Byggahus.se

Droppar från stiftet

1. T
    Medlem · Skåne · 7 inlägg

Trulsafar

Medlem
    Jag har dragit ut stiftet i ventilhuset och när jag sätter in det igen så läcker det. Skall man sätta någon tätningsmassa runt stiftet.

2. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 923 inlägg

AndersS

Medlem
    Man ska undvika (aldrig) dra i stiftet utan endast knacka på det eller ventilhuset.
    Det låter som ventilen gått sönder och den behöver bytas.

3. T

Trulsafar

Medlem
    Kan man göra det utan att tömma systemet. Jag har inget behov av själva termostaten eller ventilhuset. Vattnet skickas från pannan och alla andra termostater är helt öppna. Kan man bara täta på nåt vis?

4. P
    Medlem · västernorrland · 1 270 inlägg

PX-21

Medlem
    Får proppa framledningen helt och hållet på tilloppet...Ej använda radden tills du vill åtgärda ventilen;)

Mvh

5. T

Trulsafar

Medlem
    Låter som en lösning i min smak. Vad skall jag proppa med. Som det är nu är elementet varmt och så vill jag ha det. Så frågan är vad jag skall trycka in i stifthålet, nu har jag satt en träplugg, känns lite 1800-tal men det fungerar ju för tillfället.

Tacksam för råd

6. P
    Medlem · västernorrland · 1 270 inlägg

PX-21

Medlem
    Du tänker väl byta packboxen när tid finns? Om radden är på ovanvåning =Stäpp ut trycket på pannan stäng pumpen...(Finns ventil på stammen stäng den)...Gänga ut packboxen på med lite gängtejp gänga tillbaka Klart=(gamla danfoss-p-box)...

Proppa menade jag tilloppsröret...men du har proppat redan men en träkork blir ju en nödlösning så beställ packbox....Finns nog inget universalt för proppa nålhålet...

7. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

PST

Medlem
    Man skall iallafall aldrig dra så hårt /långt att det lossnar från ventilen.Först sprutar man 5-56 och lirka rlite lätt in & ut så brukar det funka igen...drar man ut det ur ventilen har ngt gått sönder som sagt,,,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.