18 617 läst ·
22 svar
19k läst
22 svar
Mjuklöda vs hårdlöda
Sida 1 av 2
Hej på er.
Är i starten på att installera egenbyggd solfångaranläggning.
Är en grej som jag är lite osäker på ang rör och rördragning.
Funderar på om man ska köpa klämringskopplingar överallt eller om man ska köpa rördelar för lödning istället.
Blir ju en ganska stor prisskillnad...
Läst mig till att det finns mjuklödning och hårdlödning, vad är skillnaden?
Hittat att mjuklödning har smältpunkt på 2-300grader och hårdlödning runt 7-800grader.
Men vad är skillnaden? är det olika rör-material och/eller olika lödmaterial? Vad är vad?
Sedan funderar jag på om man ska använda ett mjukt böjligt rör så man slipper skarvar eller om man "får" löda raka rör och skarva dolt inuti en vägg?
En lödd skarv kommer väl i princip att förbli tät i evighet?
Rören kommer att gå lodrätt i en trumma bredvid skrostenen hela vägen från pannrummet och upp till taket = läckage på rör skulle visa sig i pannrummet..
Tacksam för svar
Är i starten på att installera egenbyggd solfångaranläggning.
Är en grej som jag är lite osäker på ang rör och rördragning.
Funderar på om man ska köpa klämringskopplingar överallt eller om man ska köpa rördelar för lödning istället.
Blir ju en ganska stor prisskillnad...
Läst mig till att det finns mjuklödning och hårdlödning, vad är skillnaden?
Hittat att mjuklödning har smältpunkt på 2-300grader och hårdlödning runt 7-800grader.
Men vad är skillnaden? är det olika rör-material och/eller olika lödmaterial? Vad är vad?
Sedan funderar jag på om man ska använda ett mjukt böjligt rör så man slipper skarvar eller om man "får" löda raka rör och skarva dolt inuti en vägg?
En lödd skarv kommer väl i princip att förbli tät i evighet?
Rören kommer att gå lodrätt i en trumma bredvid skrostenen hela vägen från pannrummet och upp till taket = läckage på rör skulle visa sig i pannrummet..
Tacksam för svar
Mjuklöda med tennlegering till en solfångare är nog inte så lämpligt för det kan bli för varmt.
Med silverlod och flussmedel går det att löda med gasol.
Vet inte om gasol klarar av att löda fosforbrons så bra.
Till fosforbrons använder man vanligtvis acetylen.
Med silverlod och flussmedel går det att löda med gasol.
Vet inte om gasol klarar av att löda fosforbrons så bra.
Till fosforbrons använder man vanligtvis acetylen.
Här finns lite info:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43375-loeda-prisol.html
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43375-loeda-prisol.html
Rören kan aldrig bli mer än 100 grader för sedan koka systemet.holmertz skrev:
Min solfångare stannar vid ungefär 150 grader om pumpen stannar. Då är trycket ca 6bar, och det kokar inte. Allt enligt beräkningen vid bygget av anläggningen. Och det funkar!Linnex skrev:
Det finns olika mjuklödningslod med olika smältpunkt. Har för mig att det var någon typ av silverlegering.
Inne i solfångaren är det inte lämpligt att hårdlöda pga att man förstör solfångarrecivern.
Mats
En bra utförd hårdlödning skulle jag lita på inuti en vägg men det hänger väl också på vad försäkringsbolagen anser som godtagbart. Hårda rör låter som en bättre lösning. Finns ju möjlighet att bocka ett hårt rör om man värmer och har ett bra rörbockningsverktyg. Bockningsverktyg från Biltema,Jula och Bauhaus är erkänt dåliga men proffsgrejor kanske går att låna.
Hårdlöd där det absolut inte får släppa tycker jag. Lite enklare att få fullgod lödning.
Dock krävs kraftigare doningar. Upp till 15mm går bra med "turbo"munstycke till gasolflaska, men på T-rör är det förbaskade segt (men det går).
Över 15 är snudd på omöjligt mer än ändhylsor, då krävs istället acetylen+syrgas och vips är det som att löda med tenn igen
Utöver detta krävs putstrasa & silverlod (finns på rinkaby). Gärna också en avgradare till kopparrör (finns på biltema).
En hårdlödd skarv skulle jag lita på en faktor 10 jämfört med en pressad eller klämd dito. Röret går av innan skarven (och jo jag har testat, samt skurit itu en hårdlödd skarv)
Dock krävs kraftigare doningar. Upp till 15mm går bra med "turbo"munstycke till gasolflaska, men på T-rör är det förbaskade segt (men det går).
Över 15 är snudd på omöjligt mer än ändhylsor, då krävs istället acetylen+syrgas och vips är det som att löda med tenn igen
Utöver detta krävs putstrasa & silverlod (finns på rinkaby). Gärna också en avgradare till kopparrör (finns på biltema).
En hårdlödd skarv skulle jag lita på en faktor 10 jämfört med en pressad eller klämd dito. Röret går av innan skarven (och jo jag har testat, samt skurit itu en hårdlödd skarv)
Har du en bra bockapparat behövs ingen glödgning om dim. är klena = max 15mm.
I Norge användes nästan bara mjuklödning, dom har antagligen inte mer läckor än vi.
Ang. försäkringsbolagen: Det dom aldrig får reda på, struntar de i.
Krävs 22mm. till solfångarna behövs en bockapparat även till Prisol om böjarna skall vara någotsånär snäva. Prisolrör kan du också misshandla mer vid såväl klammning som bockning medans "raka rör" måste ha raka dragningar.
Prisol är sålunda lättare att jobba med i dålda utrymmen.
Lödda skarvar är såväl billigare som pålitligare.
Staffan
I Norge användes nästan bara mjuklödning, dom har antagligen inte mer läckor än vi.
Ang. försäkringsbolagen: Det dom aldrig får reda på, struntar de i.
Krävs 22mm. till solfångarna behövs en bockapparat även till Prisol om böjarna skall vara någotsånär snäva. Prisolrör kan du också misshandla mer vid såväl klammning som bockning medans "raka rör" måste ha raka dragningar.
Prisol är sålunda lättare att jobba med i dålda utrymmen.
Lödda skarvar är såväl billigare som pålitligare.
Staffan
Hej på er! Jag har ett enplans hus med elvärme.
Men nu tänkte jag att dra in vattenburen värme (bergvärme)
Är det någon som gjort detta?
Jag har för avsikt att göra jobbet själv
Tompa
Men nu tänkte jag att dra in vattenburen värme (bergvärme)
Är det någon som gjort detta?
Jag har för avsikt att göra jobbet själv
Tompa
Press tång?
Jag förmodar att du menar halvhårda rör, Hårda rör går inte att böja utan att först ha värmebehandlat. De spricker.v-g skrev: