Har precis installerat ny panna, gick bra trodde jag fram tills jag såg att trycket fallit från 1.4 till 1.0 bar på tre dagar...

Vägrar dock tro att det inte finns något samband mellan den nya pannan och detta ovälkomna fenomen, tänkte således avvakta och reflektera innan paniken helt tar överhanden och man bryter upp golv;)

Såg någon gammal tråd i ämnet, där barmätaren gick "som en jojo" innan all luft var ute ur systemet, är det normalt? Vidare är jag fullkomligt oinsatt när det gäller värmesystem, men kan man rent tekniskt göra fel när man luftar systemet? Vidare kan nämnas att det även bytts en del rör, ett virr-varr av rör i takhöjd på vinden, enl. rörmokaren ett sk självfall i systemet, något man tydligen använde sig av när tekniken inte kommit längre. Detta virr-varr är nu ersatt av en väsentligen mindre, och prydligare, mängd rör men kan detta ingrepp på något sätt ha "rubbat balansen" i resterande värmesystem? (Och ja, jag ser hur spekulativt och flummigt hela resonemanget är...)

Den som har tips eller egna erfarenheter får hemskt gärna dela med sig..

Om du har autoavluftare el luftat så sjunker trycket då luften försvinner

Höll pannan samma temp då du jämförde??
Det kan även va så att pannan inte va full temp på då det va 1,4 bar o att säkerhetsventilen öppnat o släppt ut en del då pannan blev varm..

Vad är det för panna/sysytem??

En liten men ack så energislukande Nibe EVC 13, korrekt benämning kanske snarare är "elpatron" än "panna"? Men nej, vid första påfyllningen var den precis igångsatt, vattnet cirka 10 grader. Därefter luftades det friskt och trodde det var orsaken till att trycket sjönk, sedan fyllde jag på till 1.3 men nu har det åter sjunkit till 1.0.

Tror inte säkerhetsventilen har lösts ut, borde synts på golvet då golvbrunnen sitter i andra änden av rummet. Däremot läcker den lite, 1-2 dl/dygn visade det sig.

Men AAARGHHH, känns som det är bra mycket mer än ett par decilter /dygn den maskinen släpper ifrån sig....

har du ett gammal exp kärl?
kolla för trycket i blåsan alt knacka på kärlet det ska inte vara helt vattenfyllt utan ge en liten annorlunda klang i den ena änden på kärlet !

Har du ett slutet eller öppet system? tycker att det värkar vara ganska mycket med 1.4 i tryck vid en "kall" panna, min säkerhetsventil visar 0.7 vid kall panna och acctankar på runt 40grader och runt 1.3 vid varm panna och tankar på ca 90 grader men det är ju ett vedeldat slutet system, vet inte om en elpanna fungerar på samma sätt, men det borde det ju göra...

Mohha, du tänder visst hopp. Om det är utegivaren som eventuellt är felplacerad vet jag inte, men vattnet håller ca 45 grader och trycket är drygt 0.7, inställt enligt någon värmekurva som inte ens undertecknad kan missförstå, mycket pedagogiskt förklarat. Men jag ska helt enkelt testa att köra eländet (?) manuellt.

Drakhenke; ska även knacka lite på expansionskärlet, som för övrigt är från 99, liksom hela pannan. (Sen kan det förstås såhär i efterhand diskuteras hur smart det är att sätta in en begagnad panna istället för en ny... I vårt fall handlade det om att en kollega skulle sätta in tunga grejer istället för sin Nibe EVC 13 och själv satt jag med en från 83, dock mest som back-up till luft/luftpump)

I övrigt har jag ingen aning om huruvida systemet är autoavluftat eller inte och min kollega har haft den goda smaken att sticka till Thailand i tre veckor. Inte för att jag är säker på att han har mer koll...

hej.
jag kan berätta om mitt system.
eldar i en kalmar panna från 96, mot 3st 500l accctankar, där min rörkrökare tyckte att 1,5bar är lagom tryck, dock håller jag på och "laborerar pga nybyggt system", till saken, har jag vid 40gradigt i tankarna knappt 1kilo, och fyller på vatten till 1,2, har jag dagen efter knappt 0.8 i tryck. vilket gör att jag hitintills tror på lägage, dock inte funnit nått, utan viftarbort det med att, ja, vid kalla tankar är det mindre, o vid varma blir det så pass stor skillnad i tryck så att den överstiger mina max 2,2 bar. så den "spottar " ur sig "överflödigt". Vidare vill jag även tro att mitt tryckfall beror på det nybyggda systemet med vattenburna element, o vid luftning o drift pumpar luft, som jag dagligen släper ut..

