Hej,

Jag har som många andra svårt att få samma temperatur på övervåning och nedervåning, det blev mycket påtagligt nu när vi hade en köldknäpp här i Stockholmstrakten ner till -13, jag hade då 20.5 grader på nedervåningen men nästan 23 på övervåningen.

Huset är byggt 1965 i lättbetong och vattenburen värme från början oljeeldat men konverterat till bergvärme 2004. Huset har en radiatorslinga på övervåningen och en på nedervåningen och jag har hittat 2 justerventiler fabrikat NAF i det gamla pannrummet, (ombyggt till bastu) ventilerna matar varsin slinga så långt allt väl men!. Hur skall man ställa ventilerna? de har skala från 1 - 10 men ingen ratt och ingen annan markering som visar vad som är max eller min, se bilden.
Bilden är spegelvänd då jag var tvungen att fota via en spegel.

Axeln har en avfasning så jag kan vrida axeln enkelt. En teori är att avfasningen visar mot inställt värde men jag vet inte och att justera på känn och se hur temperaturen varierar känns som något man bara gör i nödfall eftersom det tar lång tid innan värmen förändras påtagligt

Har någon liknande ventiler och vet vad som indikerar läget så vore jag tacksam att få reda på det.

MVH Hans

Vrid så långt du kan mot 0 och 10. Då får du reda på vilken del av axeln som pekar rätt. Jag tror mer på att den står mot 8, d.v.s. avfasningen mitt emot vredet. I mitt gamla hus hade vi liknande ventiler med ett handtag mitt emot visaren.
Testa att dra ner till 3 eller 4 på övervåningen och öppna fullt på nedervåningen.

Tack för svar, ett problem är att axeln kan vridas varvet runt, det är troligen någon slags kulventil eller liknande så det finns inga ändlägen.

Jag har nu ställt ventilerna på 0 för övervåning och 10 på nedervåning med fasen som indikering, efter ca 2 timmar så har det blivit något kallare uppe men jag tycker inte att temperaturen nere har ändrats nämnvärt.

Jag tänkte fortsätta med denna inställning åtminstone en halv dag och sen så provar jag tex att det är tvärtemot för indikeringen.

MVH Hans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.