2 488 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Energiberäkning - timmerhus?
Hej.
Vi håller som bäst på att renovera vår gård som enligt uppgift härstammar från 1856. Vi har valt ( på gott och ont...
) att ersätta torpargrunden med platta på mark med golvvärme på plan 1 och sedan radiatorer på plan 2.
Vi skall installera en värmepump och ha antingen berg- eller ytjordvärme. MEN för att dimensionera detta behöver man ju veta husets "energivärde". Detta känns rätt svårt att uppskatta/räkna fram då huset dels aldrig haft moderna standard och således finns ingen historik om energiåtgång. Sedan vet man ju inte timmrets standard överallt. Vi skall byta fönster till 3-glas och isolera vindsbjälklaget ordentligt! Huset kommer att vara på ca 220 kvm.
Jag vill väl igentligen veta om någon har fått fram ett värde med liknande hus. Jag vet att många faktorer spelar in men skriv ändå gärna en rad om ert energibehov.
Ps. Titta gärna in på www.ostragarden.blogspot.com
Vi håller som bäst på att renovera vår gård som enligt uppgift härstammar från 1856. Vi har valt ( på gott och ont...
Vi skall installera en värmepump och ha antingen berg- eller ytjordvärme. MEN för att dimensionera detta behöver man ju veta husets "energivärde". Detta känns rätt svårt att uppskatta/räkna fram då huset dels aldrig haft moderna standard och således finns ingen historik om energiåtgång. Sedan vet man ju inte timmrets standard överallt. Vi skall byta fönster till 3-glas och isolera vindsbjälklaget ordentligt! Huset kommer att vara på ca 220 kvm.
Jag vill väl igentligen veta om någon har fått fram ett värde med liknande hus. Jag vet att många faktorer spelar in men skriv ändå gärna en rad om ert energibehov.
Ps. Titta gärna in på www.ostragarden.blogspot.com
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Varför lägger du in sådana här trådar under byggnadsvård? Skämtar du med oss? Det verkar som om denna tråd kan passa i i andra delar av forumet. Men fundera lite på varför ni skall byta fönster? Finns oftast inte nån ekonomi i det, sitter det 2-glas där nu så är förtjänsten tjogotalet år bort, sitter englas så kan man intallera LE-glas i en andra ruta, för ungefär samma pris, samma effekt men till ett klart bättre kulturvärdespris.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Jag tror att Lillfisken får bättre svar på sina frågor om tråden flyttas för här kan vi nog inte svara så bra på hans frågor. Den renoveringen kräver en annan syn än byggnadsvårdarens (trots att variationen på byggnadsvårdare är rik ) Lillfisken, du har ett fint hus med vackra fönster som många under denna tråden skulle tveka att byta mot nya, om du inte kan få 100 års-garanti av tillverkaren förståss... och att gjuta igen grunden är något som de flesta av oss inte är så hemma på. Man kan dock föreställa sig ruttna syllar inom en inte alltför avlägsen framtid och försämrad ventilation om man inte sätter in mekanisk sådan. Renovera hus kan man göra på många sätt vilket jag respekterar men jag hoppas att du är saltvattenfisk för en och annan tår kanske fälls när man tittar på din länk. Lycka till med renoveringen och väg råden på vägen på guldvåg.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdarens"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
445 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror du får bättre svar på "värme allmänt" Lillfisken.
Vi här är bättre på andra saker, tex på att diskutera högljutt.
Som du själv säger är det svårt att värdera. Man behöver veta en hel del saker, tex var huset ligger, om man vill räkna på det ordentligt. Jag kan annars rekommendera värmepumpsforumet (http://www.varmepumpsforum.com/), där är de jättejuste och svarar gärna på frågor. De varade mig direkt och det är verkligen kunniga. Lycka till!
Klicka här för att svara