Byggahus.se

Elpush 12 med eller utan termostat?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag håller på att renovera ett badrum. Detta skall värmas upp av en Elpush 12. När jag ritade på badrummet tänkte jag inte på att denna "pjäs" inte är speciellt smidig. Jag har helt enkelt problem med hur jag skall få plats med den.

Huset är uppvärmt av en bergvärme och vattenradiatorer samt två andra äldre vattenburna golvvärmeslingor. En golvvärmeslinga har termostat, den andra inte. Jag skulle vilja ta bort termostaten på min Elpush, låta flödet gå på max och låta bergvärmepumpen reglera värmen. Är detta något problem? Jag har aldrig rört mina övriga termostater i huset under det år jag bott här, så varför ha denna?

Tacksam för råd.

MVH
    GABRIEL

2. A
    Medlem · Nivå 20
    Du har en kombination av både vanliga element och golvvärme. Det kan fungera men det kan också bli väldigt varmt när kylan kryper nedåt. Jag har denna lösning på två badrum ett i källaren och ett på bottenvåningen, dvs två slingor på samma push och har ingen termostat monterad. Då det är klinkergolv i båda så är det inget känsligt ytmaterial, men det blir nästan för varmt och skönt under de få dagar vi har riktig kyla.

3. D
    Medlem Nivå 1
    ANDGAB0: Vi har en Push12 (utan el) som är ansluten utan termostat. Jag har valt det eftersom jag också överlåtit regleringen till pannans logik. Hela vårt hus kör utan termostater och det fungerar bra.
    För att reglera och trimma in din golvvärme till huset kan du shunta in returvattnet från slingan tillbaks in i slingan. Detta gör du med en spårad ventil/skruv uppe på Push12:an.
    På det viset kan du få en lite lägre temperatur på golvet jämfört med övriga radiatorer.
    Du får prova dig fram.