Vi ska sätta in en vattenmantlad kombikamin i vardagsrummet och tänkte dra rör till acc. tank i tvättstugan, 5 m bort, rakt över. Vi har precis lagt ner slang för golvvärme i träbjälklaget.
Hur ska vi nu dra (koppar-) rören till accen? De rören blir väl varma och ska väl helst inte komma i kontakt med golvvärmeslangen? Det är ett nybygge det handlar om så varken golv eler väggar är på plats änu. Vi har dubbelt golvbjälklag så man skulle ju kunna dra rören under golvvärmen men då får vi lyfta upp plåtarna förstås....
Behöver lite råd.:confused:

Det är ingen fara för slangens skull men jag skulle råda er att isolera kopparrören för att minska förlusterna. Sen bör dom dras så att luften letar sig upp utan problem.

Jag hardde nog dragit plusprisol till värmevattnet, Till nödkylningen och avloppet drar du vad du har i övrigt. (förmodligen pex och pvc) 16mm till vattnet och sen räcker det med 50 på avloppet till nödkylningen

Mvh Björn

Matss skrev:
Det är ingen fara för slangens skull men jag skulle råda er att isolera kopparrören för att minska förlusterna. Sen bör dom dras så att luften letar sig upp utan problem.
Vilken luft är det då?

Den luft som ställer till problem när systemet ska avluftas...

Det betyder att du kan lägga rören med en liten liten lutning och sätta en avluftningsventil på högsta stället. Abslout smartast för att bli av med luften.

Kan man sätta avluftningen precis innan anslutningen till acken för att slippa skravar i bjälklaget, om man har lutningen åt det hållet?
Har man nödkylning och avlopp för alla vattenmantlade kaminer?
Eller är det för acken detta behövs?
:confused:
Vi tänkte välja Unicombi (kombinerad ved/pellets kamin) från www.combiheat.se men inte valt ack,tank ännu.
Men det ska nog bli nån med två slingor då, så man kan koppla på solenergi senare och med elpatron kanske så det hålls varmt då man inte är där. Det är ju ett fritidshus, även om det används flitigare än så.

Svårt att säga om du ska ha några avluftningar när jag inte vet hur det ser ut. Dom flesta system går att bygga helt utan avluftning om man tänker till lite, luft stiger. Det brukar synas när en dålig montör varit i farten, då sitter det massor med avluftare, helst autoluftare.

Matss skrev:
Svårt att säga om du ska ha några avluftningar när jag inte vet hur det ser ut. Dom flesta system går att bygga helt utan avluftning om man tänker till lite, luft stiger. Det brukar synas när en dålig montör varit i farten, då sitter det massor med avluftare, helst autoluftare.
Vi tänkte ju dra rören själva nu i bjälklaget innan vi täcker för med golv. Och kaminen blir nog inte inkopplad innan vintern så nån montör är inte aktuell i dagsläget. :(

De två olika rörmokare vi haft ute hitills har varit katastrofala att ha att göra med. Okunniga eller vill bara sälja på oss saker som vi inte vill ha . lyssnar inte, ger inga råd och gör inte som vi kommit överens om.:mad:

Kan du specificera något om och varför man kan behöva avluftning?Detta gäller ju golvvämeslang 20 mm på 60 kvm, 4 slingor, som kommer kopplas till ack.tank och självgående kamin.

Har även hört att plusprisol "bara" tål 95*C, blir inte vattnet från kaminen varmare än så?!:confused:

bryggtomten skrev:
Kan man sätta avluftningen precis innan anslutningen till acken för att slippa skravar i bjälklaget, om man har lutningen åt det hållet?
Har man nödkylning och avlopp för alla vattenmantlade kaminer?
Eller är det för acken detta behövs?
:confused:
Vi tänkte välja Unicombi (kombinerad ved/pellets kamin) från [länk] men inte valt ack,tank ännu.
Men det ska nog bli nån med två slingor då, så man kan koppla på solenergi senare och med elpatron kanske så det hålls varmt då man inte är där. Det är ju ett fritidshus, även om det används flitigare än så.

Dom kaminer jag har projat till kunder har det, detta för att om laddpumpen stannar som ska ladda acctanken. Då kan man råka ut för kokning i mantelvattnet..Då kaminen inte kyls via acctanken kan det hända otrevliga saker.

Skriv gärna vilken kamin du har eller ska ha.

Rigor skrev:
Dom kaminer jag har projat till kunder har det, detta för att om laddpumpen stannar som ska ladda acctanken. Då kan man råka ut för kokning i mantelvattnet..Då kaminen inte kyls via acctanken kan det hända otrevliga saker.

Skriv gärna vilken kamin du har eller ska ha.
Vi hade tänkt köpa Unicombin http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm

Den kan man elda ved och pellets i utan omställning, den sköter påmatningen av pellets själv när vedbrasan slocknat. Den sköter sig mycket själv med automatik och termostat.
I övrigt vet jag inte mer än vad som står på hemsidan ovan.
(Det är tyvärr den enda jag hittat på marknaden som man kan kombinera ved/pellets med utan att behöva ändra något.)

Tror du dig veta mer hur vi ska dra rören nu ? Vi har inte tänkt köpa och installera den riktigt ännu men vi ska lägga igen golven och tänkte förbereda genom att lägga de rör vi kommer behöva i bjälklaget, så det är på plats sedan då det blir dags att installera.

Prisolrören tål mer än 95*C momentant, Så fort temperaturen är högre i pannan än i accen ska laddpumpen starta och då sjunker juh temeraturen i rören direkt...

När det gäller luftningen, så får man naturliga högpunkter ....tex där man har fördelaren till gv slangarna. Min erfarenhet är också som en tidigare har skrivit automatluftare är inte helt pålitliga....

Kan man lägga rören med bara en högpunkt är det bäst. Sitter pannan lägre än förbrukaren, så behöver man luftning vid förbrukaren(sitter oftast färdigt på gv fördelare)....nått jag glömt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.