börjar så här efter nån månads eldning bli garvad, fyller jag på, släpper den ut.

inte blev ni klokare !??

minsann skrev:
hej.
jag kan berätta om mitt system.
eldar i en kalmar panna från 96, mot 3st 500l accctankar, där min rörkrökare tyckte att 1,5bar är lagom tryck, dock håller jag på och "laborerar pga nybyggt system", till saken, har jag vid 40gradigt i tankarna knappt 1kilo, och fyller på vatten till 1,2, har jag dagen efter knappt 0.8 i tryck. vilket gör att jag hitintills tror på lägage, dock inte funnit nått, utan viftarbort det med att, ja, vid kalla tankar är det mindre, o vid varma blir det så pass stor skillnad i tryck så att den överstiger mina max 2,2 bar. så den "spottar " ur sig "överflödigt". Vidare vill jag även tro att mitt tryckfall beror på det nybyggda systemet med vattenburna element, o vid luftning o drift pumpar luft, som jag dagligen släper ut..

börjar så här efter nån månads eldning bli garvad, fyller jag på, släpper den ut.

inte blev ni klokare !??
Ditt förtryck i expkärlet kanske är fel?:)Hur många meter har du i höjdskillnad mellan expkärlet o övre element i systemet?

Känns som vi talar samma språk Minsann:D, bortsett från att du verkar ha koll på vad en ACC-tank är. Antar att jag inte har någon 500 literstank då jag har elpanna. (Sherlock speaking:o) Men nej, i övrigt blev jag inte klokare, fick däremot en känsla av lättnad att även du har identiska "värden", dvs 40-gradigt vatten och ett tryck på knappt 0.8. Eller förresten, jag hade ju drygt 0.7:confused::)

Knekten, jag ska omedelbums vid hemkomst från jobbet kolla vad jag har för tryck i expkärlet! I mitt fall har det en integrerad placering i själva pannan, hela modulen är bara ca 3 dm hög, i övrigt ca 60x60 cm. Men den ser riktigt ståtlig ut, undersittande varmvattenberedare ger den stoooor pondus:)

(Fotnot; om denna tråd så småningom mailas runt bland VVS-kunnigt folk som dagens skämt, skulle jag inte bli jätteförvånad.)

det är rätt många meters höjdskillnad. har pannan med tankar o tryckkärl ( ? ) i ett förråd och ca 25m kulvert och 1,5planskåk, så tja, 5m´s skillnad på ett ungefär.

har fortsatt "ignorera" lågt tryck, dvs 0,7-0,9 utan kan bara konstatera att vid eldning, -eldning för att fylla tankarna så går det uppemot sina 2.0bar. med det menas knappt 2 fulla inlägg.

och visst, det fuktar som på en gammal dam med inkontinensbekymmer :D om man "flå-fyller" tankarna,dvs att varmt och gött är/blir det. :p

Det lilla konstanterandet jag gör, är att det inte riktigt helt står rätt til, men så länge det i min värld inte är värre, så matas calmar´n med goa vedklampar :rolleyes:

/ staffan

Hej!

Vill inte skrämma upp trådstartaren men jag har precis konstaterat ett läckage i mitt system. Jag har vedpanna och 2250 L Ack samt 2*200 l exp. För några veckor sedan så märkte jag att jag tappade tryck i systemet. Fyllde och luftade ett par ggr innan jag tillsist insåg att det måste vara en läcka. I samma veva så reste sig hallgolvet något och vid närmare koll så konstaterades väta där rören för nedervåningen går ut från teknikrum. Det är troligen så att rören är ingjutna i den del av golvet som inte uppreglat på platta. Pga av ingen eller bristfällig isolering så har antagligen plattan varit tillräckligt fuktig för att rören ska rosta sönder. (Byggt -61). Nåväl, försäkringsbolaget är inkopplat, dom var här och kollade idag. Jag ser inte fram mot att riva upp golven...

Mvh Ulf

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.