9 277 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Låter detta rimligt - Golvvärme genom värmeväxlare
Sida 1 av 2
Hej,
Min snickare ska lägga in vattenburen golvvärme i mitt kök och gästtoalett där det idag finns befintliga radiatorer. Han rekommenderar i detta fall att man kopplar på en värmeväxlare till de rör där elementen suttit. Denna värmeväxlare kommer sedan att värma vattnet i det helt slutna golvvärmesystmet.
Detta låter för mig lite märkligt då det borde uppstå en viss effektförlust i och med värmeväxlaren. Vet någon om detta är ett "vedertaget" och effektivt sätt att bygga på?
Tack på förhand,
// Martin
Min snickare ska lägga in vattenburen golvvärme i mitt kök och gästtoalett där det idag finns befintliga radiatorer. Han rekommenderar i detta fall att man kopplar på en värmeväxlare till de rör där elementen suttit. Denna värmeväxlare kommer sedan att värma vattnet i det helt slutna golvvärmesystmet.
Detta låter för mig lite märkligt då det borde uppstå en viss effektförlust i och med värmeväxlaren. Vet någon om detta är ett "vedertaget" och effektivt sätt att bygga på?
Tack på förhand,
// Martin
I mina öron låter detta mycket konstigt, men jag är inte utbildad VVS:are.
Om du använder värmeväxlare, hur ska du då fylla detta extra system med vatten som blir helt avskiljt från din ordinarie radiatorslinga ? Du har rätt i att det blir förluster, kan han ha rört ihop värmeväxlare med en shunt ?
Om du använder värmeväxlare, hur ska du då fylla detta extra system med vatten som blir helt avskiljt från din ordinarie radiatorslinga ? Du har rätt i att det blir förluster, kan han ha rört ihop värmeväxlare med en shunt ?
Det måste vara nått annat en en värmeväxlare han menar. kan vara en blandningsventil han menar.
oavset vilket så är det dumt att inte köpa en riktig puscher.
med puscher får man egen sirkulations pump & egen tempratur redusering.
du behöver en extra sirkulations pump för att få mer fart på vattnet. om man har för dålig fart på vattnet så blir det tempratur skilnad mellan början & slutet på golvvärme slingan (golvet komer alltså vara för varmt i ena änden av rumet & för kalt i andra ändan)
kän på dina radiatorer så märker du att dom har olika temp uppe o nere!
oavset vilket så är det dumt att inte köpa en riktig puscher.
med puscher får man egen sirkulations pump & egen tempratur redusering.
du behöver en extra sirkulations pump för att få mer fart på vattnet. om man har för dålig fart på vattnet så blir det tempratur skilnad mellan början & slutet på golvvärme slingan (golvet komer alltså vara för varmt i ena änden av rumet & för kalt i andra ändan)
kän på dina radiatorer så märker du att dom har olika temp uppe o nere!
Jag kan inget om detta, men kan försöka referera till en kamrat jag har som kränger och installerar luftvärmepumpar. Enligt honom så är detta det vanliga och bästa sättet om man skall blanda radiator och golvvärme system. Enligt honom så blir det svårt med en bra reglering av golvvärmeslingan om man försöker mata den med för varmt vatten, även om det sitter en blandningsventil där. Han rekommenderar en liten acc tank med värmeslinga i som via termostat värms av radiatorvattnet till lämplig temp, vattnet från denna acce går sedan ut i golvvärmeslingorna.
Tycker själv att det låter som ett onödigt bökigt sätt att göra det på, men återigen enligt honom så är det så man gör om man blandar olika system.
(det var ett tag sedan jag frågande honom om detta, men med reservation för mitt minne så var det så han sa, dessutom vet jag inte hur kunnig han är.)
Tompa
Tycker själv att det låter som ett onödigt bökigt sätt att göra det på, men återigen enligt honom så är det så man gör om man blandar olika system.
(det var ett tag sedan jag frågande honom om detta, men med reservation för mitt minne så var det så han sa, dessutom vet jag inte hur kunnig han är.)
