Fotografen
Fotografen: Här gjordes brandsyddskontroll för två år sedan, två humle&dumle sprang ett varv på mindre än tio minuter, har varken fått protokoll eller räkning eller öht hört ett dyft om det hela...
3 svar · 942 läst
J
jerk: www.soliduct.se kolla denna länk,här finns kanalvärmare.
4 svar · 2,8k läst
Hocke
Hocke: googla på mjukel eller komfortel så får du upp olika typer av styrningar för direkt el.
2 svar · 1,1k läst
H
hildemar: Jag har en vedspis som jag eldar i som är vänstereldad där rökstosen sitter på höger sida, jag undrar om någon vet var jag kan få tag på en som är högereldad för där sitter rökstosen på vänster sida. Detta för att rökröret ska gå rakt ner och bli lättare att sota...:)Gärna en nytillverkad! Tack på förhand/ Kenneth
0 svar · 1,2k läst
A
Alandsköp: Viadrus Gjutjärnspanna för Ved med möjlighet till installation av pellets kostar för 40kw modellen 16.750,00kr kolla på dinvvsbutik.se. Det finns även en 50kw modell men då får man kontakta dem för pris. Köper du en sådan gjutjärnspanna har du värmesystemet räddat i 30-50år i alla fall.
20 svar · 12,6k läst
M
mino: Japp, en luftbubbla var det, ett litet pys kom ut och sen kom det igång så sakterliga igen! Tusen tack för rådet, vi var på väg att ringa en hantverkare...
6 svar · 4,5k läst
G
grävaren: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/105428-laegga-golvvaerme-under-ifran.html
1 svar · 10,8k läst
·
P
PST: [citat] Man skall iallafall aldrig dra så hårt /långt att det lossnar från ventilen.Först sprutar man 5-56 och lirka rlite lätt in & ut så brukar det funka igen...drar man ut det ur ventilen har ngt gått sönder som sagt,,,,
6 svar · 1,6k läst
A
annapanna*72: Hej Vi tänkte installera skjutdörrar i glas när vi byter ut ett tvåglasfönster i köket. Hur gör man för att undvika kallras? Nu sitter det ett element under fönstret som försvinner. Räcker det med att sätta in ett mindre element under ett fönster ca en meter bredvid? Eller kan man lägga t.ex. klinkers med golvvärme i ett parti framför skjutdörrarna? Hur stor golvyta måste ha
0 svar · 2,3k läst
I
ivo: Tack för ditt svar, jag förstår. De två kanalerna är grannar så det är säkert inte alls bra. Tack, hälsningar Ivo.
2 svar · 1,0k läst
D
digne: ANDGAB0: Vi har en Push12 (utan el) som är ansluten utan termostat. Jag har valt det eftersom jag också överlåtit regleringen till pannans logik. Hela vårt hus kör utan termostater och det fungerar bra. För att reglera och trimma in din golvvärme till huset kan du shunta in returvattnet från slingan tillbaks in i slingan. Detta gör du med en spårad ventil/skruv uppe på Push12:an. På
2 svar · 2,5k läst
Bödde
Bödde: Finns otroligt bra kassetter att sätt in i öppna spisar. Har en polare som köpte Keddy, en 160 kilosklump som ger massor av värme. Som ett komplement till ovanstende menar jag... Vi bor i ett torp på gården under tiden vi renoverar och där har vi investerat i en luftvärmepump. Eftersom vi bor i Småland är det oftast inga problem, men just nu har vi era temperaturer att tampas med, och
7 svar · 826 läst
mandus
mandus: Här har du en uttömmande tråd om ett liknande radiatorproblem: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/105525-nyinstallerad-radiator-iskall.html
1 svar · 2,0k läst
T
TureB: Att ta bort termostater och montera handvred på ventilhusen låter som ett bra förslag på befintliga radiatorer. Men vid uppsättning av kompletterande radiatorer skulle jag helst helt vilja slippa systemet med ventilhus med pigg. Förslag på något billigt och bra att montera dit istället? Vred borde väl gå att få för mindre än 400 /st?
6 svar · 13,2k läst
M
martinlarsson72: Fick ett råd från en bekant att sätta en egen cirkulationspump på denna radiator, skulle något sådant funka??
