7 649 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Nyinstallerad radiator iskall...
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Har nu testat alla dessa varianter, och fortfarande ingen bättring
Fick tag på VVS-killen som snabbast, och hoppas på att han dyker upp här snart, eftersom rummet är en aning kallt... 
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Jajamen, redan provat
Provat med alla tänkbara kombinationer av retur och termostat öppen och stängd. Övertryck, luftat flera liter m.m. 
Har du kollat så att inte VVS killen har råkat vända på tur o retur rören?
Vänder man dem fel så blir det ingen självcirkulering i radiatorn = kall radiator.
Tur (värme) skall vara kopplad uppe och returen (kalla) nere på radiatorn.
Vänder man dem fel så blir det ingen självcirkulering i radiatorn = kall radiator.
Tur (värme) skall vara kopplad uppe och returen (kalla) nere på radiatorn.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Snackade med VVS-kilen igen, och han menar att det inte är något fel på radiatorn, utan att lösningen är att strypa alla andra radiatorer. Låter detta rimligt??
I mitt hus har jag 10 radiatorer på övervåningen, 7 av dessa är rätt så grova (gammal typ, c:a 20mm rör), och har ingen möjlighet att strypa på returen såvitt jag kan se. I källarvåningen har jag nu 5 radiatorer, samtliga grova förutom den nyinstallerade, och en av radiatorerna i källaren har ej termostat (rätt så litet element i hallen som alltid går på fullt ös).
Så, pratar han sanning eller bullsh*t ?
I mitt hus har jag 10 radiatorer på övervåningen, 7 av dessa är rätt så grova (gammal typ, c:a 20mm rör), och har ingen möjlighet att strypa på returen såvitt jag kan se. I källarvåningen har jag nu 5 radiatorer, samtliga grova förutom den nyinstallerade, och en av radiatorerna i källaren har ej termostat (rätt så litet element i hallen som alltid går på fullt ös).
Låter ju lite lustigt, klart att det kommer igång då om det inte är stop i systemet men hur har han tänkt sig att du skulle få varm i resten av huset då?
Som en test för att se att det inte är stop fungerar det men det låter ju inte som någon permanent lösning.
Som en test för att se att det inte är stop fungerar det men det låter ju inte som någon permanent lösning.
Hur sitter den nya radiatorn i förhållande till pump och övriga radiatorer?
Som jag har förstått det ligger den nära "källan".
Oberoende måste du få flöde tillräckligt för att du skulle uppleva den som varm.
Är du säker på att inte förinställningsfunktionen på termostatventilen är strypt?
Har du inte redan testat att stänga av övriga radiatorer och kört pumpen på max?
Kanske lyckas de olika försöken att rensa systemet om du kör så.
Som jag har förstått det ligger den nära "källan".
Oberoende måste du få flöde tillräckligt för att du skulle uppleva den som varm.
Är du säker på att inte förinställningsfunktionen på termostatventilen är strypt?
Har du inte redan testat att stänga av övriga radiatorer och kört pumpen på max?
Kanske lyckas de olika försöken att rensa systemet om du kör så.
Men visst borde väl vattnet välja enklaste vägen, dvs de tjocka rören, före de smala med högt motstånd? Är inte rörmokare, men jobbar lite med slangar inom sjukvården och tycker mig minnas att det är på det sättet. I så fall borde byte av rör kunna fungera. Eller har jag helt fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Stämmer, denna radiatorn är nr 2 i kedjan, nr 1 sitter c:a 30-40 cm före, men på övervåningen. Värmen i till-röret sträcker sig nu en bra bit ner, nästan helt till termostathuset (c:a 1,5 meter), så varmvattnet vill ta den vägen känns det som... Min tanke är fortfarande att något blockerar i termostathuset, skräp eller felinställning eller vad det nu kan vara. Bifogar en bild...

Denna står på N (mot skåran på undersidan), vilket jag fick besked om tidigare skulle betyda helt öppen...

Denna står på N (mot skåran på undersidan), vilket jag fick besked om tidigare skulle betyda helt öppen...
