Värme allmänt
Husbo73: Som sagt, i övrigt under 27 grader. Det är ett stenhus så man fryser h*cken av sig i vilket fall som helst. Frågan som kvarstår är dock om golvet får någon varaktig skada? eller kommer det att ordna till sig när det blir lite fuktigare och varmare ute?
ma: Du menar att en sådan cirkulationspump skulle dra så mkt ström att det inte skulle vara lönsammt? Tja, jag har ingen aning om detta, men sköna golv blir det! =)
Poggan: Mitt råd är att prova dig fram till bästa lösningen. Försök skriva ner all data i ett block, utetemperatur, innetemperatur, hur mkt el ni förbrukat/dygn osv. Kör så ett tag å sen testar du att ändra inställningarna. Oftast räcker det att ställa in rätt kurva för huset, samt ändra hastigheten på cirkulationspumpen, för att få en så optimal panna som möjligt.
Jonastostared: Hej ! Någon som har erfarenhet av ep värme golv ? tänkte ev lägga dett på mitt källar golv plus deras isolering på 6mm .funkar detta bra eller eldar man för kråkorna?
lillfisken: Hej. Vi håller som bäst på att renovera vår gård som enligt uppgift härstammar från 1856. Vi har valt ( på gott och ont...;) ) att ersätta torpargrunden med platta på mark med golvvärme på plan 1 och sedan radiatorer på plan 2. Vi skall installera en värmepump och ha antingen berg- eller ytjordvärme. MEN för att dimensionera detta behöver man ju veta husets "energivärde". Detta
david gustafsson: Tack, men jag har tyvärr inte den typen utav ventilhus.
Mäster: Premodul skickar med en gummiduk, som ska ta vid mellan diffusionsplast och skorsten, Fast då är det ju ett isolerat rör, runt själva rökröret, så det blir väl inte så himla varmt..
Lassel: Hej, Är ny medlem och skall lägga in nytt golv i källaren, i två rum. I ena rummet låg dubbla linoleummattor direkt på betongsulan som känns hyfsat torr, men är kall. I andra rummet har vi kalla klinkers. De är ungefär i nivå idag, mellan rummen som ligger brevid varandra, med dörr emellan. Jag vill lägga klinkers som nytt golv. Frågorna som jag funderar på är följande: 1. Skall
perra i skogen: behöver du tömma pannan på vatten för att kunna svetsa den. Har du öppet expansions kärl så är det bara du letar efter läckan och svetsa den. har du tryck kärl så kan du ju bara släppa ut så mycket vatten det behövs för att du ska bli av med övertrycket. Svetsa går bra även om det rinner lite vatten.
Trulsafar: Hej igen, Jag behöver nog bara täta för jag har en ctc panna som skickar ut rätt tempererat vatten i rören så alla termostater är fullt öppna. Tacksam för råd. Hur lägger man till en bild, vad är url
prototypen: Det ska vara väldigt långvarigt, typ mot murstock. Men Sökarn, installera shuntautomatik, min kan begränsa framledningen till 55 grader. Med shuntautomatik så "får" rummet bara den energi som behövs för att kompensera den normala värmeförlusten, lämnar man fönstret på vid gavel så får inte det rummet mer energi för det, Det kommer naturligtvis att bli kallt men man förlorar inte
mycke_nu: Värmekostnaden (energiåtgången) beror på skillnaden i temperatur inomhus och utomhus. Sänker du temperaturen i en del av huset minskar energitransporten genom väggar och tak och förbrukningen minskar självfallet.
danielr112: i vilket fal så är 80m2 och att den bara sjunker till 60 grader ganska bra ändå. allt beror ju på hur väl isolerat ditt hus är.
fireblade: I mitt jobb så får jag ofta mäta rumstemeraturen då det finns synpunkter på innetemperaturen. Dom riktlinjer vi mäter ifrån är mitt i rummet en meter upp....
