J
JanneSjo: ok jag har just köpt gummimatta och 30mm dämpmatta på biltema - får se ifall det hjälper annars kanske jag får gå på type det alternativ som värmepumpforum har
2 svar · 1,3k läst
H
helge76: Hej har ett enplans hus på 150m2 från 2006 med en ivt 490 och vattenburen golvvärme funkar kanon. Nu till problemet har byggt ett garage på 85 m2 och 45 m2 övervåning med vattenburen golvvärme på bäggevåningarna, jag skulle vilja ha nåt värmesystem i garaget som jag kan samköra ihop med huset (kulvert finns färdigt). Är det nån som kör typ en luft vattenvärmepump eller en
0 svar · 631 läst
M
maxthoursie: Fick till mina rör till slut, men tror jag ska skaffa nya snitt till nästa gång. Eller så blir det till att hyra en maskin. Tack för all hjälp!
11 svar · 7,0k läst
M
matknu: Hej, Vi åkte bort ett par dagar över julen och hade stängt av golvvärmesystemet som matas av en gammal IVT Focus 08 (korkat att stänga av systemet flera dagar så här års...). När vi kom hem igår kväll var det 6 grader i huset. Satte igång cirkulationen men inget hände så jag kollade pumpen och det var automatsäkringen i IVTn som slagit ifrån...det gamla åbäket rasslade igång
0 svar · 2,0k läst
P
PST: Har man vedeldning med ackumulator, kan en idé vara att sätta en eller annan radiator i källaren i serie med returen från radiatorerna i resten av huset.
3 svar · 1,9k läst
E
elokko: Jag satte en norrahammar kökspanna i bruk för ca 2 år sen. den har stått still, tom i ca 20 år. till och börja med kolla jag expantionskälet uppe på vinden.. och det var rosthål i. så det gjorde jag ett i rostfritt på jobbet. sen fyllde vi systemet med vatten och började elda. då upptäckte vi hål i ett av elementen. droppade lite på golvet. så köpte ett beg på en annons och
4 svar · 6,6k läst
J
J_L: Jag har tänkt lägga golvvärme (el-slingor) i min hall, där golvet är byggt med cc-60 spånskivor. Planen är att jag ska använda mig av ca. 3 mm värmeslingor som jag flytspacklar på innan jag lägger klinkers. Då golvet ansluter till ett befintligt parkettgolv vill jag hålla bygghöjden så låg som möjligt. Måste man ha 13 mm gips i botten, eller finns det andra trick för att hålla
0 svar · 1,3k läst
heALer
heALer: Fungerar EPS-Cement? Hur tjockt lager ska de vara i så fall om man inte har någon underliggande isolering?
5 svar · 3,4k läst
K
Kasch: Låter som om boven i dramat är undertryck i rummet? Prova att öppna ett fönster nästa gång du lägger in och kolla hur spisen uppför sig då.
1 svar · 1,3k läst
J
jerk: Jag skulle vilja hitta en lösning där jag kan använda en acctank som jag plockar ut värme till golvärmeslingor samt vattenbatteri för FTX ventilation samt värmeväxlare för pool på sommaren samt tappvatten. Jag vill kunna värma acctanken med solceller på sommaren samt luft/vatten pump under sommar/höst/vinter. Finns det någon bra acctank för detta samt bra shunt system där allt
0 svar · 732 läst
K
Kristianesi: Nu har jag ju inte sett hur ditt garage ser ut, men jag gjorde en princip skiss på hur jag skulle ha gjort. Då flyttar du den kallaste luften till det varma rummet och använder dörren som "retur"
2 svar · 927 läst
·
A
anntomas: Det ska bli mej ett sant nöje!! GOTT NYTT ÅR ALLA PÅ FORUMET!!! Och tack för all hjälp detta år!! Ni är guld värda!!!
37 svar · 5,2k läst
·
K
Kayano: Tack för svaren. Eftersom undergolvet är stabilt så lägger jag laminaten direkt ovanpå...
3 svar · 6,2k läst
v-g
v-g: Vattenburna alternativen: 1. Spårade frigolitskivor+plåt+gips. Fördel enkelt & snabbt. Nackdel: bygghöjd 2. Flytspackla över slingorna som fästes i den bef betongen. Fördel bra värmespridning nackdel dyrt/ev bygghöjd. 3. Gjuta på plattan en ~3-5 cm med slingor/betong nackdel: brinntid(finns dock snabbbrinnande), bygghöjd. Fördel: billigare än 2. 4. Fräsa ner, Fördel Bygghöjd.
