Jag har tänkt sätta in element i min källare på ca 60 kvm sedan jag flyttade in för ett år sedan, men andra saker har varit mer akuta. Häromdagen upptäckte jag att jag fått trämask i källartak och i annnat virke där. Jag har hört att om jag höjer värmen så kan de inte överleva. förr drevs uppvärmningen med olja, sedan med vattenburen el. Det är troligtvis denna övergång som gjort att trämasken fått fäste, då källaren blivit kallare.

Jag "kör" from oktober 08 med pellets men jag har trots detta för låg temperatur i källaren -mellan 7-10 grader.
Min källare består av mindre utrymmen till hälften och ett stort rum. Pannrummet är beläget i ena hörnet.

Är det någon som har bra erfarenhet hur höja värmen effektivt och få bort trämasken?
Jag tänker naturligtvis på element, men det finns många sorter. Vilket element skulle vara effektivt. Hur bör elementen placeras?
Vet ni priser så ange gärna dessa.

Tack på förhand

Redigerat:
Helt vanliga vattenburna element, minst ett i varje rum på yttervägg.

Protte

med lägre temp blev det fuktigare i din källare. Masken tycker om fuktig trä, tror jag.

Du kan använda avfuktare i dom rum som kan hållas stängda ... men ej i pannrummet där det kommer in uteluft till din panna.
gaia

H
Trämask låter inte roligt. Är du säker på att källaren någonsin varit uppvärmd under oljetiden?
Ett problem som uppstår om du värmer upp källaren är fuktdiffusion genom källarväggarna.
Är det "grävt kring kåken" eller står grunden som när den byggdes.
Om du börjar värma upp källaren är det nog dags att till våren också titta hur det står till med grundens utsida.
Fuktisolermatta + cellplastisolering + dränering av grundens utsida gör ju också att det går åt mindre enegi att värma upp källaren.

Är det or ni pratar om? Sådana som man ser som små hål i antika möbler?
Upptäcket hål + små träpulverhögar på toalettsitsen i vår källare (antik toalett med träsits).
Hur "farliga" är dessa för de bärande trädelarna?

Tack för alla tips.

Ja jag kommer att ha mycket att göra, men inser att grunden är viktig.
Du Holmertz verkar insatt? Vet du mera om trämask (Trägnagare, or) så beskriv gärna så mycket du kan, om du vet vilka träslag de går på. Jag har hört att de inte går på alla.

Kan ni ge mig bra tips som inte är allt för dyrt som alternativ till källartak och väggar., för jag kommer att börja riva. Jag har kallat Anticimex på torsdag.

Jag kommer också att få sätta in ett system som gör att det cirkulerar mer värmerör i källaren. Det kommer att kosta. Jag tror att det varit dåligt med värme överhuvudtaget även när de värmde huset med olja. Men källaren är konstigt nog torr. Jag har fuktmätt och den har klarat värdegränserna för vad som är acceptabelt.

TACK för alla råd hittills.

Mvh Jeanette

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.