Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Bergvärmepump, två golvvärmefördelare, den närmast Bergvärmepumpen kommer några meter ifrån denna, det jag undrar är drar jag matningarna till fördelarna paralellt med utgångspunkt från pumpen, eller på något annat vis? och var sätter jag cirkulationspumpen/pumparna? blir ca 210kvm plus garage 45kvm (nästan bara klinkergolv)
blir nog nibe 1225 eller nåt sånt...
när man drar själva slingorna ska verkar man undvika att dra dem under dörrarna mellan rummen? varför gör man detta?
blir nog nibe 1225 eller nåt sånt...
när man drar själva slingorna ska verkar man undvika att dra dem under dörrarna mellan rummen? varför gör man detta?
Redigerat:
Nu kan jag bara säga hur jag kommer att göra, baserat på vad LK skriver i sin installationsanvisning.
Jag kommer sätta fördelarna parallellt, med flödesmätare med justering före dem (rsk 241 81 56).
(Dessutom kommer jag ha en tredje slinga med radiatorer som går på samma temp. som golvvärmen, även denna med flödesmätare/justering).
Jag kommer i första skedet köra med den i värmpumpen inbyggda cirkulationspumpen. Skulle det visa sig att den inte är tillräcklig så kommer jag montera en separat cirk.pump före delningen till slingorna.
Jag skall lägga upp en bild så du får se hur jag har tänkt göra, den kommer om en stund.
Jag kommer sätta fördelarna parallellt, med flödesmätare med justering före dem (rsk 241 81 56).
(Dessutom kommer jag ha en tredje slinga med radiatorer som går på samma temp. som golvvärmen, även denna med flödesmätare/justering).
Jag kommer i första skedet köra med den i värmpumpen inbyggda cirkulationspumpen. Skulle det visa sig att den inte är tillräcklig så kommer jag montera en separat cirk.pump före delningen till slingorna.
Jag skall lägga upp en bild så du får se hur jag har tänkt göra, den kommer om en stund.
Nu skall vi se.
I den första bilden (hoppas jag) så är fördelningsrören till höger för värmen (rsk 187 52 88). Där kommer jag sätta flödesmätarna/justeringen.
I andra bilden är där jag har förberett för en cirkulationspump.
En översikts bild finns här http://www.byggahus.se/attachments/forum/vatten-avlopp/23591d1228901109-amatoermockare-roera.jpg
I den första bilden (hoppas jag) så är fördelningsrören till höger för värmen (rsk 187 52 88). Där kommer jag sätta flödesmätarna/justeringen.
I andra bilden är där jag har förberett för en cirkulationspump.
En översikts bild finns här http://www.byggahus.se/attachments/forum/vatten-avlopp/23591d1228901109-amatoermockare-roera.jpg
Redigerat:
Jag skulle tro att man inte drar under tröskeln för att undvika att skruva i slangarna om man fäster tröskeln. Det är vad jag har inbillat mig själv.
Visst är du med på att detta inte är golvvärmefördelarna?
De sitter på två andra våningar.
By-pass, om det är det du tänker på , behöver man för att se till så att vattnet ha någonstans att ta vägen även om eventuella termostater på golvvärmen stänger av alla slingor. Har man någon slinga utan termostat så skall man inte behöva by-pass efter vad jag förstått.
Jag har by-pass rör som jag kan sätta på golvvärmefördelarna.
Jag kommer troligen inte göra det eftersom jag alltid kommer ha öppet till elementen.
De sitter på två andra våningar.
By-pass, om det är det du tänker på , behöver man för att se till så att vattnet ha någonstans att ta vägen även om eventuella termostater på golvvärmen stänger av alla slingor. Har man någon slinga utan termostat så skall man inte behöva by-pass efter vad jag förstått.
Jag har by-pass rör som jag kan sätta på golvvärmefördelarna.
Jag kommer troligen inte göra det eftersom jag alltid kommer ha öppet till elementen.
Om du läser på sidan 2 i följande pdf så finns det lite om LKs två olika by-pass http://produkter.lagerstedt-krantz.se/DocumentInformation.aspx?Profile=se&DocId=484&style=DocumentToPdf&force=42218
Principen är ju densamma oavsett märke.
Principen är ju densamma oavsett märke.
Klicka här för att svara