Värme allmänt
RtZ: Har sökt i Google, läst artiklar på här och på andra hemsidor, och nu har jag lite frågor. Jag vill ha ett oljefyllt el-element + handdukstork till badrummet. Elementets placering kommer att bli ca 80-90cm ifrån närmaste badkarskant, men bara 40-50 cm ifrån toalett och handfat. I det här läget räcker det med IP24 för elementet? Och om jag väljer högre klass går det inte att koppla
dof: Inga stoppskruvar finns men har provat ditt förslag nu. Blev inte helt bra så fungerar det inte ska jag göra en specialare med slangklammer. Återkommer med resultat.
DIY_freak: Det är M30 x 1.5 gänga på styrdonen. Det medföljer 3 olika adaptrar för olika Danfoss-ventiler. Det finns adaptrar för andra fabrikat. Vad menar du med shuntmotor och villaregler? Det finns reglercentral för att styra en hel villa med dessa styrdon eller indirekt genom att styra termostaterna. Sök på t.ex.FHZ 1000. Det finns även centralenheter för koppling till PC. Alla villacentraler
rog_ohl: Det är C-bruk du ska använda för att foga skorsten lämpligen, ovan tak kan du nog ha b-bruk som står lite mer regn och väta om du inte har den "plåtad", kronan kan du göra av betong, låt kronan sticka ut över kanten ordentligt och glöm inte att göra en "droppnäsa" runt kronan, då sparar du decennier av renoveringsbehov :) Bästa temperaturen är så kall som möjligt men ej
knekten: Kul att det löste sig med ett par enkla handgrepp....:)
El_-micke: grävning ink slang o vätska brukar ligga på 50-60 kr per meter
rog_ohl: [citat] En ackumulatortank är aldrig "bortkastad" och läcker energi gör den bara om du inte väljer att isolera den, eller isolerar dåligt Däremot är frågan om man får ha kvar en ackumulatortank om man köper fjärrvärme, dom där j-vla fjärrvärmedirektörerna vill inte riskera att förlora en enda krona någonstans, så deras leveransvillkor gör deras kunder totalt livegna utan
viggenblåaero: Antar att det är hur varmt vatten shunten shuntar ut som högst och som lägst. Shuntatomatiken känner av temperaturen på framledningsgivaren. Max bör vara inställd på den framlednings temperatur som dina element kräver när det är som kallast ute. Annars får du ändå springa och reglera hur varmt vatten som shuntas ut när det blir kallt ute. :) Mvh JK
it-snubben: När vi installerade kamin så lät jag montera en enkel central termostat i rummet där kaminen står. Termostaten slår av alla element i huset för att inget element i nån vrå ska stå och värma när jag eldar. Visst blir det lite svalare i avlägsna rum men inget som stört mig iallafall. I mitt fall är det sovrummen som ligger avsides som blir svalare och det är bara bra. Annars så
BiFuel: Testade i natt vad elpatronerna gick för. Hade eldat på dagen och när jag slog på patronerna såg tempen ut såhär: Vä Hö 85 85 75 85 60 50 Efter en natt då det går ut ca 40-gradigt vatten till elementen såg det ut såhär: Vä Hö 85 95 60 35 45 35 Det märkliga är att patronerna sitter i högra tanken, halvvägs mellan mitten och botten. Tycker att temperaturfördelningen är lite
drakhenke: kolla om du kan ställa ned hastigheten på cirk pumpen, det hjälper i flesta fall
Niclas 7bert: Det finns två anledningar till att man tappar "allt" tryck: 1. Läcka 2. Expansionskärlet är trasigt (Blåsan eller membranet har spruckit) 3. Expansionskärlet har tappat sitt förtryck. För att precisera nr 2 och 3 så när blåsan är trasig/eller tappat sitt förtryck är kärlet fullt med vatten och kan ej ta upp expansionen av vattnet när det värms. Detta märks på säkerhetsventiler
rog_ohl: Jag tror försäkringen täcker, frågan är vad självrisken kan tänkas hamna på Kan du ha fått sättningar i plattan när en sådan skada ska kunna uppstå om rören ligger ingjutna i plattan??, såvida huset inte varit kallställt vintertid? /R
Åspel: Ska beställa en 750 liters Acc-tank med vv-slinga och förvärm-slinga. Jag vill ha möjlighet att använda en bivalent shunt och undrar hur anslutnigar till denna ska placeras? Utlopp i toppen och retur i botten men hur långt ner ska "mittenledningen" sitta? Tanken ska laddas med kulvert från huvudtank och jag funderar även på var elpatron ska placeras? Har det nån betydelse om den hamnar
MathiasS: Man måste inte alltid ha gips. Haken med din lösning är att flytspackel är dyrt och därför passar inte denna modell speciellt bra där stora ytor ska täckas med golvvärme.
