Har en fundering. Undrar hur mycket måste framledningstemperaturen vara från pannan vid golvvärme i träbjälklag för att kunna hålla en innetemperatur på ca. 20-21 grader. Uponor som golvvärmesystemet kommer ifrån rekomenderar inte att man överstiger 45 grader men det verkar som om jag måste ha omkring 55 grader för att hålla värmen inne. Alla termostater i alla rum står på max.
Gör jag något fel eller är det så det ska vara? Vore ju bättre om den gick att sänka lite så borde man ju spara lite pengar också.

Om det är trägolv ska det inte hålla högre värme än runt 30 grader. (det är säkert någon på forumet som ger en exaktare siffra). Om det blir för varmt förstör du golvet. Justera det till 30 grader och vänta något dygn.
Om det inte blir varmt så är det fel i värmesystemet. Du får då börja felsöka. Kolla först att du har cirkulerande vatten i alla golvslingor.

Men temperaturerna på befintliga radiatorer säger inte att det kommer behövas samma framledning på golvvärmen (även om det är en fingervisning av energibehovet). Är det Uponors domensionering som säger att det krväs 55 graer?

Se till att göra en seriös beräkning av effektbehov och dimensionering, inte bara schablon dimensionering för att få en uppfattning om framledningstemperaturer..

Välj en konstruktionsmetod som kräver lägre framledning:
- minimalt med trä och annat isolerande material ovan golvvärmeslingorna
- stenbelägging i stället för parkett.

Om det ändå inte räcker, är det OK att sätta in en fläktkonvektor/radiator som stödvärme?

Golvet har aldrig hållit en högre temperatur än 26 grader. Och det är vad dom rekommenderar att man inte överstiger. Har kollat alla slingor och det är bra med cirkulation i alla. Cirkulationspumpen har jag dock aldrig rört men det är inställd på max. Och temperaturen på returen verkar konstant hålla ca. 10 grader kallare än framledning. Har för att det är så det ska vara också.

Hej,
Du skriver "bra med cirkulation i alla", med så stort DeltaT skulle jag öka cirkulationen.

/Abbe

Hur ökar man cirkulationen om pumpen står på max?

Har du separat cirkulationspump på golvvärmeslingorna så shuntas dessa mot radiatorernas framledning. Dvs en del av vattnet i slingorna återcirkuleras medan resten byts ut. Detta för att slingorna inte skall bli för varma. Man kan ändra hur mycket som byts genom att ändra inställningen på shuntventilen. Vanligast att man lossar ett lock (kan droppa lite) och vrider med en insex. Hur mycket man ska vrida får man kolla eller prova sig fram till. Men trägolv ska man vara försiktig med!

tjommeost skrev:
Hur ökar man cirkulationen om pumpen står på max?
Enligt uponors hemsida: "Varje enskild slinga kan begränsas eller stängas av med de förmonterade handrattarna på fördelaren. En graderad låsring visar direkt ventilens inställning. Det hela förenklas ytterligare av att termometrar för både tillopp och retur ingår i grundpaketet."

Är dina slingor injusterade? Kolla så det stämmer. Men min rekommendation är att öka flödet om det går. Det kan inte skada.

Det som pefo säger, är väl skyddet för MAX framledning till golvvärmen och den bör inte ökas upp över ca 50 grader.

Blanda inte ihop de två.

/Abbe

Ps. om du ändrar flödena, kolla vad det står på innan du ändrar, om du skulle vilja justera tillbaka... /DS

Som jag förstår det hela så har jag TVÅ cirkulationspumpar. En inne i pannan och en "ute" vid golvvärmen. Sen har jag även ett vred precis efter cirkulationspumpen "ute" vid golvvärmen. Ser ut som ett element-vred om ni förstår vad jag menar. Skalad mellan 0-9 och den står på 9. Det verkar nästan som om dess uppgift är att strypa flödet vid behov. Ska försöka fixa en bild så ni förstår bättre. Kan detta vred ha någonting med saken att göra?
Ska även tillägga att vårt hus är byggt 2008 så det är ju nya fräscha grejer vi pratar om. Ett modulenthus om det hjälper.

tjommeost skrev:
Sen har jag även ett vred precis efter cirkulationspumpen "ute" vid golvvärmen. Ser ut som ett element-vred om ni förstår vad jag menar. Skalad mellan 0-9 och den står på 9. Det verkar nästan som om dess uppgift är att strypa flödet vid behov.
Denna termostat, är jag ganska säker på, är det som begränsar framledningen som pefo pratar om. Det borde nog inte stå på 9, utan typ 6.

Vad betyder graderingarna? någon som kan det i huvudet?

/Abbe

Borde det inte bli kallare då? eller har jag missförstått det hela.
Begränsar denna "mojäng" temperaturen eller flödet?

Har tyvärr ingen möjlighet att lägga in bilder men det verkar ju som om ni förstår vad jag menar.

• Gilla
ricardoh
  • Laddar…
tjommeost skrev:
SSen har jag även ett vred precis efter cirkulationspumpen "ute" vid golvvärmen. Ser ut som ett element-vred om ni förstår vad jag menar. Skalad mellan 0-9 och den står på 9. Det verkar nästan som om dess uppgift är att strypa flödet vid behov.
Förmodligen en vanlig rumstermostat som tar ned temperaturen om det blir för varmt exvis vid solinstrålning, mycket folk eller om man har en braskamin i rummet.

abbe_ skrev:
Enligt uponors hemsida: "Varje enskild slinga kan begränsas eller stängas av med de förmonterade handrattarna på fördelaren. En graderad låsring visar direkt ventilens inställning. Det hela förenklas ytterligare av att termometrar för både tillopp och retur ingår i grundpaketet."

Är dina slingor injusterade? Kolla så det stämmer. Men min rekommendation är att öka flödet om det går. Det kan inte skada.
Flödet justerar man av två anledningar. Först för att få jämn temperatur över hela rummet om man har mer än en slinga och två, för att temperaturskillnaden i början och slutet av slingan inte skall bli för stor så golvet blir ojämnt varmt. Har man en golvvärmefördelare som servar flera rum så sätter man ventiler som styrs av termostaten i respektive rum.

Temperaturen går bara att sänka från högsta läget (fullt flöde) med flödesregleringen. För att öka temperaturen så måste man släppa in mer varmvatten i cirkulationen.

abbe_ skrev:
Denna termostat, är jag ganska säker på, är det som begränsar framledningen som pefo pratar om. Det borde nog inte stå på 9, utan typ 6.
Det jag talar om är ingen termostat utan en shunt som har en fast inställning avpassad till framledningstemperaturen. Det finns inget synligt vred på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.