Tompa
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tack för input. Det verkar ha klarnat lite för min del, då hela kruxet handlar om att de slingor jag vill lägga in endast är 8mm tjocka. Ovanpå dessa behöver man inte flytspackla ett speciellt tjockt lager, tror att det endast var ca 5 m.m. om jag minns rätt. Allt detta för att golvet inte ska bygga upp mer än ca 15 m.m. jämfört med 50-60 m.m. om man använder tjockare slang.
Pga de tunna slangarna, kan man inte blanda vatten från radiatorerna med golvvärmesystemets vatten då radiatorvattnet ofta innehåller lite rostflagor och annat skräp. De tunnaledningarna riskerar då att med tiden sättas igen av mindre skräpbitar... Därav det helt slutna systemet och behovet av värmeväxlare...
// Martin
Pga de tunna slangarna, kan man inte blanda vatten från radiatorerna med golvvärmesystemets vatten då radiatorvattnet ofta innehåller lite rostflagor och annat skräp. De tunnaledningarna riskerar då att med tiden sättas igen av mindre skräpbitar... Därav det helt slutna systemet och behovet av värmeväxlare...
// Martin
;D ;D ;D ;D ;DJag kan inget om detta, men kan försöka referera till en kamrat jag har som kränger och installerar luftvärmepumpar. Enligt honom så är detta det vanliga och bästa sättet om man skall blanda radiator och golvvärme system. Enligt honom så blir det svårt med en bra reglering av golvvärmeslingan om man försöker mata den med för varmt vatten, även om det sitter en blandningsventil där. Han rekommenderar en liten acc tank med värmeslinga i som via termostat värms av radiatorvattnet till lämplig temp, vattnet från denna acce går sedan ut i golvvärmeslingorna.
Absolut inget vanlig sätt, har aldrig sett eller hört talas om något liknande :-/
Absolut vanligast och bäst är som nämnts en push med shunt och cirkulationspump och är det en rörmontör eller kunnig person så är det säkert detta han menat/sagt.
rogge
Kan du tyska?
De här slingorna är vanliga i Tyskland där de används påde i golv och tak samt i vägg.
Systemlösningen har jag aldrig hört talas om i Sverige, men principiellt fungerar den. Du gör dock en temperatur förlust i växlaren. Förklaringen till varför man ska använda växlare verkar rimlig.
Jag har inte letat men det borde finnas info på tyska.
Ett intresssant system om extremt låg bygghöjd efterfrågas. Vad heter systemet?
De här slingorna är vanliga i Tyskland där de används påde i golv och tak samt i vägg.
Systemlösningen har jag aldrig hört talas om i Sverige, men principiellt fungerar den. Du gör dock en temperatur förlust i växlaren. Förklaringen till varför man ska använda växlare verkar rimlig.
Jag har inte letat men det borde finnas info på tyska.
Ett intresssant system om extremt låg bygghöjd efterfrågas. Vad heter systemet?
Vad är det för mening med att ha värme i väggen?
Finns många system med låg bygghöjd. Tex Roth Compactsystem eller http://www.saljex.se/docs/ush-broschyr.pdf
Ich spreche wenig deutsche, nicht gut, obwohl ich für ein Jahr arbeitetet, und Deutschen für vier Jahre in der Schule las.
Vous parlez français?
rogge
Där ser man. Jag tyckte att det lät som ett knepigt sätt. Iofs tror jag att han pratade om större golvytor där en push inte räcker, utan mer när en större del av huset värms med golvvärme, men fortfarande med radiatorer och ett högtemp system som matning.rogge_vvs skrev:
Tompa
PS jag är också yrkesman, dock inte inom byggsvängen
rogge_vvs skrev:
Att det är "mindre" praktiskt med vatten slingor i väggen är en annan sak.
rogge skrev:
rogge skrev:

Extremlågtemperatursystem och kombisystem med kyla. Ger en mycket större värme/kyl avgivande yta.
