Vilken uppvärmning skulle ni föredra att investera i.
Just nu har vi jordvärme som inte fungerar tillfredställande. Klarar inte av att värma när det är mer 5-7 minus ute.
Bor norrut och vi har iallafall minus 7-15 grader vintertis. i bland kallare.
Vi vet inget om hur lång slingorna, hur långt ner dom är?
Dålig värmepump som är 10 år.
Vi har ett hus på ca100-120m2.
Ett gårdshus på70m2.
Vad skulle ni lägga pengarna på?
Ny pump, kanske behöva lägga slingor m.m?
Har kvar jordvärmen till stora huset eller gårdshuset och investera i luftvärmepump i den andra?
Eller vad säger ni?

Tack på förhand!

Har ni skorsten på huset?
Hur ser tomten ut, är det lätt att gräva utan att förstöra allting?
Finns det möjlighet att djupborra utan stora kostanade (långt ner till berggrunden.)?
Jag förmodar att det är vattenburet system! ?
Finns det ventilationssystem i huset?
Vad är det för fel på värmepumpen?
Räcker det med en lite större service på värmepumpen? Kompressorbyte?
Hur mycket obekvämlighet kan ni stå ut med. Typ elda i kamin?
Hur stor är varmvattenbehovet?
Finns det rent av en gamal panna kvar i huset?

Lite frågor som gör det lättare att avgöra hur man ska gå vidare...

Mats

Oj! Ska se vad jag kan svara på.
Vi bor på en gård med 3 hektar. Så bara att gräva :)
Berggrund har jag ingen anning om.
Japp vattenburet system.
Ventilationssystem-Hjälp????- Svenska tack :)
Värmepumpen är för svag, klarar inte av att värma huset. Har aldrig gjort när det har blivit -8 grader eller mer.
Vi har öppenspis i stora huset. Inget i gårshuset.
Vi står ut med vad som helst. Elda elda.
Vi har ju 10 hektar skog och ta ved på.
Ingen gammal panna kvar i huset.
Varmvattensbehovet är till 4 personer.
Hoppas ni fick lite mer information.

Finns det ingen elpatron på värmepumpen som går in när pumpen inta klarar att värma vattnet nog ?

Något är fel och har varit fel från början. Elpatronen ligger på hela tiden. Den kan inte reglera....

Finns det plats & skorsten för en modern vedeldningsanläggning med acktankar kanske det är en bra investering om ni vill elda och hugga ved (Billigast i längden om egna arbetet inte räknas in). Lär dock kosta 100k+ eller så.

En ny värmepump med bättre reglersystem och elpatron som fungerar blir antagligen något billigare, men då bör slingorna kollas upp och möjligen utökas. Först bör dock någon kunnig ta en titt på befintlig VP och se om det är ngt enkelt "fel" som kan åtgärdas.

...
Sätt också en insats i den öppna spisen eller byt till kakelugn....Makalöst att den utmärkta kakelugnen på 50 talet i många hus byttes mot en öppen spis......

Pumpen är för svag. Den är 10 år och en av de sämsta pumparna.

Finns otroligt bra kassetter att sätt in i öppna spisar. Har en polare som köpte Keddy, en 160 kilosklump som ger massor av värme. Som ett komplement till ovanstende menar jag...

Vi bor i ett torp på gården under tiden vi renoverar och där har vi investerat i en luftvärmepump. Eftersom vi bor i Småland är det oftast inga problem, men just nu har vi era temperaturer att tampas med, och då är det lite annorlunda. Den orkar helt enkelt inte med riktigt så vi stödeldar som f...n i kakelugnen och kör elementen för att inte frysa häcken av oss.

Det finns jättebra luftvärmepumpar, som givetvis ahde orkat bättre än väran, men då är det en ganska dyr investering, så jag hade inte kört LP spåret i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.