2 svar · 2,5k läst
kaked08
kaked08: Tack för alla svar. Det från Herr Anders var ett mycket intressant resonemang och jag är plötsligt glad för att jag inte är nybyggare. Det här huset har 3 läsidor och benäget kanske 15 höjdmeter ovanför en sjö, 330 meter från sjökanten fågelvägen. Jag har precis fått veta att sjön har en areal på 50km2 + dessutom kilometergranne med nästa sjö på 81km2. Takhöjden på båda
19 svar · 2,3k läst
nattugglan11
nattugglan11: [citat] ok, toppen. vi får nytt värmestystem jäms med bergvärmeborrningen, så jag vet itne om man redan tar vara på överskottsvärmen, men jag ska framföra det i alla fall det du säger.
13 svar · 5,2k läst
T
Tjacko: Att lägga en ledning på frostfritt är väl inte så krångligt. Klarar man inte det kanske det är läge att fundera på direktverkande el ;-) Massa filter behövs väl inte ifall vattenkvaliteten är bra. Det finns ju även speciella värmeväxlare som klarar av att växla inte 100% vatten.
6 svar · 2,6k läst
knekten
knekten: Har man öppet kärl o rätt rördragning ska det inte behövas några autolufftare (dinky toys) alls! enligt expertis:)
6 svar · 877 läst
L
ltz: Hur står sig de billigare kaminerna som finns att tillgå på byggmarknaderna idag jämfört med de gamla contura? Ser ofta ut att vara samma grundmodell oavsett säljare, prislapp runt 3000:-, ca 60-80kg mkt begränsad mängd sten. Låga varianter med enkel lucka och litet eldutrymme. Vanliga i begagnathandeln, rökrörsdimension på 150mm. Något ide att kasta ut contura'n, återanvända
5 svar · 7,0k läst
J
JanneL: Ja, den dag du undertecknat kontraktet räknas som tillträdesdag även om du inte flyttat in. Den dag du säljer skall du kunna visa upp en energideklaration enl. den lag som gäller från 1/1 2009. Energideklarationen gäller i tio år.
1 svar · 1,2k läst
R
robertdigital: 200m2, 130m2 byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers i familjen. 920 kwh inkl. hh-el i november, ingen eldning. Bergvärme.
26 svar · 3,2k läst
F
Fran: Vi har våran innedel ovanför ytterdörren. Funkar bra - tycker inte att vi tappar effekt. Har iofs inte något annat att jämföra med....Sen är det det väl så att innedelarna inte är så där estetiskt tilltalande - skulle inte vilja ha en i finrummet...;-). Som tur är för oss i allafall passar den jättebra i hallen ovanför entrédörren. Bra värme o jag ser den inte hela tiden :-).
11 svar · 1,7k läst
2
2an: [citat] Skaffa en Termomatic cbj el Automix 20 med innegivare dom är lätta att installera själv då det är 12/24 v, Bara att ansluta kablarna till termostaten o till givaren som ska monteras på stigaren sen sköter den sej själv..
10 svar · 6,6k läst
J
JanneSjo: jag inser att jag måste vrida pumpen 90 grader - då blir lutningen i en riktning som inte spelar roll för pumpen. har ingen automat avluftare bara manuell vid centralen
4 svar · 1,1k läst
J
JanneL: Det kan även vara lönande att byta till ett nytt snålspolande duschmunstycke. Om du ställer upp tempen som gaia beskrivet i kombination med detta munstycke räcker kanske dina 100 l lite längre.
8 svar · 2,4k läst
V
villafors: Jag har letar efter villaregulator med möjlighet till GSM uppkoppling, så att man kan fjärrstyra till högre börvärde. Vet någon?
0 svar · 680 läst
L
lullebulle: då får vi se om det blir någon resa då:) Tack för upplysningen!
4 svar · 2,0k läst
kjellman
kjellman: Ser som sagt lite skumt ut, men kan det vara så att radiatorn är fullt öppen, dvs den är inte strypt då flödet gärna tar den enklaste vägen och golvärmeslingorna får för lite flöde? Känn om elementet är lika varmt uppe som nere? För stort flöde till radiatorn tar över slingan som i sin tur blir sval. ser ut som tempgivarna visar lika mycket in som ut.
3 svar · 7,4k läst
·
Crille68
Crille68: Hej! Ja, det kan ju vara mängder med saker som är fel och även "fel". Till att börja med ska ni kolla vad den är inställd på för temperatur...kurvor, börvärden osv, går cirkulationspumpen, är det rätt tryck i värmesystemet och är det avluftat ordentligt (som Jenzza skrev). Just att du skrev att ni inte bodde i huset ännu kan ju vara en anledning till att inte inställda
2 svar · 1,2k läst
D
Danne031: Köp ett litet stående el-element och ställ på låg temperatur, finns ju en uppsjö av varianter att välja bland. Allt från små frostvakter som i stort bara håller det över nollan, till 'riktiga' grejer med fläkt inbyggt för att få runt värmen lite.
7 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.