44 svar · 7,6k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Jag tror du får bättre svar på "värme allmänt" Lillfisken. :) Vi här är bättre på andra saker, tex på att diskutera högljutt. :D Som du själv säger är det svårt att värdera. Man behöver veta en hel del saker, tex var huset ligger, om man vill räkna på det ordentligt. Jag kan annars rekommendera värmepumpsforumet (http://www.varmepumpsforum.com/), där är de jättejuste och
5 svar · 2,5k läst
J
jippen: Jag har enligt mitt eget tycke luftat väl :D med det inte sagt luftat tillräckligt, haha! Ska göra om det en gång till nu.. Tack för dom snabba svaren :D Mvh / jimmy
4 svar · 896 läst
L
lundbäckfan: [citat] Vi har oljapanna nu (eller nyss) och siktar på att byta till bergvärme. Har varit i kontakt med ett par firmor men haveriet inträffade ju lite olyckligt i jultid så det har inte hänt så mycket. Vet inte hur lång tid det kan dröja innan vi har något på plats. [citat] Ja, det är förstås en idé. Skulle kännas bra. [citat] Jag tror jag kan komma åt att se överallt. Ska titta
6 svar · 1,9k läst
L
Lars T: [citat] Exploderade det när han eldade eller försökte han skära till måtten? Härdat glas kan inte skäras som vanligt glas. Redigering, såg inte att tråden var jättegammal först.........
8 svar · 20,7k läst
2
2an: Här är en tappvattenautomat http://www.baxi.se/UppladdadeFiler%5CManualer%5Cvxb33-53_S.061019_rev0.pdf
12 svar · 3,3k läst
·
2
2an: Här är det en som byggt en egen http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4996
2 svar · 1,3k läst
2
2an: Du har fått bra pris på pannan o förrådet men jag tror dom tar igen det på arbetskostnaden, Pannbytet bör avklaras på 1 dag för 1 man vilket inte bör kosta mer än 4000:- o sen är ju frågan hur lång tid förrådet tar att skruva ihop..
2 svar · 3,7k läst
·
L
Lars T: Hej! Blir lite fundersam på mitt radiatorsystem på övervåningen.:confused: Har golvvärme på undervåningen och radiatorer på övervåningen. Elementen funkar jättebra, varma upptill och i stort sett rumstemperatur nertill. Däremot så är returtempen nästan lika hög som framledningen. Verkar sitta nån slags överledningsgrej på elementet + justeringsbar ventil. Se bilden, framledning
0 svar · 877 läst
·
F
frav: Hej! I mitt föräldrahem som är byggt 1976 finns el-golvärme i källarens golv installerat vid byggnationen. 4st värmeslingor & de funkar fortfarande. Jag kollade lite grand på installationerna idag & vad det är för prylar. Rumstermostaterna är av bimetall typ & har dosan samt locket har rektangulär utformning. De sitter infällda i väggarna på 130cm höjd, dessa är av fabrikat
0 svar · 767 läst
E
emihbr: Tack för svar, ett problem är att axeln kan vridas varvet runt, det är troligen någon slags kulventil eller liknande så det finns inga ändlägen. Jag har nu ställt ventilerna på 0 för övervåning och 10 på nedervåning med fasen som indikering, efter ca 2 timmar så har det blivit något kallare uppe men jag tycker inte att temperaturen nere har ändrats nämnvärt. Jag tänkte
2 svar · 4,6k läst
J
Jenek: Tack för alla tips. Ja jag kommer att ha mycket att göra, men inser att grunden är viktig. Du Holmertz verkar insatt? Vet du mera om trämask (Trägnagare, or) så beskriv gärna så mycket du kan, om du vet vilka träslag de går på. Jag har hört att de inte går på alla. Kan ni ge mig bra tips som inte är allt för dyrt som alternativ till källartak och väggar., för jag kommer att
5 svar · 2,1k läst
V
vedeldaren: Om man har en PEX kulvert med bara ett rör och vill använda detta för varmvatten, skulle man inte kunna dra igenom en vanlig pexslang tex 12 mm och använda detta för vvc? Nån som har gjort något liknande?
0 svar · 1,6k läst
E
exerg: Energikassetten är en dubbelmantlad spisinsats som fungerar även om den fyller upp hela spishålet. Roslagsspisen måste ha minst 15 cm fri öppning ovanför sig för att värmen tillräckligt fort skall kunna komma in i rummet.Alternativt kan ett galler i spiskåpan erfodras. Det är ju inte bara kassetten som du köper utan röranslutning ,monteringssats med packning o stödben och i
3 svar · 2,4k läst
M
mats757: Som jag förstår är det en 16mm PEX som matar fram vatten till elementen på övervåningen. Det är väldigt klent det. Speciellt om det är grova rör till dom nedre elementen. Jag skulle lösa det med separat schunt och pump till övervåningen. DÅ blir både Farfar och invånarna på övervåningen nöjda. Mats
11 svar · 1,2k läst
M
Mäster: Antingen får du dra fram en ny ledning från centralen, eller byta element, Det behöver inte vara svårt/ kostsamt att få det gjort, Rekommenderar INTE att du börjar dra fram 400 V själv, om kunskapen ligger på nivån att du måste fråga om hur.. Det kan ta en ände med förskräckelse.... I vissa länder använder man el till att ta bort oönskade medborgare med, ha det i åtanke om du
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.