GK100: Eftersom du inte har problemet vid mildare utetemp ska du nog även justera kurvan på din shuntautomatik. Det verkar som den är lite för brant så att när utegivaren begär högre framledning blir effekten lite hög och då får termostaterna jobba med att strypa flödet. Ställ du pumpen på läge 1 till att börja med. Justera sen försiktigt ner kurvan lite i sänder när det är kallare
glenn30: jo det är gängat o passar det gamla elementet,men är tvungen att kapa det o kommer inte åt att gänga,så jag fråga rörisen här o han sa att det gick bra med klämkoppling med gummipackning,så vi får väl hoppas på det bästa,får väl ha lite koll på röret
PST: Tolkar det som att det inte var för att hålla ihop lättbetongen utan invändig väggputs ? Något av dessa kanske?: Serpo 105 Vitgrund Fabrikstillverkat torrbruk enbart baserat på kalk och vit cement med välgraderad vit dolomit som ballast. Innehåller inga pigment. Används där underlaget är sådant att vanligt grundnings-bruk är olämpligt, t ex kalksandsten och lättbetong. Serpo 130
PST: Bygger man in oisolerade tankar i ett regelverk som man själv fyller med isolering kan det vara en god ide att ha ett separat avdelat utrymme framtill på tanken där man kan öppna en lucka och ta ut isoleringen just kring anslutningarna.
PX-21: Vid tillfälliga arbeten är det inga problem det är väl mest om man måste fylla på lite då och då.... Så proppa i lugn och ro...;) Mvh
menhir: Bra tips! Gera 90 grader är ju betydligt enklare än att göra tre kilformade bitar som ska pusslas ihop...
grävaren: Jag matade in uppgifter i Vipenergi och fick beräknat energiförbrukningen för nybygget. Dessutom begärde jag dimensionering av CTC värmepump www.ctcvarme.se Båda dessa kom till samma resultat. Vid byggsamrådet accepterades inget av dessa. Resultatet blev att ett arkitektkontor fick titta på det. De kom till samma resultat men redovisade det på 6 st A4 sidor.
PST: "Bjälklaget" lär hålla för en ny kakelugn om det är byggt för en gammal kakelugn. Anledningen till " " är att kakelugnen mycket väl kan stå på skorstensstocken och att bjälklaget tom kan stöda sig på denna. I övrigt instämmer jag med föreg. Men gör det på rätt sätt (med lerbruk..) En modern kakelugn blir dyrare än att sätta om en gammal. Fördelen med den moderna är att den
greenis: Nej meningen var att lägga hallen och köket på samma slinga. Men om man bara kan lägga 4-8 kvm per slinga så lägger jag en slinga i hallen och slipper problemet. Tack för hjälpen.
Kristianesi: Precis som kjellman är inne på så är den största skillnaden mellan dagens element och 30 år gamla att det blir vanligare med lågtemperatur system som "kräver" större element för att få tillräckligt stor värmeavledande yta. Sitter själv och överväger att montera ett större element vid ett fönsterparit vi har eftersom det är dimentionerat efter ett högtemperatur system och det
PX-21: wirsbos pex kostar inte dom nåt liknande..?? Annars som sagt Aquawarm kopparflex... http://www.logstor.com/index.php?lang=SV Mvh
1275gt: hej har ett mycket irriterande metall rassel oljud i min panna. pannan är en euronom gas panna med 10 år på nacken. det sitter två grundfos UPS15-60 cirk pumpar i den. dom går växelvis beroende på om tapp eller radiator system ska värmas. båda ska nog stå på 3ans hastighet? verkar ha vart så från fabrik iaf. men nu till problemet. har ett ganska högt metaliskt rasslande i
PX-21: För hög effekt på radiatorerna kan ni aldrig ha...bara bra med lågtemp i radiatorn... Kallras det beror lite på om ni har energiglas med argon så blir det inte värst mycket jämfört med enkelglas Mvh
MathiasS: [citat] Näe det är ju så man gör om man vill ha en autoavluftare där som jag förstår det. Sedan kan man ju fundera över om det verkligen behövs. Jag har luftat mina slingor ett par gånger vid uppstart och har därefter inte haft behov av att göra det igen. Jag brukar lufta på en nippel på pannan lite då och då, där verkar det samlas lite luft någon gång om året...