1 892 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
generellt temp ut i systemet?
Hej!
Vad har Ni för temperatur ut i vattenburen värme?
Vi har haft 50C under en tid men sänkte nyligen till 40.
Nu känns det som att pannan slår på oftare än innan, jag antar att det är en effekt av lägre temperatur i systemet och det kyls av fortare. Innegivaren står på 18C.
Vad rekommenderas i allmänhet?
Vad har Ni för temperatur ut i vattenburen värme?
Vi har haft 50C under en tid men sänkte nyligen till 40.
Nu känns det som att pannan slår på oftare än innan, jag antar att det är en effekt av lägre temperatur i systemet och det kyls av fortare. Innegivaren står på 18C.
Vad rekommenderas i allmänhet?
Jag har Thermomatic Cbj shuntautomatik så uttempen styrs av behovet utifrån min önskade innetemperarur.På den automatiken kan man maxbegränsa uttempen upp till 80 grader, mest intressant vid golvvärme då vissa golvmaterial ej tål för hög temp.Vilket värmesystem har Du?Om värmepump så levererar den väl inte mycket mer än 60 grader medan vedeldaren kan få ut uppåt 100 grader men då knäpper det rejält i rör och element,bäst är det att ha shuntautomatik som styr framledningstemp utifrån behov med ovanstående möjlighet till max begränsning.
Tänk på att för låg temp i pannan kan gynna växt av legionella ssk i förrådsberedare i mindre omfattning vid kamflänsrör.
Tänk på att för låg temp i pannan kan gynna växt av legionella ssk i förrådsberedare i mindre omfattning vid kamflänsrör.
bokartony, det går åt lika mycket energi oavsett.
Det man kan fundera på är: ta tillvara överskottsvärme, maxtemp på radiator/golvvärme, returtemp till ackumulator tank, max temp skillnad i pannan, värmepumpens mest effektiva arbetstemperaturer, möjlighet till individuell reglering, förutseende reglering (vanligare i hyreshus?) mm
Förluster i ledningssystemet tror jag vi kan bortse ifrån, om du inte har kulvert.
Det man kan fundera på är: ta tillvara överskottsvärme, maxtemp på radiator/golvvärme, returtemp till ackumulator tank, max temp skillnad i pannan, värmepumpens mest effektiva arbetstemperaturer, möjlighet till individuell reglering, förutseende reglering (vanligare i hyreshus?) mm
Förluster i ledningssystemet tror jag vi kan bortse ifrån, om du inte har kulvert.
Vi har shuntauto Thermomatic ERA med framledningsgivare, maxbegränsning upp till 80C och innegivare.
Innegivaren står på 18, framledningen på 40 samt pannans VV på 62 just för legionellarisken till tappvattnet.
Undran var mest allmän om man "sparar" på pannan (elpatron just nu) med lägre framledningstemp eller om det inte spelar så stor roll vare sig den står på 40, 50 el 60 grader. Som sagt, tycker patronen får arbeta oftare nu än när framledningen stod på 50.
Elementen är gamla stora fotstående i gjutjärn, huvudstammen är på 3" så systemet håller alltså stor vattenvolym vilket vår rörmokare menar på är bra då högre massa innebär längre avkylningstid.
Innegivaren står på 18, framledningen på 40 samt pannans VV på 62 just för legionellarisken till tappvattnet.
Undran var mest allmän om man "sparar" på pannan (elpatron just nu) med lägre framledningstemp eller om det inte spelar så stor roll vare sig den står på 40, 50 el 60 grader. Som sagt, tycker patronen får arbeta oftare nu än när framledningen stod på 50.
Elementen är gamla stora fotstående i gjutjärn, huvudstammen är på 3" så systemet håller alltså stor vattenvolym vilket vår rörmokare menar på är bra då högre massa innebär längre avkylningstid.
Om pannan står inomhus, förluster genom isoleringen blir husvärme, så spelar det ingen roll hur du gör.
Däremot ska du kanske börja fundera på att ersätta din direktel-panna mot en annan eller kompletera den med tillexempel en billig (från ca15.0000) L/V värmepump som tar höst+våruppvärmningen och hjälper till under vinter om det inte är för kallt.
Däremot ska du kanske börja fundera på att ersätta din direktel-panna mot en annan eller kompletera den med tillexempel en billig (från ca15.0000) L/V värmepump som tar höst+våruppvärmningen och hjälper till under vinter om det inte är för kallt.
Visst sköter den framledningstemperaturen själv men det finns även en ratt för maxtemp som skall stå på något lämpligt värde. Max är 80C men har haft den på 50, sänkte till 40 för det blev så jäkla varmt på övervåningen (innegivaren är på undervåningen) .Danne031 skrev:
Vill helst inte ratta på termostaterna från 80-talet för de har en tendens att fastna...
Någonstans mellan 60 och 40 grader på maxbegränsningen verkar vara vanligast.
Klicka här för att svara