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Jag har nu knatat runt och strypt hårt, och nu börjar radiatorn bli ljummen. Känns ju bara som min bergvärmepump inte kommer att jobba så ekonomiskt av detta. Blir nog att jag håller mig över vintern med denna lösning (billigare än att låta direktverkande el värma rummet), men sen bytar ut rören till radiatorn i fråga till något mer rejält...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, det är "rimligt" t ex om du har låg tilloppstemperatur, dvs att termostaterna inte stryper flödet till de andra radiatorerna något nämnvärt. Då får du inte något större differenstryck i anläggningen och det blir svårt att få vatten till de smalare avsticken. Jag har själv det problemet när jag sätter på min anläggning, jag har en liten radiator (ganska långa 12mm rör) i källaren som sitter direkt på 22mm huvudledningen till flera stora radiatorer på övervåningen. Så länge som de termostaterna inte stryper (pga för låg temp i rummen) så finns det ingen chans att den lilla tryckdifferensen skall räcka till för att circulera något vatten genom "källarradiatorn".martinlarsson72 skrev:Snackade med VVS-kilen igen, och han menar att det inte är något fel på radiatorn, utan att lösningen är att strypa alla andra radiatorer. Låter detta rimligt??
I mitt fall så är det inget större problem eftersom jag har fjärrvärme och kan ställa tilloppstemperaturen så att den blir lagom, när övervåningen är varm så stryper termostaterna och tryckdifferensen räcker till den lilla radiatorn. Man kan dessutom öka hastigheten på circ-pumpen och se om det hjälper (fast det är mera tveksamt och det leder lätt till tjutande termostatventiler).
Jag ser att du har bergvärme och därför ett kallare system, och dessutom en "grov" radiator som alltid är öppen; så du kan mycket väl behöva balansera systemet så att du alltid har rimlig tryckdifferens mellan varma och kalla sidan. Det är dock en konst jag inte kan. Om du googlar på "radiator tryckdifferens balansering" så dök det dock upp en del matnyttigt, fast frågan är väl om det gör en så mycket klokare...
En sista samma fråga jag vet det är lite tjatigt....men det är väl rätt skåra inte den rundade man ser på bilden....Har nog ingen större betydelse du har nog provat till leda....Men om du drar ut och vrider öppnar max(som du troligt redan har men)låter det i ventilen strömmar det mer vatten till då?Det hörs rejäl skillnad...
Mvh
Mvh
Markeringen "N" står nästan 180 grader fel på bilden, om du vill ha så öppet som möjligt på förinställningen ska märket stå rakt ner kl 18 i ditt fall. Om du tittar från undersidan finns ett smalt streck där, detta är index för inställningen.
Normalt sitter ventilerna med rör från undersidan och då hamnar ju märket naturligt upp kl 12. Om det är som du säger att denna anslutningen sitter nära pumpen kan det nästan inte vara möjligt att inte dina rör skulle räcka till. Åtminstone skulle du få någorlunda effekt. Försök kolla om det inte är igensatt i termostaten.
Normalt sitter ventilerna med rör från undersidan och då hamnar ju märket naturligt upp kl 12. Om det är som du säger att denna anslutningen sitter nära pumpen kan det nästan inte vara möjligt att inte dina rör skulle räcka till. Åtminstone skulle du få någorlunda effekt. Försök kolla om det inte är igensatt i termostaten.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Hejsan, oroa er inte, N'et står mot rätt skåra, det är inte som det syns på bilden ovan, den bilden tog jag när jag höll på att testa olika varianter 
Men, som sagt, radiatorn börjar bli smått varm nu, men det har krävt att jag har fått strypa stort sett alla andra element jag hade nästan totalt, och höja kurvan med 5 grader (och max-temp också 5 grader eftersom skillnad mellan tur och retur till pumpen nu är hela 9-10 grader), och såvitt jag förstår är det väl inte så jättebra att strypa många radiatorer hårt när man kör bergvärme...
Men, som sagt, radiatorn börjar bli smått varm nu, men det har krävt att jag har fått strypa stort sett alla andra element jag hade nästan totalt, och höja kurvan med 5 grader (och max-temp också 5 grader eftersom skillnad mellan tur och retur till pumpen nu är hela 9-10 grader), och såvitt jag förstår är det väl inte så jättebra att strypa många radiatorer hårt när man kör bergvärme...
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Fick ett råd från en bekant att sätta en egen cirkulationspump på denna radiator, skulle något sådant funka??
Klicka här för att svara