ta och prova spola slingorna igen..

Att lufta ett golvvärmesystem är nog det svåraste man kan ge sig på, både för rörmokaren och gördetsjälvaren :)

Har du spolat slinga för slinga tills det bara kommer klart vatten?? Har du luftat rören upp innan du öppnade slingorna??

Jag har enligt mitt eget tycke luftat väl :D med det inte sagt luftat tillräckligt, haha!
Ska göra om det en gång till nu..
Tack för dom snabba svaren :D
Mvh / jimmy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.