Att det är "mindre" praktiskt med vatten slingor i väggen är en annan sak.
rogge skrev:
Jag har bara sett bilder på de där tyska systemen, men så som jag förstått det så kan man spakla in dem ungefär som elkablar. Med riktigt låga bygghöjder, men det är ingen diskusion jag kan ge mig in i.
rogge skrev:
qué? (eller hur det stavas) :
Hexatherm heter nog systemet du tänker på och är inte lika ovanligt i tyskland.
Här kan ni läsa om lågtempererade värmesystem och på sidan 39 kan man läsa om hexathermsystemet.
Fördelen med vägg, tak och golvvärmesystem är att man med låga systemtemperaturer kan få behagligt innetemperatur.
Vi upplever innetemperaturen som ett medelvärde av lufttemperatur och alla ytors strålningsvärme, det kallas riktad operativ temperatur och kan mätas med en globtermometer.
Har man stora varma ytor som golv och vägg så kan lufttemperaturen vara någon grad lägre än om golv och vägg är kallare än önskad temperatur.
Detta var ganska OT åter till tråden.
Helt klart så är det vanligare att shunta till golvvärme systemet från radiatorsystemet.
Att växla av det kan ha vissa systemfördelar, golvvärmeslang är inte 100% diffusionstät därför syresätts vattnet, Har man golvvärmesystemet shuntat från radiatorsystemet så rostar stålrör och radiatorer snabbare.
VVX ger inga energiförluster jämfört med shunt däremot så är det oftast lite dyrare att installera växlaren i sig är inte så dyr, pump och styr är ungefär samma kostnad, men det behövs eget expansionskärl och säkerhets ventiler vid värmeväxlaren samt påfyllning för systemet.
/Patrik
Här kan ni läsa om lågtempererade värmesystem och på sidan 39 kan man läsa om hexathermsystemet.
Fördelen med vägg, tak och golvvärmesystem är att man med låga systemtemperaturer kan få behagligt innetemperatur.
Vi upplever innetemperaturen som ett medelvärde av lufttemperatur och alla ytors strålningsvärme, det kallas riktad operativ temperatur och kan mätas med en globtermometer.
Har man stora varma ytor som golv och vägg så kan lufttemperaturen vara någon grad lägre än om golv och vägg är kallare än önskad temperatur.
Detta var ganska OT åter till tråden.
Helt klart så är det vanligare att shunta till golvvärme systemet från radiatorsystemet.
Att växla av det kan ha vissa systemfördelar, golvvärmeslang är inte 100% diffusionstät därför syresätts vattnet, Har man golvvärmesystemet shuntat från radiatorsystemet så rostar stålrör och radiatorer snabbare.
VVX ger inga energiförluster jämfört med shunt däremot så är det oftast lite dyrare att installera växlaren i sig är inte så dyr, pump och styr är ungefär samma kostnad, men det behövs eget expansionskärl och säkerhets ventiler vid värmeväxlaren samt påfyllning för systemet.
/Patrik
Och exakt hur mycket snabbare rostar de isåfall? Ett normalt värmesystem har en livslängd mellan 50-100 år, om du använder pex förkortas livslängden med hur många år? (beräknad livslängd på pex är 50 år) Kan vara bra att veta något som ingen annan vet!
Lite märklig att säga att inte ett system med växlare orsakar några förluster, du har möjligtvis inte hört talas om försmutsningsfaktorn? Enligt mig har systemet bara nackdelar i detta fall, du blandar in fler möjliga felkällor såsom expansionskärl, systempåfyllning, säkerhetsventiler och växlare och det blir mycket dyrare.
Gästrum och kök är en push alldeles utmärkt till!
rogge
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
I ett system med värmeväxlare så får man ingen energiförlust, vart skulle den energin ta vägen?
Däremot så får man en lägre temperatur men det är ju bara bra i ett golvvärmesystem.
Protte
Däremot så får man en lägre temperatur men det är ju bara bra i ett golvvärmesystem.
Protte