-MH- skrev:
Hur skulle den styras, om returen är 30 grader, skall varvtalet öka eller minska? Jag har funderat på det, men tror inte det funkar. Du har då två enheter som vill reglera, termostaterna och pumpen. Komplicerar saker och ting.
Om den ska öka eller minska vid 30 beror ju på vad utegivaren visar samt vald kurva på styrningen.
I detta fall används ju inte termostaterna som reglerare utan bara som temperaturbegränsare vid övertemperatur i de rum där man känner behov av detta.
 
Så kan man kanske göra, men nu pratade stedevil om pump som är styrd av returtemp, och inte utegivare. Och då måste man nog ha termostater.
 
-MH- skrev:
Så kan man kanske göra, men nu pratade stedevil om pump som är styrd av returtemp, och inte utegivare. Och då måste man nog ha termostater.
Eller shuntstyrning.
 
Ville_Vessla skrev:
Eller shuntstyrning.
Bara om man vill ha hög returtemp.
 
-MH- skrev:
Bara om man vill ha hög returtemp.
Beror väl på radiatorer, skulle jag ha en styrning av cp på returtempen enligt tidigare förslag så skulle jag i klara mig med 25 grader, skulle den stiga över detta så sänks flödet på cirkpumpen tills den åter ligger på 25.
Framledningen ,som shunten då styr, skulle vid -20 vara 65 grader för tillräcklig effekt i mitt hus om returen är 25.
 
Oavsett radiator, så får du lägre returtemp om du har högre tilloppstemperatur och reglerar ned flödet så att radiatorn avger samma effekt.
 
Rent allmänt: Jag tror inte ett dyft på utegivare. Det är inte tempen ute jag försöker reglera, utan tempen inomhus :D
Med 3000L acksystem så ligger man rimligen redan tillräckligt före i tiden för att hinna kompensera upp tempen om det skulle börja sjunka i rummen. :)

-MH- skrev:
Termostater är inte antingen öppna eller stängda, utan de reglerar steglöst däremellan. Så ja, alla termostater är lagom mycket stängda. Om du inte går och vrider om dem varje kvart mellan max och min, då hinner det nog inte svänga in.
Nä, men man kanske lagar mat i köket, eller öppnar ett fönster och vädrar osv. Det ger ju en förändring på just det rummets termostat. Det borde ju vara bättre att pumpen anpassades till det ändrade trycket från den termostaten istället för att alla andra rum i huset först skulle ändra temp och sen kompensera sin inställning. Det blir ju alltid minst en dämpad insvängning till rätt temp på det sättet. Å andra sidan är kanske tempdiffarna så små att det inte märks i realiteten vare sig på rumstemp eller returtemp. Men det skulle vara intressant att logga och se vad som hände. :)


Primärt vill man nog reglera rumstemperaturen i första hand,returtempen i andra.
Ja definitivt. Komforten är ju prio 1, sen handlar det bara om att optimera systemet för längre mellan eldningarna. :)

Hur skulle den styras, om returen är 30 grader, skall varvtalet öka eller minska? Jag har funderat på det, men tror inte det funkar. Du har då två enheter som vill reglera, termostaterna och pumpen. Komplicerar saker och ting.
Jo det är klart, det blir ju svårt att veta vad som triggade tex en höjning från 25 till 30, efter en ordentlig utvädring så behöver kanske flödet öka för att värma upp rummet tillräckligt snabbt igen. Man behöver nog ett avancerat datoriserat system som mäter temp i alla rum och tar ett "intelligent" beslut om vilken åtgärd som passar bäst. Blir knappast ett prisvärt alternativ.

Vad gäller automatisk shuntstyrning så är de väl dock svåra att avskaffa helt i ett vedsystem? Man vill väl i varje fall inte att 90-95 gradigt vatten ska gå ut och att folk ska bränna sig på radiatorerna.
Vi har vår (termomatic era10) inställd på max 70 ut och termostaterna i det rummet som givaren sitter bortskruvade (vilket fö passade bra eftersom de satt så man lätt stötte i dom). Resten av huset har termostaterna påskruvade.
 
stedevil skrev:
Nä, men man kanske lagar mat i köket, eller öppnar ett fönster och vädrar osv. Det ger ju en förändring på just det rummets termostat. Det borde ju vara bättre att pumpen anpassades till det ändrade trycket från den termostaten istället för att alla andra rum i huset först skulle ändra temp och sen kompensera sin inställning.
Med en pump som ger konstant tryck så blir det ingen stor skillnad på trycket över de andra termostaterna och därmed inte på flödet.


Vad gäller automatisk shuntstyrning så är de väl dock svåra att avskaffa helt i ett vedsystem? Man vill väl i varje fall inte att 90-95 gradigt vatten ska gå ut och att folk ska bränna sig på radiatorerna.
En fast inställning på shunten eller ev. en blandningsventil som håller konstant max-temp borde räcka. Poängen är att du skal ha så hög framledning som möjligt, och inte reglera ner UNDER maxtempen i onödan.
 
-MH- skrev:
En fast inställning på shunten eller ev. en blandningsventil som håller konstant max-temp borde räcka. Poängen är att du skal ha så hög framledning som möjligt, och inte reglera ner UNDER maxtempen i onödan.
Fast shuntinställning funkar ju inte eftersom varma tempen i systemet kan vara allt från 40-95 grader.

Finns det blandningsventiler (eller annan typ av termostatstyrd shunt) som har högre inställning än max ca 60 ut för rimliga summor? I så fall skulle det såklart funka bra också. :)
 
En termovar kanske? Vet faktiskt inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.