7 139 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Tryck i expansionskärl på fjärrvärmeväxlare?
Hej
Har en Cetetherm Mini fjärrvämeväxlare.
Blir inte riktigt klok på om det skall vara luft i expansionskärlet eller ej. På själva kärlet, långt ner på vänster sida, finns en nippel. Denna använde jag för att tömma ut all luft, som en del i luftningen efter installation. Det är dock luddigt beskrivet om man skall göra så eller ej.
Någon som vet?
Detta är växlaren:
http://www.alfalaval.com/solution-f...rm/Documents/file45392_0_CetethermMini_IS.pdf
Har en Cetetherm Mini fjärrvämeväxlare.
Blir inte riktigt klok på om det skall vara luft i expansionskärlet eller ej. På själva kärlet, långt ner på vänster sida, finns en nippel. Denna använde jag för att tömma ut all luft, som en del i luftningen efter installation. Det är dock luddigt beskrivet om man skall göra så eller ej.
Någon som vet?
Detta är växlaren:
http://www.alfalaval.com/solution-f...rm/Documents/file45392_0_CetethermMini_IS.pdf
Neeeeej
då har du släppt ut förtrycket i exp kärlet!
det ska vara 0,5 bar för tryck i kärlet ! det är bara till att montera loss och fylla på luften med kompressorn.
i exp kärlet ligger det nämligen en gummi blåsa för att kunna ta upp expansionerna som blir när vattnet värms upp till olika tempraturer, vatten kan som bekant inte komprimeras, det du nu har åstakommit är att du förmodligen får dåligt med värme på över våningen om du har någon!
då har du släppt ut förtrycket i exp kärlet!
det ska vara 0,5 bar för tryck i kärlet ! det är bara till att montera loss och fylla på luften med kompressorn.
i exp kärlet ligger det nämligen en gummi blåsa för att kunna ta upp expansionerna som blir när vattnet värms upp till olika tempraturer, vatten kan som bekant inte komprimeras, det du nu har åstakommit är att du förmodligen får dåligt med värme på över våningen om du har någon!
tja du kan ju stänga av ventilerna till värmesystemet och sedan öppna exp ventilen(förutsatt att de är monterade), då funkar det ochså , det ska inte finnas något mot tryck när du fyller i luft annars kan det bli fel förtryck,ThomasN skrev:
Vart det luddigt?!
Dåså.. äntligen tog jag mig tid att göra detta. Körde på senaste modellen, stängde cirkpump, stängde in/ut till värmesystemet och dumpade ut vattnet som fanns (japp, hade sådan monterad) och fyllde på luft till 0.55 bar.
Än så länge ser läget stabilt ut
Edit: Och tack för svaren!
Än så länge ser läget stabilt ut
Edit: Och tack för svaren!
Klicka här för att svara