Bytte för ett tag sedan cirkulationspump i ett gammalt system från 50-talet, med en ERYL ved/olja-kombipanna. Vad jag hade läst mig till så skulle vattnet pumpas ut vid pumpen och sedan stiga vidare uppåt. Returen skulle komma ner ovanpå pannan. Jag gjorde detta och upptäckte att varmvattnet kom in i radiatorerna från fel håll. Efter detta vände jag på cirkulationspumpen så att riktningen blev "fel" nere i pannrummet, vilket fick till följd att vattnet kom in rätt i radiatorerna vid termostaterna.

Frågan är om jag har kopplat cirkulationspumpen rätt ändå eftersom allt verkar fungera, och att det inte är en lag att vattnet ska pumpas ut via cirkulationspumpen först och stiga uppåt? Flödesriktningen är alltså uppifrån och ner i pumpen nu. Den ligger således sist i systemet och pumpar in returvatten i pannan. Det är en enfas clas-ohlson cirkulationspump.

Ska snart byta till bergvärme, men tills dess så skulle det vara roligt att ha koll på vad jag gör.

:)

/Johan

Redigerat:
Fungerar det så varför ändra på ett vinnande koncept ;)

Egentligen spelar det ingen roll om pumpen är skjutande eller dragande. Det har väl egentligen mest med påfyllning att göra så att luften ska gå ått rätt håll osv.

Satt det så tidigare så ser jag ingen anledning att ändra på något, särskilt som det är en temporär lösning.

Staffans2000
Det är vanligt att cirk.pumpen. sitter på returen. fördelen är att den jobbar i lite kallare miljö.
Vattnet cirkulerar i en sluten slinga, så det spelar inte någon större roll var den sitter.

Staffan

Jag har en radiator som sitter direkt på expansionsröret (den får alltså oshuntat vatten), och nån sa att detta funkar bara om pumpen sitter på returen, så det kanske kan finnas någon sådan förklaring.

Shunten sitter mellan cirkulationspumpen och pannan. Pumpen trycker således vattnet nedåt och det går sedan två olika vägar in i pannan.

panna.jpg

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.