Linnex:Vet ej hur hårda jag har men det är iaf de "hårdaste" från rinkaby. Böjde dem utan att de sprack någonstans.

Staffans2000
Hårda går att bocka, som jag skrev ovan.

Staffan2000 skrev:
Hårda går att bocka, som jag skrev ovan.
både ja och nej , vi hade ett tag problem med att koppar rören sprack eller veckade sig när man skulle bocka dem , så det finns rör som inte lämpar sig för att bockas,
jag har för mig att de värms till en viss temperatur efter att de blivit utsträckta till rätt dimension (så att säga ) för att " avhärdas " , eller rättare sagt få rätt hårdhet

http://hem.bredband.net/brucam/historier/ror.htm

Jag har ingen rör utbildning alls, men lånade lite verktyg, när jag konvetera mitt hus.

det verkar som vanliga "hårda" rör man köper går att bocka utan at värma med en typ av bockverktyg, medans en annat typ krävar att de värms först.

Jag har byggt solanläggning och jag har mjuklött alltihopa.

Halvhårda rör uppfattas nog av hemmapulare (inkl mig) som hårda rör. De är inte som mjukglödgat utan måste bockas med verktyg. Tex så för Hornbach bara halvhårda och inga hårda. Har ingen aning om vad Rinkaby för.
Även kromade rör är av halvhårt utförande.

Och koppar är en kul metall, den blir hård av ålder, självhärdar sedan så blir den hård av mekanisk motionering, att man slår på koppar eller vid dragningen av rör så komprimeras koppar och blir hård. Glödgar man kopparn så blir den mjuk igen.

Det kan vara problem att löda kopparrör om röret från början är hårt så blir det mjukt vid lödstället och den mjukglödgade biten får ta upp en större del av rörelse (av tex värmerörelse) i röret och risken finns att det blir en spricka vid lödningen. Risken blir mindre om rören har expansionsmöjlighet på rätt sätt.

Protte

För cirka 12 år sen så mjuklödde vi mycket, Speciellt små dim och när det var trångt, Vi använde både Lectratång och propanbrännare.

Idag ser man nästan aldrig nån som gör det, Vet inte varför.

Nackdelen med mjuklödning är att lödfogen blir helt stum och kan spricka om den rör sig mycket, Det har jag sett många ggr.

I ditt fall skulle jag dra hårda rör och kallbocka dessa i möjligaste mån och hårdlöda med fosforkopparlod (5%). Glöm ej att använda isolering som klarar temperaturen samt väder och vind.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.