rog_ohl: Jag skulle nog inte försöka "hasa" nått tungt över ett kanske tryckkänsligt golv som klinker, masoniten kommer inte att "lastfördela" den är för tunn :( Mitt tips är 2 brädor typ plank som "slanor" över golvet som fördelar lasten, ytterligare för att skydda känsliga golv om behov/risk finns kan man lägga en filt eller papp mellan plankorna och golvet, sedan rullar kapad av trä
jomany: Hygglo! Classe får kanske ett besök i helgen. ///t
AndersQ: Nix ingen betongplatta, gammalt hederligt trägolv som jag skruvat golvgips på...
DIY_freak: Jo, men det låter ju som om fram och retur är omkastade också...
Flaskfot: Jag kanske måste säga att jag tänkt sätta de tre nya framför dom tre gamla.
R Göran: Svar till Jan Å. Visst finns det bra platser med golvvärme t ex i badrum eller hall. Kolla gärna på värmepumpsforum får du se hur "enkelt" det är med reglering av golvvärme. Värme överförs enbart från varma områden till kalla: Termodynamikens andra huvudsats. Värmen överförs i golv genom konduktion medan du talar om konvektion vilket är något helt annat. Varma fötter innebär
rog_ohl: Han kan provtrycka den utan "öppning" nedtill Han kan hjälpa dig att hitta den uppifrån skorsten med en "ringklocka" eller liknande för att hitta exakt var du ska ta hål, samtidigt kontrollera skicket genom filmning, avgöra om den duger för att användas utan reparationer/renovering beroende på ålder och när den användes sist, frågor som kan vara värdefulla att få veta innan du
roli: Man behöver inte lägga golvvärme under köksskåpen men tänk om du i framtiden vill bygga om i ditt kök och ändra skåpsplaceringen. Den dagen kommer du att ångra dig att du inte lade golvvärme på hela ytan........
FrittDrag_II: I dom fall jag har i minnet är att avbrott på utegivaren motsvarar låg utetemperatur och kortsluten givare hög utetemperatur. (vissa fabrikat är tvärtom) Men lätt för dig att testa att koppla bort utegivaren och se vad som händer och sedan kortsluta utegivare anslutningarna (då borde shunten gå på andra hållet). Den enkla lösningen är annars att bara skruva upp kurvan så långt
Simpsson: utökar frågan något.... om jag lägger ett element parallellt med den bef. radiator slingan, räknas det som en ny slinga (parallellt med den andra) Skall jag då använda 1-rörs koppel...eller funkar det lika bra med 2-rörs? Kan en ny slinga (parallellt med den bef.) utföras som 2-rörs? (säg att jag kompletterar radiatorn med en haddukstork?) Hoppas ni fattar mina tankebanor...
DIY_freak: Vad är det för typ av element/radiatorer? Är det vattenburet system så får du skruva ner kurvan på pannan (eller vad du nu har) så att den putsar ut svalare vatten. Då får du samtidigt hoppas att det inte blir kallt... Är det elvärme så rekommenderar jag att du installerar termostat med steglös effektstyrning (s.k. pulserande) som gör att elementen i de flesta fall blir betydligt
bonnier: Det finns nån fläktradiator som sägs vara hyfsat tystgående, vi funderade på dessa ett tag..kommer inte på rak arm vad de heter nu, återkommer när minnet återkommer. Vad gäller att dölja elementen så finns det ju elementskydd i olika former som kanske kan användas, finns hos de flesta större bygghandlare. Jag tänker på sådana här:
Jan-Å: [citat] Japp, svårslaget å hemligt :D han fixa nytt plåttak me huvar å hängrännor också, en sån där kompis-kompis alla borde ha :p